СИМВОЛІКО-МЕТАФОРИЧНА КОЛЬОРИСТИКА В СТРУКТУРІ РОМАНУ ТАНІ П’ЯНКОВОЇ «ВІК ЧЕРВОНИХ МУРАХ»
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-19(71)-334-344Ключові слова:
кольоративи, метафорика кольору, символіка, голод, Таня П’янкова, червоний.Анотація
Таня П’янкова – відома прикарпатська письменниця – вразила своїх читачів новим романом «Вік червоних мурах», у якому підійшла до проблеми осмислення великої трагедії українського народу – Голодомору 1932–1933 рр. Розуміємо, що авторка відштовхувалася передовсім від реальних фактів, які зафіксовані документально, або ж опиралася на свідчення очевидців. Для неї важливе місце відігравав саме процес збереження і передачі прийдешнім поколінням історичної пам’яті, що є необхідною умовою існування культури.
Мета статті: означити роль і місце кольоросемантики у процесі передачі художньої думки, яка переходить з розряду візуального значення, набуваючи у тексті перцептивної форми, проаналізувати психосемантичне навантаження кольоросем, осмислити роль кольоративів у індивідуальній картині світу Т. П’янкової.
Методи дослідження: конкретно-історичний, герменевтичний, семантичний, а також метод рецептивної естетики.
Наукова новизна: вперше в літературознавчій науці синтезовано естетичний аспект смерті крізь призму метафоричної кольоросемантики на основі роману Т. П’янкової «Вік червоних мурах».
Практичне значення статті полягає у тому, що фрагменти пропонованого дослідження можна застосувати у процесі поглибленого аналізу із запропонованої теми.
Посилання
Бабій І. Вторинна номінація кольору в художній картині світу. Мовознавчий вісник. Збірник наукових праць. Випуск 11. Черкаси, 2010. С. 31–34.
Баран Є. Сага про голод. У полоні стереотипів та інші есеї. Івано-Франківськ, 2009. С. 240–242.
Вісич О. «Червоне» і «синє»: драма пріоритетів постреволюційного ренесансу (за повістю М.Хвильового «Сентиментальна історія») / С. Кочерга., О. Вісич. Літературознавча інтермедіальність: генеза і сучасні горизонти. Навчальний посібник для здобувачів вищої освіти, Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2023. С. 154–157.
Геник С. Червоний колір гріха (Епоха сталінського терору). Івано-Франківськ: Лілея НВ, 2010. 360 с.
Моєї пам’яті печать. До 75-х роковин Голодомору в Україні. Івано-Франківськ: Нова Зоря, 2008. 248 с. + 24 стор. ілюстр. вкл.
П’янкова Т. Вік червоних мурах : роман, Київ : Наш формат. 2022. 256 с.
Павлюк І. Режисерка жовтого катарсису. Буквоїд. 2022. Електронний ресурс. Дата звернення: 6 жовтня, 2023. Режим доступу: http://bukvoid.com.ua/reviews/books/2022/08/01/163357.html
Посічанський М. Тетяна П’янкова презентувала прикарпатцям психологічний роман «Вік червоних мурах». Українська літературна газета. 2022. Електронний ресурс. Дата звернення: 6 жовтня, 2023. Режим доступу: https://litgazeta.com.ua/news/tetiana-p-iankova-prezentuvala-prykarpattsiam-psykholohichnyj-roman-vik-chervonykh-murakh/
Семашко Т. Конотація назв кольору як форма мовної інтерпретації художнього дискурсу. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія : Філологічна, 2013. Вип. 38. С. 221–224.
Супрун Л. Семантика і прагматика назв кольорів в українському романному тексті середини – другої половини ХХ ст. (на матеріалі творів О. Гончара, П. Загребельного, М. Стельмаха) : автореф. дис... канд. філол. наук : 10.02.01. Харків, 2009. 16 с.