ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ У ЛІТЕРАТУРНО-ХУДОЖНІЙ ВІЗІЇ ДРАМАТИЧНИХ ТВОРІВ ЛЮДМИЛИ СТАРИЦЬКОЇ-ЧЕРНЯХІВСЬКОЇ

Автор(и)

  • Л. Б. Процюк Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-168-175

Ключові слова:

історична драма, поетика, інтерпретація, конфлікт, образ, характер.

Анотація

У статті проаналізовано специфіку художнього переосмислення історичної тематики у драматургічній спадщині Людмили Старицької-Черняхівської, простежено її теоретичні погляди на історичну драму. До уваги взято п’єси «Гетьман Дорошенко», «Іван Мазепа», «Останній сніп», «Аппій Клавдій», «Сапфо». Виявлено зв’язок теоретичних постулатів Людмили Старицької-Черняхівської та їх художнього втілення у драматичних творах авторки. Доведено, що художня спадщина письменниці – непересічне явище української літератури. Людмила Старицька-Черняхівська  репрезентує поступ національного духа через осягнення національної історії, причому не просто запозичуючи із неї сюжетну основу, а розкриваючи її драматизм через зображення складних характерів, що визначаються й самі визначають хід націй  Вказано, що у драматургії письменниці саме національна свідомість і державницькі прагнення відрізняють постаті гетьманів та їхніх прибічників на тлі загалу, наділеного етнічною й релігійною ідентичністю, а відтак, аморфного політично й позбавленого твердих моральних критеріїв. Зазначено, що Людмила Старицька-Черняхівська майстерно й доречно організовує композицію своїх історичних драм. Зроблено висновок, що Людмила Старицька-Черняхівська своїми драматичними творами шукала основ для історичного оптимізму у складну суспільно-політичну добу, сучасницею якої була, а сама драматургія письменниці часто виконувала просвітницьку і пропагандистську роль, була спрямована на зростання національної самосвідомості та повернення українському народові історичної пам’яті.

Посилання

Ковалів Юрій. Історія української літератури: кінець ХІХ – початок ХХІ ст: підручник: у 10 т. К.: ВЦ «Академія», 2013. Т. 2. У пошуках іманентного сенсу. 2013. 624 с.

Левитан Л. С. Основы изучения сюжета. Рига: Звайгэне, 1990. 187 с.

Міхновський М. І. Самостійна Україна // Націоналізм: антологія. К.: Смолоскип, 2000. С. 3–14.

Павличко С. Д. Дискурс модернізму в українській літературі; [К.: Либідь, 1999. 448 с.

Сміт Е. Національна ідентичність. [пер. з англ. П. Таращука]. К.: Основи, 1994. 224 с.

Старицька-Черняхівська Л. М. Драматичні твори. Проза. Поезія. Мемуари; [вступ. стаття, упорядкув. та приміт. Ю. М. Хорунжого]. – К.: Наукова думка, 2000. 848 с.

Чернова І. П. Еволюція проблематики та поетики у драматургії Людмили Старицької-Черняхівської: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук: спец. 10.01.01 “Українська література”. К., 2002. 20 с.

Швець В.С. Історична драматургія Людмили Старицької-Черняхівської (Проблематика і поетика): автореф. дис. на здобуття наук. сту-пеня канд. філол. наук: спец. 10.01.01 “Українська література” Дніпропетровськ, 2008. 19 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-27

Як цитувати

Процюк, Л. Б. . (2022). ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ У ЛІТЕРАТУРНО-ХУДОЖНІЙ ВІЗІЇ ДРАМАТИЧНИХ ТВОРІВ ЛЮДМИЛИ СТАРИЦЬКОЇ-ЧЕРНЯХІВСЬКОЇ. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (17(65), 168–175. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-168-175