MORAL AND ETHICAL PROBLEMS OF SHORT PROSE BY YEVHEN HUTSALO
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-116-130Keywords:
problematic, composition, leitmotif, genre, style, short prose, ideological dominantAbstract
The proposed article examines the main aspects of the problems of Yevgeny Hutsalo's short prose. The purpose of the study is to investigate the specifics of the implementation of ideological and worldview dominants in the artistic and figurative structure of the writer's works. The object of research is fictional prose, in particular "situational" and "portrait" short stories and novellas. The article analyzes the main motives, ideological and artistic-figurative spectrums of this prose, the specifics of the implementation of the main problem and ideas in the artistic-figurative structure of the works.
Evhen Hutsalo raised a number of important moral and ethical problems in his short prose. Depicting a working man, the author glorifies the rich spiritual world of the Ukrainian worker. The positive character of his works is endowed with spiritual beauty, under the pen of the writer he appears in organic unity with the world. At the same time, the artist also raised the important problem of spiritlessness and moral degeneration, depicting a whole gallery of misfits nurtured by an anti-human social system - fatherless cosmopolitans, whose value orientations are limited to the "chewing instinct" (selfishness and greed).
An important role in the realization of the writer's artistic idea is played by leitmotif images, which acquire symbolic meaning and are often presented as a title, and also play the main role in modeling a psychological portrait. The imagery of Hutsalo's prose reveals the rootedness of the author's artistic thinking in the folklore-mythological background and as a source of rich metaphors.
The problematic of Yevhen Hutsalo's short prose as well as all of his works is determined by the author's worldview.
References
Балла Е. Імпресіонізм як стильова домінанта лірико-пейзажних новел Є. Гуцала. Науковий вісник Ужгородського університету: збірник наукових праць. Серія : Філологія. Ужгород, 2006. Вип. 14. С 10–14.
Горболіс Л. Проза Євгена Гуцала 90-х років як застереження від розпусти і духовного виродження. Слово і час. 2011. № 11. С. 3–14.
Гримич Г. Світ героїв Євгена Гуцала. Література. Діти. Час: збірник літературно-критичних статей про дитячу літературу. Київ: «Веселка», 1982. Вип. 7. С. 102–105.
Громик Л. Повісті Євгена Гуцала: морально-етична проблематика і поетика: атореф. дис. … канд. філол. наук: 10.01.01. Чернівці, 2011. 22 с.
Гуляк А.Б. «І все-таки до Бога здіймається рука…» Творчість Євгена Гуцала: збірник на пошану проф. В.Д. Нарівської. Дніпропетровськ: Ліра, 2007. С. 52–76.
Гуцало Є.П. Твори в 5 т. Т. 1: Оповідання, новели / вст. слово В. Плюща. Київ: Дніпро. 1996. 453 с.
Гуцало Є. Співуча колиска з верболозу: Окупаційні фрески. Київ: Веселка, 1991. 284 с.
Гуцало Є.П. У ювелірній майстерні осені. Гуцало Є. Зібрання творів: у 5-ти т. Т. 5. Київ: Дніпро, 1997. С. 122–123.
Дзюба І. Живе співвідношення між людиною й природою. Дивослово. 2007. №1. С. 60–67.
Жулинський М. У передчутті радості. Гуцало Є.П. Вибрані твори. Т. 1. / передм. М.Г. Жулинського. Київ: Рад. Письменник, 1987. С. 5–28.
Жулинський М. Відкрився птахам, людям і рослинам… Літературна Україна. 2005. 6 липня. С. 7.
Жулинський М. У передчутті радості. Українське слово: хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст.: у трьох книгах. Книга третя. Київ: В-во «Рось», 1994. С. 350–361.
Кравчук М. Концентричні кола таланту. Наука і культура. Київ, 1981. С. 351–353.
Лучинська М. Наративні моделі повісті Є. Гуцала «Становлення». Наукові записи. Серія: Філологічні науки (мовознавство). Кіровоград, 2011. Вип. 96(1). С. 20–212.
Мафтин Н.В. «Магічний» реалізм прози Євгена Гуцала. Прикарпатський вісник НТШ. 2016. № 2 (34). С. 304–315.
Мойсієнко А.К. Мова як світ світів: поетика текстових структур. Умань: РВЦ «Софія», 2008. 288 с.
Морозюк Н. Поняття добра і зла в чорнобильських оповіданнях Євгена Гуцала. Дивослово. 2007. № 4. С. 32–39.
Навроцька Н. Жанрові особливості малої прози Євгена Гуцала. Сучасний погляд на літературу: науковий збірник. Київ, 2000. С. 136–144.
Поліщук О. Естетичний вимір «настроєвої» прози Євгена Гуцала 1960-х років. Дивослово. 2012. № 1. С. 47–50.
Хороб М.Б. Пейзаж як засіб психологічної характеристики героя в новелах Євгена Гуцала. Традиції і новаторство в українському літературному процесі. Київ, 1983. С. 66–78.
Хороб М. Людина і природа у просторі малих епічних форм Євгена Гуцала. Грані художнього буття: нариси з української літератури ХХ століття: дослідження, статті, критичні етюди. Івано-Франківськ, 2013. С. 201–212.