МУЗИЧНО-ТЕАТРАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО УКРАЇНСЬКОЇ ДІАСПОРИ: ЗБЕРЕЖЕННЯ ТРАДИЦІЙ ЛЕСЯ КУРБАСА ТА ІННОВАЦІЇ

Автор(и)

  • Ганна Карась Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2023-18(69)-288-310

Ключові слова:

музично-театральне мистецтво, українська культура, життєтворчість Леся Курбаса, українська діаспора, експериме-нтальний театр Вірляни Ткач, традиції, культурний простір, жанри музично-театрального мистецтва, інновації.

Анотація

Мета. Розглянуто розвиток українського музично-драматичного театрального мистецтва в діаспорі впродовж ХХ століття і до наших днів. Простежено збереження традицій «Молодого театру» та Мистецького об’єднання «Березіль» видатного українського режисера, теоретика театру, драматурга Леся Курбаса його учнями та послідовниками Йосипом Гірняком, Олімпією Добровольською та Володимиром Блавацьким в умовах таборів ДП в Європі, згодом, після завершення Другої світової війни, – у США та Канаді. Привернена увага до оперного, опереткового, музично-драматичного жанрів, а також мелодекламації. Мистецьку групу «Яра» («Yara Arts Group») під керівництвом Вірляни Ткач, яка діє при еспериментальному театрі «LA MAMA» у Нью-Йорку, розглядаємо як трансформацію курбасівських традицій в сучасному культурному просторі діаспори.

Дослідницька методика. Ключовим методом дослідження є описовий. Водночас використано метод порівняння для зясування особливостей театрального процесу в Україні та діаспорі. Для реконструкції цієї картини використано мемуари Йосипа Гірняка, Володимира Блавацького, наукові дослідженнях театрознавців діаспори Г. Лужницького, Б. Бойчука, В. Ревуцького, українського мистецтвознавця В. Гайдабури, матеріали меморіальних збірок про табори Міттенвальд, Реґенгсбурґ, «Наш театр» та інші.

Результати. Багатожанровість музично-театрального мистецтва української діаспори та різновекторність представлення української музичної культури в перформансах експериментального театру «LA MAMA» та «YARA ARTS GROUP» із Нью-Йорка демонструють тяглість традицій від модерного театру Леся Курбаса «Березіль», з одного боку, і пошук нових засобів виразності в умовах ХХІ століття, з іншого, адже театрали-авангардисти постійно намагаються вигадати щось нове, аналогів чому немає в жодному куточку світу.

Посилання

Актор і театр. Йосип Гірняк – мистецьке об’єднання «Березіль». Клівленд: Вид. Т-ва «Рідна школа», 1963. 15 с.

Антонович М. Спогади. По світу з українською піснею. Людина –легенда / упоряд. О. Долгий. Київ: ЕСЕ, 2000. 325 с.

Барабан Л. Драматургія Іларіона Чолгана – відома і невідома. Студії мистецтвознавчі. Київ: Вид-во ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Ч. 2 (14). 2006. С. 45–50.

Барнич Я. Уривок із спогадів. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 661–663.

Блавацький В. Спогади. Ревуцький В. В орбіті світового театру. Київ; Харків; Нью-Йорк: Вид-во М. П. Коць, 1995. С. 93–178.

Блавацький В. Статті й рецензії різних років. Ревуцький В. В орбіті світового театру. Київ; Харків; Нью-Йорк: Вид-во М. П. Коць, 1995. С. 179–212.

Бойко Т. «Українська муза не змовкла навіть під гуком гармат…». Гірняк Й. Спомини. Харків: Видавець Олександр Савчук, 2022. С. 7–23.

В Українському музеї в Нью-Йорку відбувся концерт «Коляда і музика з Карпат». URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-diaspora/2833811-v-ukrainskomu-muzei-v-nujorku-vidbuvsa-koncert-kolada-i-muzika-z-karpat.html

Василенко Р. «Зупинися, мить! Ти прекрасна!!». Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 727–732.

Веселовська Г. Модерний та авангардний театр в Україні першої третини ХХ століття. Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття / Ін-т проблем сучасного мистецтва Академії мистецтв України; редкол.: В. Сидоренко (голова) та ін. Київ: Інтертехнологія, 2006. С. 159–220.

Вірляна Ткач: «В опері “Ґаз” ми намагаємося зберегти курбасівське “перетворення”». URL: https://zn.ua/ukr/ART/virlyana-tkach-v-operi-gaz-mi-namagayemosya-zberegti-kurbasivske-peretvorennya-312352_.html

Гайдабура В. Летючий корабель Лідії Крушельницької: Студія Мистецького Слова в Нью-Йорку. Київ: Факт, 2006. 278 с.

Гайдабура В. Театр, розвіяний по світу. Київ: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2013. 324 с.

Гайдабура В. Театральні автографи часу. Київ: Факт, 2007. 292 с., іл.

Гірняк Й. Спомини / упоряд. Б. Бойчук. Нью-Йорк: Сучасність, 1982. 488 с.

Гірняк Й. Спомини. Харків: Видавець Олександр Савчук, 2022. 512 с.

Григоріїв Ю. Український оперовий ансамбль в Німеччині під музичним керівництвом Богдана П’юрка. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1991 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців

української сцени (ОМУС), 1992. Т. ІІ. С. 149–151.

Григоріїв Ю. Ювілей безсмертного твору. У 100-ліття опери «Запорожець за Дунаєм», 150-ліття з дня народження та 90-ліття з дня смерти її автора. Визвольний шлях. Лондон, 1963. Кн. 4/110 (Ч. 184). С. 449–456; Кн. 5/111 (Ч. 185). С. 570–578.

Дитиняк М. Хор «Дніпро». Західноканадський збірник. Ч. 3 / упор. Я. Славутич. Едмонтон, Канада, 1998. С. 141–155.

Єрмакова Н. Формування першої української режисерської школи у контексті інтегративних процесів української культури ХХ століття. Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття / редкол.: В. Сидоренко (голова) та ін. Київ : Інтертехнологія, 2006. С. 221–300. [Ін-т проблем сучасного мистецтва Академії мистецтв України].

Запаранюк В. Забутий театр. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1991 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1992. Т. ІІ. С. 397–399.

І. К. З театрального життя табору «Орлик». Українська трибуна. Німеччина, 1946, 20 жовт.

Карась Г. Соціокультурний аспект музично-драматичного мистецтва української діаспори на теренах Європи після другої Світової війни. Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць. ДАКККіМ. Вип. 15. К.: Міленіум, 2009. С. 82–88.

Кейданський К. Табори для переміщених осіб у Німеччині та Австрії. Погляд на структуру й діяльність. Українська діаспора. Київ – Чикаго, 1994. Ч. 6. С. 108–123.

Кемпе-Гош К. Театр у моєму житті. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / ред. кол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. І. С. 629–657.

Климишин М. В поході до волі. Спомини. Т. ІІ. Кліфтон, Нью-Джерсі, [б. р.]. 387 с.

Кононів Ю. Український театр у Ляндеку, Австрія. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 369–379.

Кулик Е. «Нова сцена» в Чикаґо. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 491–497.

Купало. Едмонтонська прем’єра опери Купало Анатоля Вахнянина 18 і 19 червня 1981 р.: сувенірна програма. Едмонтон, Канада, 1981. 30 с.

Курбас Л. «Алло, на хвилі 477!». Курбас Л. Філософія театру. Харків-Київ: Вид-во «Основи», Видавець Олександр Савчук, 2022. С. 718–719.

Леоненко Я., Фількевич Г. Музичний простір вистав театру Леся Курбаса. Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття / Ін-т проблем сучасного мистецтва Академії мистецтв України; редкол.: В. Сидоренко (голова) та ін. Київ: Інтертехнологія, 2006. С. 325–350.

Лисяк О. Ансамбль українських акторів у 1945–49 рр. у Німеччині. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 381–396.

Лисяк О. «Театр у п’ятницю» у Філадельфії. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 461–490.

Лужницький Г. Український театр: наукові праці, статті, рецензії: зб. праць Львів: 2004. Т.1. Наукові праці. 344 с.

Лужицький Г. Український театр після визвольних змагань. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 9–92.

Міттенвальд (1946–1951): З нагоди 50-ліття Таборів Українських Біженців в Міттенвальді, Німеччина / редкол.: П. Рогатинський та ін. Воррен-Мічіґан, 2001. 753 с.

Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. 847 с.

Нью-Йоркські театри влаштують 12-годинний марафон на підтримку України. URL: https://balletristic.com/niu-iorkski-tieatri-vlashtuiut-24-ghodinnii-marafon-na/

О. Л. «Наталка Полтавка» у Філядельфії. Овид (Чикаґо). 1963. Ч. 2 (125). С. 23–24.

Паві П . Словник театру. Львів: Вид. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2006. 640 с.

Раєвська Ю. Інноваційні моделі українського театру 1910-х – початку 1920-х років. Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття / редкол.: В. Сидоренко (голова) та ін. Київ: Інтертехнологія, 2006. С. 103–158.

Ревуцький В. В орбіті світового театру. Київ; Харків; Нью-Йорк: Вид-во М. П. Коць, 1995. 243 с.

Ревуцький В. З історії українського театру в Канаді. Західноканадський збірник. Ч. 4 / упор. Яр Славутич. Едмонтон: Канадське НТШ: Друкарня Видав. Спілки «Гомону України», 2000. С. 28–45.

Ревуцький В. Нескорені березільці. Йосип Гірняк і Олімпія Добровольська. Нью-Йорк: Об’єднання українських письменників «Слово», 1985. 201 с.

Реґенсбург: Статті – спогади – документи: до історії Української еміграції в Німеччині після другої світової війни (1945–1949) / ред. кол: Омелян Кушнір (голова) та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто, 1985. 684 с.

Соханівський М. Український Національний Театр у Зальцбургу, Австрія. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 377–380.

Сьогодні прем’єра антиутопії, що була натхненна Лесем Курбасом. URL: http://litakcent.com/2019/06/11/sogodni-prem-yera-antiutopiyi-shho-bula-nathnenna-lesem-kurbasom/

Театр-Студія Йосипа Гірняка – Олімпії Добровольської / упоряд. Богдан Бойчук. Нью-Йорк: Вид-во Нью-Йоркської Групи УВАН в США, 1975. 348 с.

Український Курбас у Нью-Йорку: американські глядачі побачили українську оперу «Газ». URL: https://ukrainian.voanews.com/a/ukrainian-opera-gas-in-new-york-city/5223186.html

Українську оперу GAZ покажуть у Відні та Нью-Йорку. URL: https://www.the-village.com.ua/village/culture/culture-news/283925-ukrayinsku-operu-gaz-pokazhut-u-kievi-vidni-ta-nyu-yorku

Урбанський О. Театральні мандри. Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 803–816.

Ч. Д. З театральної діяльності ансамблю Бориса Дніпрового і Євгенії Чайки у Франції (1946–1961). Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 595–602.

Черній А. Вірляна Ткач про американський театр, український джаз та культурну дипломатію під час війни. URL: https://theclaquers.com/posts/9901

Шашаровський В. Наші дебюти в Америці (Ансамбль Українських Акторів під мист. кер. Володимира Блавацького прибуває до Америки). Наш театр: книга діячів українського театрального мистецтва: 1915–1975 / редкол.: О. Лисяк, Г. Лужницький (гол. ред.), Л. Полтава та ін. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто: Об’єднання мистців української сцени (ОМУС), 1975. Т. 1. С. 419–441.

New York Theatre Artists for Ukraine. URL: https://howlround.com/happenings/new-york-theatre-artists-ukraine

Randy Alexander. Експериментальний театр: походження, характеристика, автори та твори. URL: https://uk.warbletoncouncil.org/teatro-experimental-5058

Yara Arts Group. URL: https://www.yaraartsgroup.net/virtualevents

Ukrainian Opera Week. June 1–8, 1984. Toronto, Canada: Macmillan Theatre. 33 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-07

Як цитувати

Карась, Г. (2023). МУЗИЧНО-ТЕАТРАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО УКРАЇНСЬКОЇ ДІАСПОРИ: ЗБЕРЕЖЕННЯ ТРАДИЦІЙ ЛЕСЯ КУРБАСА ТА ІННОВАЦІЇ. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (18(69), 288–310. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2023-18(69)-288-310