SYMBOLIC AND METAPHORICAL COLORISTIC IN THE STRUCTURE OF TANYA PIANKOVA’S NOVEL «THE AGE OF RED ANTS»

Authors

  • Iryna Fotuyma Ivano-Frankivsk Regional Universal Scientific Library named after I. Franko

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-19(71)-334-344

Keywords:

colorations, metaphorics of colour, symbolism, hunger, Tanya Piankova, red.

Abstract

Tanya Piankova, a well-known Precarpathian writer, impressed her readers with the new novel "The Age of Red Ants," in which she approached the problem of understanding the great tragedy of the Ukrainian people - the Holodomor of 1932-1933. We understand that the author relied primarily on real facts that are documented, or/and on witnesses’ accounts. For her, the process of preserving and transferring to future generations historical memory, which is a necessary condition for the existence of culture, played an important role.

The purpose of the article: to define the role and place of colour semantics in the process of transmitting artistic thought, which passes from the category of visual meaning, acquiring a perceptual form in the text, to analyze the psychosemantic load of colrosemes, to comprehend the role of colorations in the individual picture of the world by T. Piankova.

Research methods: concrete-historical, hermeneutical, semantic, as well as receptive aesthetics.

Scientific novelty: for the first time in literary science, the aesthetic aspect of death was synthesized through the prism of metaphorical colour semantics on the basis of T. Piankova's novel "The Age of Red Ants."

The practical significance of the article is that fragments of the proposed research can be applied in the process of in-depth analysis on the proposed topic.

References

Бабій І. Вторинна номінація кольору в художній картині світу. Мовознавчий вісник. Збірник наукових праць. Випуск 11. Черкаси, 2010. С. 31–34.

Баран Є. Сага про голод. У полоні стереотипів та інші есеї. Івано-Франківськ, 2009. С. 240–242.

Вісич О. «Червоне» і «синє»: драма пріоритетів постреволюційного ренесансу (за повістю М.Хвильового «Сентиментальна історія») / С. Кочерга., О. Вісич. Літературознавча інтермедіальність: генеза і сучасні горизонти. Навчальний посібник для здобувачів вищої освіти, Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2023. С. 154–157.

Геник С. Червоний колір гріха (Епоха сталінського терору). Івано-Франківськ: Лілея НВ, 2010. 360 с.

Моєї пам’яті печать. До 75-х роковин Голодомору в Україні. Івано-Франківськ: Нова Зоря, 2008. 248 с. + 24 стор. ілюстр. вкл.

П’янкова Т. Вік червоних мурах : роман, Київ : Наш формат. 2022. 256 с.

Павлюк І. Режисерка жовтого катарсису. Буквоїд. 2022. Електронний ресурс. Дата звернення: 6 жовтня, 2023. Режим доступу: http://bukvoid.com.ua/reviews/books/2022/08/01/163357.html

Посічанський М. Тетяна П’янкова презентувала прикарпатцям психологічний роман «Вік червоних мурах». Українська літературна газета. 2022. Електронний ресурс. Дата звернення: 6 жовтня, 2023. Режим доступу: https://litgazeta.com.ua/news/tetiana-p-iankova-prezentuvala-prykarpattsiam-psykholohichnyj-roman-vik-chervonykh-murakh/

Семашко Т. Конотація назв кольору як форма мовної інтерпретації художнього дискурсу. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія : Філологічна, 2013. Вип. 38. С. 221–224.

Супрун Л. Семантика і прагматика назв кольорів в українському романному тексті середини – другої половини ХХ ст. (на матеріалі творів О. Гончара, П. Загребельного, М. Стельмаха) : автореф. дис... канд. філол. наук : 10.02.01. Харків, 2009. 16 с.

Published

2024-03-26

How to Cite

Fotuyma, I. (2024). SYMBOLIC AND METAPHORICAL COLORISTIC IN THE STRUCTURE OF TANYA PIANKOVA’S NOVEL «THE AGE OF RED ANTS». PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Word, (19(71), 334–344. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-19(71)-334-344

Issue

Section

DIALECTOLOGY, SOCIOLINGUISTICS, TRANSLATIOLOGY