БІОГРАФІЧНІ РОМАНИ С. ПРОЦЮКА В ІНТЕРТЕКСТУАЛЬНОМУ ВИМІРІ
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-309-316Ключові слова:
архітекстуальність, власне інтертекстуальність, міфи, міфологеми, алюзії.Анотація
У статті розкрито основні маркери інтертекстуальності у романах С. Процюка «Троянда ритуального болю» й «Маски опадають повільно» та їхнє функціонування у текстовій площині твору. Інтертекстуальний потенціал біографічних романів С. Процюка проявляється в архітекстуальності, що виявляється у змішуванні жанрових кодів, та власне інтертекстуальності, заявленою переважно давньогрецькими міфами і міфологемами (Кассандра, Діоніс, Аріадна,Орфей, Вічна Жінка, Сізіф, Сцилла і Харибда), а також міфемами сну. Художньо вмонтовані у структуру творів образи з давньогрецької міфології сприяють уподібненню трагічного світосприйняття героїв (Василь Стефаник), гедоністичного й ідеалізованого уявлення про життєтворчість, ризикованого й авантюрного устрою (Володимир Винниченко) тощо. Уведені у текстову площину роману «Троянда ритуального болю» численні імена відомих митців і політиків (Григорій Сковорода, Конфуцій, Сенека, Нерон, Ніцше, Бодлер, Мопассан, Гітлер, Сталін) здебільшого пояснюють спосіб думання, сприйняття і розуміння, а також творчу манеру, інтелектуальний і духовний розвиток Володимира Винниченка. Заявлений у романі про Василя Стефаника архетип Матері посилює інтертекстуальний потенціал твору, виокремлюючи мотиви туги, суму, втрати.
Посилання
Пастух Б. Степан Процюк: «Я не шукав середин…» // Літературна Україна. – № 22 (24 червня 2010 р.). – С. 4.
Процюк С. Маски опадають повільно: Роман про Володимира Винниченка / Степан Процюк. – К.: ВЦ «Академія», 2011. – 304 с.
Процюк С. Троянда ритуального болю: роман про Василя Стефаника / Степан Процюк. – К.: ВЦ «Академія», 2010. – 184 с.