TRANSFORMING A PLOT OF THE GOSPEL IN PLAYS “ON THE FIELD OF BLOOD” BY LESIA UKRAIINKA AND “GOLGOTHA – HOLY PASSIONS, DEATH AND RESURRECTION OF OUR LORD JESUS CHRIST” BY HRYHOR LUZHNYTSKYI

Authors

  • N. M. Vivcharyk Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-2(54)-298-304

Keywords:

drama, genre, plot, the motive of betrayal, conflict, retrospection, character, symbol

Abstract

The article has analyzed the literary devices of dramas “On the Field of Blood” and “Golgotha – Holy Passions, Death, and Resurrection of Our Lord Jesus Christ”. It is proved that both literary works have their origins in mysteries. The author specifies that receptions of the Gospel’s plots or characters depend on the historical epoch, the worldview of the writer, the literary conception, and the genre specificity of the literary work. Hryhir Luzhnytskyi used the method of “revival” of the Biblical story. Lesia Ukraiinka described the terrestrial way of Christ through the retrospective memories of Judas Iscariot, who had sold the Savior for the thirty pieces of silver. The author has also revealed and analyzed the differences between the two variants of play “On the Field of Blood” by Lesia Ukraiinka. She thoroughly described the character of Judas, motivations for his actions, symbolic characters, and details.

References

Антофійчук В. Образ Іуди Іскаріота в українській літературі. – Чернівці: Рута, 1999. – 104 с.

Антофійчук В., Нямцу А. Євангельські мотиви в українській літературі кінця ХІХ – ХХ ст. – Чернівці: Рута , 1996. – 208 с.

Галета О. На полі крові: Драма-умовчання // Волинь філологічна: текст і контекст. – Луцьк: Східноєвропейський національний університет ім. Лесі Українки, 2016. – № 22: Універсум Лесі Українки – С. 25-38.

Гегель Г. В. Ф. Жизнь Иисуса // Гегель Г. В. Ф. Философия религии: В 2-х т. – Т. 1. – М.: Мысль, 1975. – С. 35-100.

Ігнатенко М. Генезис сучасного художнього мислення. – К.: Наукова думка, 1986. – 287 с.

Козій Д. Проблема трагічної провини у драматичних творах Лесі Українки // Козій Д. Глибинний етос: Нариси з літератури і філософії. –Торонто – Нью-Йорк – Париж – Сідней: Видання курсів Українознавства ім. Юрія Липи в Торонто, 1984. – С. 139-155.

Лужницький Г. Голгота. Муки й смерть Господа Нашого Ісуса Христа. – Жовква , 1936 – 43 с.

Лужницький Г. Посол до Бога. – Івано-Франківськ: Плай, 1996 – 248 с.

Ненадкевич Є. На полі крові //: http://md-eksperiment.org/post/201702 16-na-poli-krovi

Рудницький Л. Драматургія Григора Лужницького // ЗНТШ. – Т. ССХХІV. – 1992. – С. 185-209.

Українка Леся. Твори: В 2 т. – Т. 2. – К.: Наук. думка, 1987. – 727 с.

Хороб С. Сценічне слово, освячене благовістом // Сценічне слово благовісту: Антологія української релігійно-християнської драми ХХ–ХХІ століття / Упорядн., авт. вступ. ст. та прим. С. І. Хороб. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2018. – С. 6-64.

Published

2019-01-22

How to Cite

Vivcharyk, N. M. . (2019). TRANSFORMING A PLOT OF THE GOSPEL IN PLAYS “ON THE FIELD OF BLOOD” BY LESIA UKRAIINKA AND “GOLGOTHA – HOLY PASSIONS, DEATH AND RESURRECTION OF OUR LORD JESUS CHRIST” BY HRYHOR LUZHNYTSKYI. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Word, (2(54), 298–304. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-2(54)-298-304