РОЛЬОВИЙ ГЕРОЙ ПОЕЗІЇ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-22-28Ключові слова:
рольова лірика, автопсихологічна лірика, рольовий герой, персоналізований тип героя, персоніфікований тип героя.Анотація
У статті досліджено художній феномен рольової лірики як поетичного тексту, побудованого у формі цілісного мовленнєвого висловлювання, організованого від особи, що дистанційована від автора і не може бути із ним ототожнена з огляду на декларований у творі біографічний, соціально-історичний або гендерний статус суб’єкта мовлення, а також репрезентоване ним коло морально-етичних, ідеологічних, естетичних, екзистенційних цінностей та уявлень.
До окремого різновиду рольової лірики віднесено й поетичні тексти, які загалом побудовані у формі вислову одного або кількох персонажів, тоді як представництво автора мінімізовано у них до окремих й фрагментарних реплік, що виконують функцію специфічного рамкового елементу, який формально поєднує репрезентовані суб’єктні форми, але не переводить їх у художню площину автопсихологічної форми вираження. Даний тип рольової лірики побудований у формі монологу чи діалогу двох і більше персонажів або рольової драматургічної сценки, де авторський голос виконує функцію ремарок, що зв’язують голоси представлених у творі суб’єктів поетичного мовлення.
Проаналізовано проблематику теоретичних пошуків літературознавців у дослідженні специфіки суб’єктної організації лірики. Охарактеризовано спектр суб’єктів поетичного мовлення рольової лірики.
Зроблено спробу типологізації рольових типів вираження авторської свідомості у ліриці Т. Шевченка. Проаналізовано різновиди власне рольового типу героя – персоналізованого та персоніфікованого.
Власне рольовий тип визначено як тип героя, ступінь предметної об’єктивації якого засвідчує його категоричну (принаймні, зовні декларовану) нетотожність із особою автора, мотивовану їхньою біографічною, соціально-професійною, екзистенційною тощо несумісністю.
Розглянуто питання, пов’язані із прийомами композиційного та мовленнєвого оформлення поетичного рольового тексту. Окреслено концептуально-змістовні його ракурси, які виявляють себе на рівні вираження ідейно-тематичних концептів твору.
Посилання
Бройтман С.Н. Субъектная структура русской лирики XIX – начала XX века в историческом освещении. Известия АН СССР. Серия лите-ратуры и языка. 1988. Т. 47. № 6. С. 527–538.
Корман Б.О. Лирика Некрасова. Ижевск: «Удмуртия», 1978. 300 с.
Шевченко Т.Г. Зібрання творів: у 6 т. К.: Наукова думка, 2003. Т. 1: Поезія 1837–1847. 784 с.
Шевченко Т.Г. Зібрання творів: у 6 т. К.: Наукова думка, 2003. Т. 2: Поезія 1847–1861. 784 с.