МЕТОДИКА НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОГО ДІАЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ ФАХІВЦІВ З МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИН
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-221-230Ключові слова:
діалогічне спілкування, фахівець з міжнародних відносин, навчання, підхід до навчання, принцип, метод, прийом.Анотація
У статті відзначено, що входження України до світового співтовариства є яскравим свідченням нагальної потреби у конкурентоспроможних фахівцях, здатних володіти не тільки професійними якостями, а й знанням з іноземної мови, тому іншомовна підготовка повинна стати пріоритетним завданням вищої школи. Охарактеризовано методику підготовки фахівців з міжнародних відносин до англійської діалогової комунікації. Проаналізовано компетентнісний, когнітивно-комуніка-тивний, особистісний і професійно орієнтований підходи до навчання, поєднання яких сприяє оптимальним умовам для підготовки фахівців з міжнародних відносин до англійської діалогової комунікації у професійній діяльності. Описано загально дидактичні (оптимізації навчання, гуманізації, науковості, практичної спрямованості, системності і послідовності, доступності і дохідливості викладання, наочності, раціонального поєднання колективних та індивідуальних форм роботи) і спеціальні (діалогізації, креативності, професійної доцільності, комунікативного спрямування, інтелектуальної взаємодії та співтворчості, ситуативності, зв’язку теорії з практикою, мотивації навчально-пізнавальної діяльності, позитивного емоційного фону навчання) принципи підготовки фахівців. Усі визначені принципи, орієнтовані на розвиток професійного мовлення студентів, тісно взаємопов’язані, кожен із них доповнює інший, тому вони ще й взаємозалежні. Виокремлено традиційні методи навчання англійської діалогової комунікації, такі як: словесно-інформаційні, наочно-евристичні та практично-дослідницькі, і методи активного навчання – ділові ігри, метод проектів, кейс-метод, аналіз конкретних ситуацій. Охарактеризовано прийом як складову частину методу. Виділено прийоми розумової діяльності (дидактичні) – порівняння, узагальнення, оцінка діяльності та прийоми навчальної роботи (методичні) – виконання дидактичних завдань за зразком, створення діалогу за заданим початком, розробка презентації проекту за попередньо обговорюваними відомостями. Констатовано, що в процесі впровадження описаної методики навчання студентами особливо сприймалися такі форми навчальної діяльності, як конференції, презентації, екскурсії, проведення заняття в умовах реальної професійної діяльності. Нетрадиційні форми навчання сприяли зануренню студентів у фахову діяльність, чим активізували професійний інтерес і дозволяли проявити себе, продемонструвати вміння діалогової взаємодії англійською мовою.
Посилання
Vasylieva L. (2009). Teaching foreign dialogue communication: selection and organization of educational material. Theory and Practice of Teaching Ukrainian as a Foreign Language. Vol. 4. Collection of scientific works. Lviv: Lviv National University Publishing House, P. 238–247 (in Ukr).
Dolynska L. (2005). Psychological and pedagogical conditions of effective interaction of teachers and students in the conditions of traditional education. Scientific notes of H. Kostyuk Institute of Psychology of APN of Ukraine in 4 volumes. Vol. 2, Ed. 26. Kyiv: Hlavnyk,. P. 8 – 11 (in Ukr).
Zanyuk S. (2001). Psychology of motivation. Kyiv: Elga-N; Nika Center (in Rus).
Kochan I. (2008). New Educational Technologies in the Practice of Teaching Ukrainian as a Foreign Language. Theory and Practice of Teaching Ukrainian as a Foreign Language. Vol. 3. Collection of scientific works. Lviv: Lviv National University Publishing House, P. 14 - 20 (in Ukr).
Knodel L. (2008). Pedagogics of higher education. Manual for masters. Kyiv (in Ukr).
Morozov A., Chernilevsky D. (2004). Creative pedagogy and psychology: textbook. Moscow: Akademichnyiproekt (in Rus).
Nisimchuk A. (2007). Pedagogics: textbook. Kyiv: Atika (in Ukr).
Passov E. (1991). Communicative Method for Teaching Foreign Languages Speech. Ed.2. Moscow: Prosveshhenie (in Rus).
Slastenin V.A., Isaev I.F., Mishhenko A.I., Shijanov E.N. (2000). Pedagogics. Textbook for students. Ed.2. Moscow: Shkola-Press (in Rus).
Sura N. (2005) Teaching university students professionally oriented foreign communication: Diss...Can. Ped. Sciences: 13.00.04. Luhansk (in Ukr).
Yahupov, V. (2002). Pedagogics. Manual. Kyiv: Lybid (in Ukr).