СВОЄРІДНІСТЬ ХРОНОТОПУ В РОМАНІ МАКСА КІДРУКА «ДЕ НЕМАЄ БОГА»

Автор(и)

  • О. А. Огульчанська Мелітопольський державний педагогічний університет ім. Б. Хмель-ницького

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-325-331

Ключові слова:

час, простір, хронотоп, роман, сюжет, психологічний портрет персонажа, ретроспекції.

Анотація

У статті досліджено своєрідність хронотопу в романі Макса Кідрука «Де немає Бога». Проблемам часопросторової організації художнього тексту присвятили дослідження провідні науковці в різних галузях науки, такі, як: М. Бахтін, Н. Копистянська, А. Темірболат, О. Чичерін, О. Ухтомський та ін. Аналізований роман відомого і популярного сучасного українського письменника нещодавно вийшов друком і ще не був об’єктом літературознавчих досліджень. Основні події у творі відбуваються на гірській вершині у масиві Гашербрум – Гашербрум VI, де зазнав катастрофи «Boeing 777». У романі гармонійно переплітаються різні часопросторові площини – за рахунок уведення письменником до тексту ретроспекцій різного плану. Це сприяє не лише розширенню часопросторових координат, а й дає змогу полівекторно проаналізувати психологічний портрет персонажів. Досліджуючи час і простір роману, спираємося на думку Н. Копистянської про те, що простір є не тільки місцем та тлом дії, він є тим вектором, що впливає на формування характеру, моральних властивостей індивіда. Під час аналізу хронотопу «Де немає Бога» зосереджено увагу на характеротвірній функції свого/чужого простору, що є одним із важливих засобів психологізації. Також досліджено психологічний простір персонажів і його взаємозв’язок із зовнішнім.

Назви розділів роману «Де немає Бога» вказують на просторові межі, де в хронологічному порядку відбуватимуться події: «Аеропорт», «Літак», «Гора». Хронотоп кожного розділу розширюється завдяки, як зазначалося вище, введенням ретроспекцій. Письменник послуговується різними формами конкретизації часу, серед домінантних можна виділити такі: точне визначення циклічних координат (зазначення пір року, часу доби, годин, хвилин) та зазначення років, в які відбуваються події. У романі побіжно згадуються різні країни, міста (Пекін, Нідерланди, Дубай, Швеція, Запоріжжя, Київ, Москва тощо).

Посилання

Кідрук Макс Де немає Бога: роман. Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2019. 480 с.

Коркішко В. Часопростір як формотворча категорія художнього тексту. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/172 (дата звернення: 31.05.2019)

Копистянська Н. Час і простір у мистецтві слова: монографія. Львів: ПАІС, 2012. – 344 с. С. 86

Лихачев Д. Поэтика древнерусской литературы. 3-е изд Москва: Наука, 1979. 360 с.

Темирболат А. Категории хронотопа и темпорального ритма в литературе: монографія. Алматы: Ценные бумаги. 2009. 504 с.

Обелець Ю.А. Темпоральна структура можливих світів художнього тексту (на матеріалі англомовної прози: автореф … канд. філол. наук. Одеса, 2006. 23 с.

Тороп П.Х. Хронотоп. Словарь терминологии тартуско-московской семиотической школы URL: http://diction.chat.ru/xronotop.html (дата звернення: 31.05.2019).

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-12

Як цитувати

Огульчанська, О. А. . (2019). СВОЄРІДНІСТЬ ХРОНОТОПУ В РОМАНІ МАКСА КІДРУКА «ДЕ НЕМАЄ БОГА». Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (3(55), 325–331. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-325-331

Номер

Розділ

ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО