УКРАЇНСЬКЕ КАЗКАРСТВО: МОРАЛЬНО-ЕСТЕТИЧНА ПАРАДИГМА ФОЛЬКЛОРИСТИКИ ТА ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВА

Автор(и)

  • В. О. Рязанова Гуманітарно-педагогічний коледж Мукачівського державного університету
  • О. Т. Заяць Гуманітарно-педагогічний коледж Мукачівського державного університету
  • А. А. Ігнатоля Гуманітарно-педагогічний коледж Мукачівського державного університету

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-480-490

Ключові слова:

казкознавство, українська літературна казка, літературний переказ, літературна обробка, мораль, моральний розвиток, моральна свідомість, норми моралі.

Анотація

У статті визначено зміст понять української літературної казки, морального розвитку та моралі. Розглянуто еволюційні етапи розвитку української літературної казки, складові морального розвитку та рівні моральної свідомості. З’ясовано специфіку казок у межах єдиного напрямку мистецького феномену на рівні сучасного казкознавства. Систематизовано ідеї щодо морально-естетичного виховання дітей на засадах українського фольклору та літературознавства. Визначено моральні якості особистості, які формуються за допомогою включення казки у процес виховання. Окреслено місце та роль українських літературних казок в процесі виховання морально-естетичних якостей дітей. Розглянуто принципи трансформації фольклорного матеріалу й особливості його засвоєння літературою. Проаналізовано думки багатьох відомих учених і педагогів щодо використання фольклору в вихованні дітей. Констатується, що українська літературна казка містить значний резерв творчого потенціалу для роботи з дітьми щодо розвитку їх моральності. Вона навчає дітей загальнолюдських цінностей, формуючи тим самим таку рису характеру, як почуття власної гідності. Казка готує дитину до майбутнього життя в реальному світі та показує на прикладах подолання труднощів. Формує моральні якості, які залишаться з дитиною на все життя. За допомогою казки у дитини формуються морально-естетичні почуття. Її потенціал містить у собі джерело моралі і водночас є народним засобом виховання. Вона сприяє формуванню певних цінностей, ідеалу. Ідеал для дитини – далека перспектива, до якої вона буде прагнути, звіряючи з нею свої справи і вчинки. Ідеал, набутий у дитинстві, багато в чому визначить її як особистість. Зроблено висновок, що ефективність використання української літературної казки в морально-естетичному вихованні дітей – перевірена на практиці і дуже продуктивна.

Посилання

Гагарін М. Критерії добору. Українські народні казки для виховання морально-естетичних почуттів / М. Гагарін // Початкова школа. – 2006. – №1. – С. 55-58.

Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5-ти т. – К.: Радянська школа,1980. – Т.3. – 150 с.

Тихолоз Н. Казкотворчість І. Франка (генологічні аспекти) / Н. Тихо-лоз. [відп. ред. Є.К.Нахлік]. – Львів, 2005. – 316 с.

Ушинський К. Д. Рідне слово / К. Д. Ушинський // Вибрані пед. твори: у 2-х т. – К.: Радянська школа, 1983. – Т. 2. – 380 с.

Чепіль М. Ідея добра і любові у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського / М. Чепіль. – К.: Молодь і ранок, 2012. – № 1. – С. 176.

Ярмиш Ю. У світі казки: Літературно-критичний нарис / Ю. Ярмиш. – К.: Рад. письменник, 1975. – 143 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-12

Як цитувати

Рязанова, . В. О. ., Заяць, О. Т. ., & Ігнатоля , А. А. (2019). УКРАЇНСЬКЕ КАЗКАРСТВО: МОРАЛЬНО-ЕСТЕТИЧНА ПАРАДИГМА ФОЛЬКЛОРИСТИКИ ТА ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВА. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (3(55), 480–490. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-480-490

Номер

Розділ

ТРИБУНА МОЛОДИХ