MUSIC AND THEATRE ART OF THE UKRAINIAN DIASPORA: PRESERVING THE TRADITIONS OF LES KURBAS AND INNOVATIONS
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2023-18(69)-288-310Keywords:
music and theatre art, Ukrainian culture, life creativity of Les Kurbas, Ukrainian diaspora, experimental theatre of Virlyana Tkach, traditions, cultural space, genres of music and theatre art, innovations.Abstract
Purpose: The development of Ukrainian music-dramatic theatre art in the diaspora throughout the 20th century and up to the present day is considered.
The preservation of the traditions of the «Young Theatre» and the «Berezil» Art Assocciation of the outstanding Ukrainian director, theatre theoretician, playwright Les Kurbas by his students and followers Yosyp Hirnyak, Olimpia Dobrovolska and Volodymyr Blavatsky in the conditions of DP camps in Europe, later, after the end of the Second World War, was followed, – in the USA and Canada. Attention is drawn to opera, operetta, music-dramatic genres, as well as melodeclamation. The artistic group «Yara» («Yara Arts Group») under the leadership of Virlana Tkach, which operates at the experimental theatre «LA MAMA» in New York, is considered as a transformation of Kurbas traditions in the modern cultural space of the diaspora.
Research methodology. The key research method is descriptive. At the same time, the method of comparison was used to clarify the peculiarities of the theatrical process in Ukraine and the diaspora. For the reconstruction of this picture, the memoirs of Volodymyr Blavatskyi by Yosyp Hirniak, scientific researches of diaspora theatre experts H. Luzhnytski, B. Boychuk, V. Revutski, Ukrainian art critic V. Haydabury, materials of memorial collections about the camps Mittenwald, Regensburg, “Our Theatre” and others were used.
The results. The multi-genre music and theatre art of the Ukrainian diaspora and the multi-vector presentation of Ukrainian musical culture in the performances of the experimental theatre «LA MAMA» and «YARA ARTS GROUP» from New York demonstrate the durability of traditions from the modern theatre of Les Kurbas “Berezil” on the one hand, and the search for new means expressiveness in the conditions of the XXI century, on the other hand, because avant-garde theatre artists are constantly trying to invent something new, why there are no analogues in any corner of the world.
References
Актор і театр. Йосип Гірняк – мистецьке об’єднання «Березіль». Клівленд: Вид. Т-ва «Рідна школа», 1963. 15 с.
Антонович М. Спогади. По світу з українською піснею. Людина –легенда / упоряд. О. Долгий. Київ: ЕСЕ, 2000. 325 с.
Барабан Л. Драматургія Іларіона Чолгана – відома і невідома. Студії мистецтвознавчі. Київ: Вид-во ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Ч. 2 (14). 2006. С. 45–50.
Барнич Я. Уривок із спогадів. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 661–663.
Блавацький В. Спогади. Ревуцький В. В орбіті світового театру. Київ; Харків; Нью-Йорк: Вид-во М. П. Коць, 1995. С. 93–178.
Блавацький В. Статті й рецензії різних років. Ревуцький В. В орбіті світового театру. Київ; Харків; Нью-Йорк: Вид-во М. П. Коць, 1995. С. 179–212.
Бойко Т. «Українська муза не змовкла навіть під гуком гармат…». Гірняк Й. Спомини. Харків: Видавець Олександр Савчук, 2022. С. 7–23.
В Українському музеї в Нью-Йорку відбувся концерт «Коляда і музика з Карпат». URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-diaspora/2833811-v-ukrainskomu-muzei-v-nujorku-vidbuvsa-koncert-kolada-i-muzika-z-karpat.html
Василенко Р. «Зупинися, мить! Ти прекрасна!!». Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 727–732.
Веселовська Г. Модерний та авангардний театр в Україні першої третини ХХ століття. Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття / Ін-т проблем сучасного мистецтва Академії мистецтв України; редкол.: В. Сидоренко (голова) та ін. Київ: Інтертехнологія, 2006. С. 159–220.
Вірляна Ткач: «В опері “Ґаз” ми намагаємося зберегти курбасівське “перетворення”». URL: https://zn.ua/ukr/ART/virlyana-tkach-v-operi-gaz-mi-namagayemosya-zberegti-kurbasivske-peretvorennya-312352_.html
Гайдабура В. Летючий корабель Лідії Крушельницької: Студія Мистецького Слова в Нью-Йорку. Київ: Факт, 2006. 278 с.
Гайдабура В. Театр, розвіяний по світу. Київ: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2013. 324 с.
Гайдабура В. Театральні автографи часу. Київ: Факт, 2007. 292 с., іл.
Гірняк Й. Спомини / упоряд. Б. Бойчук. Нью-Йорк: Сучасність, 1982. 488 с.
Гірняк Й. Спомини. Харків: Видавець Олександр Савчук, 2022. 512 с.
Григоріїв Ю. Український оперовий ансамбль в Німеччині під музичним керівництвом Богдана П’юрка. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1991 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців
української сцени (ОМУС), 1992. Т. ІІ. С. 149–151.
Григоріїв Ю. Ювілей безсмертного твору. У 100-ліття опери «Запорожець за Дунаєм», 150-ліття з дня народження та 90-ліття з дня смерти її автора. Визвольний шлях. Лондон, 1963. Кн. 4/110 (Ч. 184). С. 449–456; Кн. 5/111 (Ч. 185). С. 570–578.
Дитиняк М. Хор «Дніпро». Західноканадський збірник. Ч. 3 / упор. Я. Славутич. Едмонтон, Канада, 1998. С. 141–155.
Єрмакова Н. Формування першої української режисерської школи у контексті інтегративних процесів української культури ХХ століття. Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття / редкол.: В. Сидоренко (голова) та ін. Київ : Інтертехнологія, 2006. С. 221–300. [Ін-т проблем сучасного мистецтва Академії мистецтв України].
Запаранюк В. Забутий театр. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1991 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1992. Т. ІІ. С. 397–399.
І. К. З театрального життя табору «Орлик». Українська трибуна. Німеччина, 1946, 20 жовт.
Карась Г. Соціокультурний аспект музично-драматичного мистецтва української діаспори на теренах Європи після другої Світової війни. Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць. ДАКККіМ. Вип. 15. К.: Міленіум, 2009. С. 82–88.
Кейданський К. Табори для переміщених осіб у Німеччині та Австрії. Погляд на структуру й діяльність. Українська діаспора. Київ – Чикаго, 1994. Ч. 6. С. 108–123.
Кемпе-Гош К. Театр у моєму житті. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / ред. кол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. І. С. 629–657.
Климишин М. В поході до волі. Спомини. Т. ІІ. Кліфтон, Нью-Джерсі, [б. р.]. 387 с.
Кононів Ю. Український театр у Ляндеку, Австрія. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 369–379.
Кулик Е. «Нова сцена» в Чикаґо. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 491–497.
Купало. Едмонтонська прем’єра опери Купало Анатоля Вахнянина 18 і 19 червня 1981 р.: сувенірна програма. Едмонтон, Канада, 1981. 30 с.
Курбас Л. «Алло, на хвилі 477!». Курбас Л. Філософія театру. Харків-Київ: Вид-во «Основи», Видавець Олександр Савчук, 2022. С. 718–719.
Леоненко Я., Фількевич Г. Музичний простір вистав театру Леся Курбаса. Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття / Ін-т проблем сучасного мистецтва Академії мистецтв України; редкол.: В. Сидоренко (голова) та ін. Київ: Інтертехнологія, 2006. С. 325–350.
Лисяк О. Ансамбль українських акторів у 1945–49 рр. у Німеччині. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 381–396.
Лисяк О. «Театр у п’ятницю» у Філадельфії. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 461–490.
Лужницький Г. Український театр: наукові праці, статті, рецензії: зб. праць Львів: 2004. Т.1. Наукові праці. 344 с.
Лужицький Г. Український театр після визвольних змагань. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 9–92.
Міттенвальд (1946–1951): З нагоди 50-ліття Таборів Українських Біженців в Міттенвальді, Німеччина / редкол.: П. Рогатинський та ін. Воррен-Мічіґан, 2001. 753 с.
Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. 847 с.
Нью-Йоркські театри влаштують 12-годинний марафон на підтримку України. URL: https://balletristic.com/niu-iorkski-tieatri-vlashtuiut-24-ghodinnii-marafon-na/
О. Л. «Наталка Полтавка» у Філядельфії. Овид (Чикаґо). 1963. Ч. 2 (125). С. 23–24.
Паві П . Словник театру. Львів: Вид. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2006. 640 с.
Раєвська Ю. Інноваційні моделі українського театру 1910-х – початку 1920-х років. Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття / редкол.: В. Сидоренко (голова) та ін. Київ: Інтертехнологія, 2006. С. 103–158.
Ревуцький В. В орбіті світового театру. Київ; Харків; Нью-Йорк: Вид-во М. П. Коць, 1995. 243 с.
Ревуцький В. З історії українського театру в Канаді. Західноканадський збірник. Ч. 4 / упор. Яр Славутич. Едмонтон: Канадське НТШ: Друкарня Видав. Спілки «Гомону України», 2000. С. 28–45.
Ревуцький В. Нескорені березільці. Йосип Гірняк і Олімпія Добровольська. Нью-Йорк: Об’єднання українських письменників «Слово», 1985. 201 с.
Реґенсбург: Статті – спогади – документи: до історії Української еміграції в Німеччині після другої світової війни (1945–1949) / ред. кол: Омелян Кушнір (голова) та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто, 1985. 684 с.
Соханівський М. Український Національний Театр у Зальцбургу, Австрія. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 377–380.
Сьогодні прем’єра антиутопії, що була натхненна Лесем Курбасом. URL: http://litakcent.com/2019/06/11/sogodni-prem-yera-antiutopiyi-shho-bula-nathnenna-lesem-kurbasom/
Театр-Студія Йосипа Гірняка – Олімпії Добровольської / упоряд. Богдан Бойчук. Нью-Йорк: Вид-во Нью-Йоркської Групи УВАН в США, 1975. 348 с.
Український Курбас у Нью-Йорку: американські глядачі побачили українську оперу «Газ». URL: https://ukrainian.voanews.com/a/ukrainian-opera-gas-in-new-york-city/5223186.html
Українську оперу GAZ покажуть у Відні та Нью-Йорку. URL: https://www.the-village.com.ua/village/culture/culture-news/283925-ukrayinsku-operu-gaz-pokazhut-u-kievi-vidni-ta-nyu-yorku
Урбанський О. Театральні мандри. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 803–816.
Ч. Д. З театральної діяльності ансамблю Бориса Дніпрового і Євгенії Чайки у Франції (1946–1961). Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 595–602.
Черній А. Вірляна Ткач про американський театр, український джаз та культурну дипломатію під час війни. URL: https://theclaquers.com/posts/9901
Шашаровський В. Наші дебюти в Америці (Ансамбль Українських Акторів під мист. кер. Володимира Блавацького прибуває до Америки). Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 419–441.
New York Theatre Artists for Ukraine. URL: https://howlround.com/happenings/new-york-theatre-artists-ukraine
Randy Alexander. Експериментальний театр: походження, характеристика, автори та твори. URL: https://uk.warbletoncouncil.org/teatro-experimental-5058
Yara Arts Group. URL: https://www.yaraartsgroup.net/virtualevents
Ukrainian Opera Week. June 1–8, 1984. Toronto, Canada: Macmillan Theatre. 33 p.