ОСОБЛИВОСТІ МІФОЛОГІЧНОЇ КРИТИКИ ЯК ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧОГО МЕТОДУ АНАЛІЗУ ХУДОЖНІХ ТЕКСТІВ УКРАЇНСЬКОЇ ДІАСПОРИ

Автор(и)

  • О. В. Слоньовська Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-275-282

Ключові слова:

література української діаспори, методологія міфологізму, міфема, міфологема, архетип, міфопоетична парадигма, міфологічний концепт, міфологічна колізія, міфологічний мотив, міфологічна голограма / фантом, фрейм, патерн, рефреймінг, концепт, домен.

Анотація

У статті розглянуто питання наукового використання інструментарію міфологічної критики у всіх її нинішніх трактуваннях науковими школами і течіями. Головним проблемним завданням статті виявилося аргументоване доведення продуктивності аналізу інструментарієм архетипної критики творів письменників української діаспори 20 – 50-х рр. ХХ ст. Ключовими завданнями вважаємо: належно проаналізувати міфологічне мислення провідних письменників української діаспори 20 – 50-х рр.; довести результативність витвореного митцями потужного консолідуючого літературного міфу України; на матеріалі художніх текстів зробити відповідні висновки.

Наукова розвідка базується на солідній базі наукових здобутків зарубіжних й українських філософів, психологів, етнографів, антропологів, фольклористів, літературознавців і відзначається новаторським підходом до художніх текстів І. Багряного, В. Барки, У. Самчука, Т. Осьмачки, Є. Маланюка, О. Ольжича. 

Існуючий інструментарій архетипної критики нами увиразнено, систематизовано й доповнено поняттями осяяння, інсайтів, категоріями міфологічних концептів, фреймів, патернів, компонентів рефреймінгу, національних доменів, міфологічних фантомів (голограм).

Доказово доведено, що література української діаспори 20 – 50-х років ХХ ст. виробила міфологічну парадигму переваги окупованого народу над окупантом, створила код-програму України майбутнього на питомо прабатьківській землі в центрі Європи, а не України в екзилі, як це пропагували українські політики-емігранти. Українці за рубежем на сторінках діаспорної прози постають як учасники авторських і життєвих експериментів виживання у ХХ ст. Інтерпретуючи материкову Україну як сакральний простір, письменники української діаспори художньо апробували концепт сильних духом свідомих національних героїв, чим активізували потенційну готовність реального народу реалізувати власні державотворчі потуги.

Літературний міф України, зреалізований творчими зусиллями письменників діаспори, володів важливими ознаками вітаїстично-консолідуючого метафізичного явища, тому потужно впливає на українців навіть у наш час.

Посилання

Багряний І. Маруся Богуславка / Іван Багряний // Багряний І. Буйний вітер. – Мюнхен: Україна, 1957. – С. 7 – 423.

Багряний І. Огненне коло / Іван Багряний. – К.: Ватра, 1992. – 124 с.

Багряний І. Розгром: повість-вертеп / Іван Багряний. – Ульм – Нью-Йорк: Прометей, 1948. – 125 с.

Марков Б.В. Храм и рынок. Человек в пространстве культуры.– СПб: Алетейя, 1999.–304 с.

Мелетинский Э. М. Культурный герой / Элеазар Мелетинский // Мифы народов мира: Энциклопедия. – М.: Советская энциклопедия, 1998. – С. 25 – 28.

Осьмачка Т. План до двору / Тодось Осьмачка // Осьмачка Т. Стар-шимй боярин. План до двору. – К.: Український письменник, 1998. – С. 100 – 239.

Осьмачка Т. Ротонда душогубців / Тодось Осьмачка. – Торонто: [Б. в.], 1956. – 365 с.

Самчук У. Марія / Улас Самчук // Самчук У. Марія, Барка В. Жовтий князь. – К.: Український центр духовної культури, 1997. – С. 3 – 131.

Самчук У. На твердій землі / Улас Самчук. – Торонто: [Б. в.], 1966. – 390 с.

Хренов Н.А. Урбанизационные аспекты перехода в истории культуры // Город в процессах исторических переходов. Теоретические аспекты и социокультурные характеристики. – М.: Наука, 2001. – С. 343 – 380.

Чернявская Ю.В. Трикстер, или путешествие в хаос / Ю.В. Чернявская // Человек. – 2004. – № 4. – С. 37 – 52.

Шпенглер О. Закат Европы: Города и народы. Исторические псевдо-морфозы / Освальд Шпенглер // Самосознание культуры и искусства ХХ века / отв. ред. и сост. Р. Гальцева. – М.: Университетская книга; СПб.: Культурная инициатива, 2000. – С. 25 – 58.

Юнг К. Архетип і позасвідоме / Карл Густав Юнг; пер. з нім. – К.: Український письменник, 2014. – 400 с. – (Світло світогляду).

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-12

Як цитувати

Слоньовська, О. В. . (2019). ОСОБЛИВОСТІ МІФОЛОГІЧНОЇ КРИТИКИ ЯК ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧОГО МЕТОДУ АНАЛІЗУ ХУДОЖНІХ ТЕКСТІВ УКРАЇНСЬКОЇ ДІАСПОРИ. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (3(55), 275–282. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-275-282

Номер

Розділ

ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО