ЗАМКНЕНЕ КОЛО «СМЕРТЬ–ЖИТТЯ–СМЕРТЬ»: КІНОПОЕТИКА ЗБІРКИ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА «ДОРОГА»

Автор(и)

  • Т. І. Вірченко Київський університет імені Бориса Грінченка

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-131-139

Ключові слова:

Василь Стефаник, кінопоетика, кадр, загальний план, крупний план.

Анотація

Стаття присвячена дослідженню кінопоетики збірки Василя Стефаника «Дорога». Метою розвідки є дати відповідь на проблемне питання: чи послідовний митець у використанні кінопоетичних засобів. Стефаникознавці послідовно констатують візуальність новелістики письменника, але ці твердження позбавлені уважного текстуального аналізу. Авторка послуговується апробованою методикою, яка передбачає увагу до художнього простору, внутрішнього світу персонажів, кольористики, звуків і художніх деталей. Основна дослідницька увага звернута на твори «Дорога», «Скін», «Палій», «Похорон», «Сон», «Озимина», «Такий панок». Це й становить історико-літературну новизну роботи. У результаті проаналізовані кольористика планів, семантика художніх деталей, образи, подані крупним планом, динаміка подій у кадрі; з’ясовано, що лише багатозначні в семантичному плані образи подаються крупним планом, кольористика послідовно розташованих кадрів збігається, гармонічності кадрам додають використані звуки. У новелах спостерігається чергування загальних і крупних планів, остання і перша новела створюють цілісність завдяки використанню візуального образу дороги.

Посилання

Вірченко Т. «Синя книжечка» Василя Стефаника: поетика серіальності / мозаїчності. Синопсис: текст, контекст, медіа. 2021. № 27 (3). С. 136–140.

Горак Р. Кров на чорній ріллі : есе-біографія Василя Стефаника. Київ: ВЦ «Академія», 210. 608 с.

Євшан М. Василь Стефаник. Критика. Літературознавство. Естетика. Київ: Основи, 1998. С. 213–216.

Муравецька Я. С. Візуальні форми зображення в реалістичній прозі (на матеріалі творчості Івана Нечуя-Левицького): дис. … канд. філол. наук: 10.01.06 – теорія літератури. Київ, 2019. 209 с.

Наконечна Л., Наконечна Л. Поетика оповідних структур у текстах Василя Стефаника. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово. 2022. № 16 (63). С. 222–231.

Піхманець Р. Із покутської книги буття. Засади мислення Василя Стефаника, Марка Черемшини і Леся Мартовича: монографія. Київ: Темпора, 2012. 580 с.

Піхманець Р. Метафізика крові. Стефаник В. С. Зібрання творів: у 3 т. у 4-х кн. / редкол.: С. І. Хороб (голова) та ін. Івано-Франківськ: Місто-НВ, 2020. Т. 1. Кн. 1. Твори. С. 571–671.

Полторацький Ол. Етюди до теорії кіна. Київ : Укртеакіновидав, 1930. 129 с.

Пуніна О. Кінофікація українського літературного дискурсу (20–30-ті роки XX століття). Донецьк: ДонНУ, 2012. 332 с.

Стефаник В. С. Зібрання творів: у 3 т. у 4-х кн. / редкол.: С. І. Хороб (голова) та ін. Івано-Франківськ: Місто-НВ, 2020. Т. 1. Кн. 1. Твори / упорядкув. Р. В. Піхманця. 676 с.

Стефаник В. С. Зібрання творів: у 3 т. у 4-х кн. / редкол.: С. І. Хороб (голова) та ін. Івано-Франківськ: Місто-НВ, 2020. Т. 1. Кн. 2. Листи / упорядкув. Є. Баран. 600 с.

Франко І. З останніх десятиліть ХІХ віку. Франко І. Зібрання творів у 50 т.Київ: Наукова думка, 1984. Т.41. С. 471–529.

Хороб С. Публіцистика Василя Стефаника: штрихи до портрета. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово. 2022. № 16 (63). С. 264–278.

Яструбецька Г. І. Динаміка українського літературного експресіонізму: монографія. Луцьк: ПІД «Твердиня», 2013. 380 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-27

Як цитувати

Вірченко, Т. І. (2022). ЗАМКНЕНЕ КОЛО «СМЕРТЬ–ЖИТТЯ–СМЕРТЬ»: КІНОПОЕТИКА ЗБІРКИ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА «ДОРОГА» . Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (17(65), 131–139. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-131-139