ТИПОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ХУДОЖНЬОГО ВТІЛЕННЯ ФЕНОМЕНУ «ОБДАРОВАНОЇ ОСОБИСТОСТІ» У РОМАНІ «ДЕВІД КОППЕРФІЛД» ЧАРЛЬЗА ДІККЕНСА ТА НОВЕЛІ «ХУДОЖНИК» ТАРАСА ШЕВЧЕНКА
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-29-36Ключові слова:
порівняльно-типологічний аналіз, типологічні подібності та відмінності, непрямий вплив.Анотація
Стаття присвячена порівняльно-типологічному аналізу автобіографічних творів “Дeвід Копперфілд” Ч. Діккенса і “Художник” Тараса Шевченка. Звичайно, мова не йде про прямий вплив твору Чарльза Діккенса на повість Т. Шевченка, але ми можемо провести певні паралелі і аналогії у літературних творах обох письменників, тому таке зіставлення може бути відповідним матеріалом для типологічного порівняння. Обидва твори типологічно демонструють наявність поняття “обдарованої особистості” та лінійного біографічного принципу композиції, але хронологічні рамки українських і англійських романів різні, їх вибір залежить від основної ідеї. Ми бачимо, що “Художник” Тараса Шевченка і “Девід Копперфілд” Чарльза Діккенса через призму особистого болючого досвіду автобіографічного характеру розкривають найбільш актуальні політичні питання сучасної України та Англії. Типологічні подібності у літературних творах, що порівнюються, спричинені спільними суспільно-політичними, художніми та естетичними факторами світової художньої перспективи.
Посилання
Bakhtin M. Literature and Esthetics Issues. M. 1975. 504 p.
Berdiaiev M. Self cognition (Philosophical autobiography experience). M. 1991. 445 p.
Budnyi V., Ilnytsyi M. Comparitive Literary Study. Textbook. K. 2008, 430 p.
Vashchenko G. General methods of teaching: Textbook for pedagogues. K. 1997. 441 p.
Galych O., Nazarets V. Theory of Literature. K. 2001. 488 p.
Grabovych G. Shevchenko whom we don’t know. K. 2000. 310 p.
Dioniz Dyuryshyn. Modern Comparative Literature: Strategies and meth-ods. Anthology. K: 2009. 311 p.
Zabuzhko O. Shevchenko’s myth of Ukraine. The way of philosophic analysis. K. 1999. 141 p.
Nalyvaiko D. General and specific: Ukrainian literature in the context of the European literary process. K. 1988. 393 p.
Piekhota O., Kiktenko A. Image analysis of the character of the epic work: pedagogical technology// educational technologies. K. 2001. 256p
Rymar N. Athor’s theory and the problem of fiction activity. Voroniezh. 1994. 264 p.
Shevchenko T. Full Collection of Works in 5 volumes. K. 1985. V. 4. 413 p.
Shevchenko T. Full Collection of Works in 6 volumes. K. 1964-66. V. 4. 520 p.
Dickens Ch. David Copperfield. – London: Random House, 1997. 891 р.