ЕКЛЕКТИКА ЖАНРІВ У РОМАНІ ВІКТОРІЇ ГРАНЕЦЬКОЇ «ТІЛОТМ»

Автор(и)

  • В. В. Калитяк Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-453-463

Ключові слова:

фантастика, наукова фантастика, фентезі, горор, постмодернізм, метемпсихоз.

Анотація

Статтю присвячено аналізу еклектики жанрів у романі Вікторії Гранецької «Тілотм». Метою є з'ясування специфіки жанру на матеріалі твору, розгляд сюжетних та композиційних елементів у зв'язку з постмодерністським дискурсом, встановлення взаємовідношень між різними напрямами фантастичного жанру у структурі роману. Дослідницька методика. У контексті вивчення літературного твору використано основні засади міфологічного, порівняльно-історичного, психологічного та типологічного методів. Результати. У статті розглянуті жанрові та сюжетно-композиційні особливості роману «Тілотм», висвітлено його провідні мотиви й способи їх подачі в тексті, постмодерністські риси. Нам вдалося безпосередньо означити жанри, у яких створений текст, та яким чином вони проявляють себе на сюжетно-композиційному рівні. Наукова новизна. Досліджується ґенеза фантастики та її підвидів на матеріалі роману, подано характеристику жанрів наукової фантастики, фентезі та горору, вперше широко розглянуто один з провідних мотивів літератури жахів – мотив метемпсихозу з усіма його модифікаціями на прикладі творів української та світової літератур. У дослідженні ґрунтовно проаналізовано роман «Тілотм» як постмодерністський твір з усіма притаманними постмодернізмові рисами, зокрема еклектикою жанрових елементів. Практичне значення. Основні положення дослідження можуть бути використані для глибшого розуміння характерних ознак фантастичних піджанрів, вміння виокремлювати їх у загальній канві фантастики.

Посилання

Гранецька В. Тілотм. Харків, 2013.

Гудманян А., Іванова А. Генеза та жанрові особливості літератури жахів з позицій сучасної науки про переклад. Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах. 2017. № 36. С. 12–17.

Дев’ятко Н. Можливості впливу сучасних жанрів: фантастика, фентезі, казка. Український фантастичний оглядач (УФО). 2009. № 1(7). С. 59–66.

Захарченко В.З позицій постмодерністської раціональності. Нові підходи до дослідження промислових територіальних систем. Вісник НАН України. 2002. № 8. С. 37–44.

Зварич І. Міф у контексті постмодернізму. Питання літературознавства. 1999. № 6(63). С. 36–39.

Ковбасенко Ю. Література постмодернізму: по той бік різних боків. (12.04.2004). Ae Lib. Електронна бібліотека. URL: http://aelib.org.ua/texts/kovbasenko_postmodernism_ua.htm (дата звернення: 25.10.2018).

Літературознавча енциклопедія: у 2 т. / авт. уклад. Ю.І. Ковалів. Київ, 2007.

Логвіненко Н. Фентезі як вид фантастичної прози. Українська література в загальноосвітній школі . 2014. № 5. С. 38–40.

Павличко С. Література під владою нечистої сили. Всесвіт. 1987. №9. С. 112–114, с. 145–147.

Постмодернізм. URL: http://ukrclassic.com.ua/katalog/teoriya-literaturi/3500-postmodernizm-v-ukrajinskij-literaturi (дата звернення: 20.02.2019).

Федух І. Жанр антиутопії у постмодерністичному дискурсі. Актуальні проблеми філології та перекладознавства. 2015. № 9. С. 180 – 183.

Фентезі. URL: //https: //uk.wikipedia.org. (дата звернення: 19.01.2019).

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-12

Як цитувати

Калитяк, В. В. . (2019). ЕКЛЕКТИКА ЖАНРІВ У РОМАНІ ВІКТОРІЇ ГРАНЕЦЬКОЇ «ТІЛОТМ». Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (3(55), 453–463. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-453-463

Номер

Розділ

ТРИБУНА МОЛОДИХ