ІNTERACTION OF ORAL AND MUSICAL ARTS IN DRAMATIC WORK: SOME THEORETICAL ASPECTS OF A PLAY FUNCTIONING
Keywords:
drama and music, verbal and musical images, synthesis of arts, play and performance, stylistic dominants, genre, contents symbol.Abstract
Some theoretical aspects of oral and musical arts, their synthesis and functionality in a dramatic work have been studied. The examples of Ukrainian and world drama prove the interdependence of literary and musical images, their organic complementarity, and, finally, their peculiarity in creating plays and performances. The regularities of appearance of certain stylistic dominants of such artistic forms are substantiated, and the methodological possibilities in the study of these ideological and aesthetic phenomena are highlighted.
References
1. Вельфлин Г. Классическое искусство / Г. Вельфлин. – СПб., 1912. – 347 с.
2. Див.: Художественное творчество: Вопросы комплексного изучения / Составитель Б. Кедров и др. – Ленинград, 1986. – 260 с.
3. Цит. за: Музыкальная эстетика Западной Европы ХVІІ-ХVІІІ веков / Составитель В.П. Шестаков – М., 1971. – 668 с.
4. Цит. за: Duttanr R.Der Musikbegriff im deutschen Barock. – Köln, 1967. – 410 s.
5. Див.: Денисюк І. Дивосвіт «Лісової пісні», 1971; Рисак О. «Найперше – музика у слові», 1998.
6. Див.: Олексюк Г. Музика як засіб образотворення в драматургії М. Куліша // Прикарпатський вісник НТШ. Слово. – Івано-Франківськ, 2015. – Вип. 2 (30). – С. 388-397.
7. Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс / Б. Асафьев. – Ленинград, 1971. – 345 с.
8. Див.: Олексюк Г. Музичні елементи ритмічної організації драматичної дії у п’єсах В. Винниченка та І. Кочерги «Пісня Ізраїля» і «Свіччине весілля» // Прикарпатський вісник НТШ. Слово. – Івано-Франківськ, 2017. – Вип. 3 (39). – С. 258-267.
9. Бахтин М. Эстетика словесного творчества / М. Бахтин. – М., 1979. – 645 с.
10. Хороб С. «Драма – моя стародавня страсть» / С. Хороб. – Івано-Франківськ, 2016. – 356 с.
11. Бахтин М. Проблемы текста в лингвистике, филологии и других гуманитарных науках / М. Бахтин // Эстетика словесного творчества. – М., 1979. – 645 с.
12. Потебня А. Мысль и язык / М. Потебня // Эстетика и поэтика. – М., 1979. – 387 с.
13. Там само.
2. Див.: Художественное творчество: Вопросы комплексного изучения / Составитель Б. Кедров и др. – Ленинград, 1986. – 260 с.
3. Цит. за: Музыкальная эстетика Западной Европы ХVІІ-ХVІІІ веков / Составитель В.П. Шестаков – М., 1971. – 668 с.
4. Цит. за: Duttanr R.Der Musikbegriff im deutschen Barock. – Köln, 1967. – 410 s.
5. Див.: Денисюк І. Дивосвіт «Лісової пісні», 1971; Рисак О. «Найперше – музика у слові», 1998.
6. Див.: Олексюк Г. Музика як засіб образотворення в драматургії М. Куліша // Прикарпатський вісник НТШ. Слово. – Івано-Франківськ, 2015. – Вип. 2 (30). – С. 388-397.
7. Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс / Б. Асафьев. – Ленинград, 1971. – 345 с.
8. Див.: Олексюк Г. Музичні елементи ритмічної організації драматичної дії у п’єсах В. Винниченка та І. Кочерги «Пісня Ізраїля» і «Свіччине весілля» // Прикарпатський вісник НТШ. Слово. – Івано-Франківськ, 2017. – Вип. 3 (39). – С. 258-267.
9. Бахтин М. Эстетика словесного творчества / М. Бахтин. – М., 1979. – 645 с.
10. Хороб С. «Драма – моя стародавня страсть» / С. Хороб. – Івано-Франківськ, 2016. – 356 с.
11. Бахтин М. Проблемы текста в лингвистике, филологии и других гуманитарных науках / М. Бахтин // Эстетика словесного творчества. – М., 1979. – 645 с.
12. Потебня А. Мысль и язык / М. Потебня // Эстетика и поэтика. – М., 1979. – 387 с.
13. Там само.
Downloads
Published
2020-02-13
How to Cite
Олексюк, Г. В. . (2020). ІNTERACTION OF ORAL AND MUSICAL ARTS IN DRAMATIC WORK: SOME THEORETICAL ASPECTS OF A PLAY FUNCTIONING. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Word, (4(40), 351–358. Retrieved from https://pvntsh.nung.edu.ua/index.php/word/article/view/1187
Issue
Section
МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО