HISTORICAL PAST IN THE LITERARY AND ARTISTIC VISION OF LYUDMYLA STARYTSKAYA-CHERNYAKHIVSKA

Authors

  • L. B. Protsiuk Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-168-175

Keywords:

historical drama, poetics, interpretation, conflict, image, character.

Abstract

The article analyzes the specifics of artistic rethinking of historical themes in the dramatic heritage of Lyudmila Starytska-Chernyakhivska, traces her theoretical views on historical drama. The dramas "Hetman Doroshenko", "Ivan Mazepa", "The Last Sheaf", "Appius Claudius", "Sappho" were taken into account. The connection between the theoretical postulates of Lyudmyla Starytska-Chernyakhivska and their artistic embodiment in the dramatic works of the author is revealed. It is proved that the artistic heritage of the writer is an extraordinary phenomenon of Ukrainian literature. Lyudmyla Starytska-Chernyakhivska represents the progress of the national spirit through the comprehension of national history, not just borrowing from it the plot basis, but revealing its drama through the depiction of complex characters that determine and determine the course of nations. distinguish the figures of hetmans and their supporters against the background of a community endowed with ethnic and religious identity, and thus amorphous politically and devoid of firm moral criteria. It is noted that Lyudmyla Starytska-Chernyakhivska skillfully and rationally organizes the composition of her historical dramas. It is concluded that Lyudmyla Starytska-Chernyakhivska, with her dramatic works, sought a basis for historical optimism in a difficult political era, of which she was a contemporary and the writer's drama often played an educational and propagandistic role memory.

References

Ковалів Юрій. Історія української літератури: кінець ХІХ – початок ХХІ ст: підручник: у 10 т. К.: ВЦ «Академія», 2013. Т. 2. У пошуках іманентного сенсу. 2013. 624 с.

Левитан Л. С. Основы изучения сюжета. Рига: Звайгэне, 1990. 187 с.

Міхновський М. І. Самостійна Україна // Націоналізм: антологія. К.: Смолоскип, 2000. С. 3–14.

Павличко С. Д. Дискурс модернізму в українській літературі; [К.: Либідь, 1999. 448 с.

Сміт Е. Національна ідентичність. [пер. з англ. П. Таращука]. К.: Основи, 1994. 224 с.

Старицька-Черняхівська Л. М. Драматичні твори. Проза. Поезія. Мемуари; [вступ. стаття, упорядкув. та приміт. Ю. М. Хорунжого]. – К.: Наукова думка, 2000. 848 с.

Чернова І. П. Еволюція проблематики та поетики у драматургії Людмили Старицької-Черняхівської: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук: спец. 10.01.01 “Українська література”. К., 2002. 20 с.

Швець В.С. Історична драматургія Людмили Старицької-Черняхівської (Проблематика і поетика): автореф. дис. на здобуття наук. сту-пеня канд. філол. наук: спец. 10.01.01 “Українська література” Дніпропетровськ, 2008. 19 с.

Published

2022-12-27

How to Cite

Protsiuk, L. B. (2022). HISTORICAL PAST IN THE LITERARY AND ARTISTIC VISION OF LYUDMYLA STARYTSKAYA-CHERNYAKHIVSKA. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Word, (17(65), 168–175. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-168-175