КОНЦЕПТ «ДУША» В ПОВІСТІ-ФЕНТЕЗІ ВОЛОДИМИРА АРЄНЄВА «ДУШНИЦЯ»

Автор(и)

  • С. С. Хороб Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-332-337

Ключові слова:

душа, тіло, душниця, концепт, життя, смерть, потойбіччя, воля, фентезійний герой.

Анотація

Постановка проблеми. Ґрунтовні наукові дослідження про фантастику в сучасному літературознавстві – це радше виняток, аніж закономірність. Довго залишаючись просто жанром масової культури, фентезі (й інші різновиди) не мало належного наукового обґрунтування. Проте останнім часом фантастику розглядають не тільки як щось суто розважальне. Адже вона поступово розвивається: від наукового об’єкта окремих досліджень (М. Назаренка, А. Нямцу, С. Олійник, О. Стужук та ін.) до теми великої конференції «Слов’янська фантастика» в Київському національному університеті ім. Т. Шевченка, а згодом аж до постійно діючого (з 2015 року) центру дослідження літератури фентезі при Інституті літератури ім. Т. Шевченка НАН України. Отож прослідковується тенденція від одиничних до системних досліджень. Тому в сучасному літературознавстві ситуація значно покращилася щодо належного осмислення даної проблеми, однак безліч аспектів фантастики ще слід науково мотивувати та дослідити.

Аналіз дослідження. Особливої уваги, на нашу думку, серед усіх сучасних українських фентезійних творців заслуговує Володимир Арєнєв (Володимир Пузій). Однак і про його творчість не часто можна знайти статті. За винятком рецензій (Анна Рибалка на Буквоїді, Анна Штефан на Читомо чи Володимир Чернишенко на Літакценті) або дотично до певної теми (Овдійчук Л. «Хронотоп як жанровий чинник у сучасній фантастиці та фентезі для дітей», Олійник С. «Образ книги у фентезійному світі», як самостійний об’єкт поставав у дослідженнях Олесі Стужук та Соломії Хороб.[1] Відтак у цьому вбачаємо актуальність наукової статті.

Мета. Проаналізувати повість «Душниця» Володимира Арєнєва з точки зору функціонування концепту «душа», що видається центральним у цьому творі. Також потрібно звернути увагу на жанрові особливості побутування фентезі в обраного письменника.

 

[1] Стужук О. Післямови. Володимир Арєнєв. Бісовадуша, або заклятий скарб. К.: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія». 2015. С. 209-217.

Хороб С. Жанр свянського фентезі: Володимир Арєнєв «Бісова душа, або заклятий скарб» // Султанівські читання: збірник статей / редкол.: І.В. Козлик (голова) та ін.. Івано-Франківськ: Симфонія форте, 2016. Вип. V. С. 210-221.

Посилання

Арєнєв В. Душниця /Володимир Арєнєв. – К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2014. – 152 с.

Гегель Г. Феноменологія духу / Г. Гегель; з нім. пер. П. Таращук; наук.ред. пер. Ю. Кушаков. – К.: Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2004. – 548 с.

Голянич М. Лінгвістичний аналіз тексту: словник термінів [за ред. М.І. Голянич], Івано-Франківськ: Сімик, 2012 – 392 с.

Лексикон загального та порівняльного літературознавства. – Чернівці, Золоті Литаври, 2001. – 636 с.

Ясперс К. Психологія світоглядів / Карл Ясперс; з нім. пер. О. Кислюк, Р. Осадчук. –К.: Юніверс, 2009 –464 с. (Філософська думка).

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-12

Як цитувати

Хороб, С. С. . (2019). КОНЦЕПТ «ДУША» В ПОВІСТІ-ФЕНТЕЗІ ВОЛОДИМИРА АРЄНЄВА «ДУШНИЦЯ». Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (3(55), 332–337. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-332-337

Номер

Розділ

ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО