МОРАЛЬНО-ЕТИЧНА ПРОБЛЕМАТИКА МАЛОЇ ПРОЗИ ЄВГЕНА ГУЦАЛА
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-116-130Ключові слова:
проблематика, композиція, лейтмотив, жанр, стиль, мала проза, ідейна домінантаАнотація
У статті розглянуто основні аспекти проблематики малої прози Євгена Гуцала. Метою студії є дослідження специфіки реалізації ідейно-світоглядних домінант у художньо-образній структурі творів письменника. Об’єктом дослідження стала фабульна проза, зокрема «ситуативні» та «портретні» оповідання й новели («Орлами орано», «Жартували з Катериною», «Щури», «Сльози Божої Матері», «Нарешті син вибився в люди», «По-хазяйськи»). У статті проаналізовано чільні мотиви, ідейний та художньо-образний спектри цієї прози, специфіку втілення основної проблеми та ідеї в художньо-образній структурі творів.
У статті використано філологічний, інтерпретаційний та герменевтичний методи, елементи психоаналізу та структурального аналізу.
Новизна. Євген Гуцало порушив у малій прозі низку важливих морально-етичних проблем. Змальовуючи людину праці, автор возвеличує багатий духовний світ трудівника-українця. Позитивний персонаж його творів наділений духовною красою, під пером письменника він постає в органічній єдності зі світом. Водночас митець підняв і важливу проблему бездуховності, морального виродження, змалювавши цілу галерею пристосуванців, виплеканих антилюдяною суспільною системою – космополітів-безбатченків, ціннісні орієнтири яких обмежуються «жувальним інстинктом» (користолюбством і захланністю).
Важливу роль у реалізації художнього задуму письменника відіграють лейтмотивні образи, що набувають символічного значення і часто виносяться як заголовок («Сльози Божої Матері», «Щури»), а також виконують основну роль у моделюванні психологічного портрета. Образність Гуцалової прози виявляє закоріненість художнього мислення автора у фольклорно-міфологічному підґрунті як у джерелі багатої метафорики.
Для вияскравлення ідейної домінанти оповідань і новел письменник часто вдало використовує і композиційні прийоми, зокрема групування персонажів «на контрасті» («Жартували з Катериною», «Полювання з гончим псом»), специфіку моделювання конфлікту. Проблематика малої прози Євгена Гуцала, як і всієї його творчості, детермінується авторською світоглядною позицією.
Практичне значення дослідження полягає в тому, що його результати можуть бути використані у подальших студіях творчості Євгена Гуцала, морально-етичної проблематики прози шістдесятників, опрацюванні жанрово-стильових особливостей української прози другої половини ХХ століття, зокрема для аспірантів і докторантів, які вивчають відповідні проблеми.
Посилання
Балла Е. Імпресіонізм як стильова домінанта лірико-пейзажних новел Є. Гуцала. Науковий вісник Ужгородського університету: збірник наукових праць. Серія : Філологія. Ужгород, 2006. Вип. 14. С 10–14.
Горболіс Л. Проза Євгена Гуцала 90-х років як застереження від розпусти і духовного виродження. Слово і час. 2011. № 11. С. 3–14.
Гримич Г. Світ героїв Євгена Гуцала. Література. Діти. Час: збірник літературно-критичних статей про дитячу літературу. Київ: «Веселка», 1982. Вип. 7. С. 102–105.
Громик Л. Повісті Євгена Гуцала: морально-етична проблематика і поетика: атореф. дис. … канд. філол. наук: 10.01.01. Чернівці, 2011. 22 с.
Гуляк А.Б. «І все-таки до Бога здіймається рука…» Творчість Євгена Гуцала: збірник на пошану проф. В.Д. Нарівської. Дніпропетровськ: Ліра, 2007. С. 52–76.
Гуцало Є.П. Твори в 5 т. Т. 1: Оповідання, новели / вст. слово В. Плюща. Київ: Дніпро. 1996. 453 с.
Гуцало Є. Співуча колиска з верболозу: Окупаційні фрески. Київ: Веселка, 1991. 284 с.
Гуцало Є.П. У ювелірній майстерні осені. Гуцало Є. Зібрання творів: у 5-ти т. Т. 5. Київ: Дніпро, 1997. С. 122–123.
Дзюба І. Живе співвідношення між людиною й природою. Дивослово. 2007. №1. С. 60–67.
Жулинський М. У передчутті радості. Гуцало Є.П. Вибрані твори. Т. 1. / передм. М.Г. Жулинського. Київ: Рад. Письменник, 1987. С. 5–28.
Жулинський М. Відкрився птахам, людям і рослинам… Літературна Україна. 2005. 6 липня. С. 7.
Жулинський М. У передчутті радості. Українське слово: хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст.: у трьох книгах. Книга третя. Київ: В-во «Рось», 1994. С. 350–361.
Кравчук М. Концентричні кола таланту. Наука і культура. Київ, 1981. С. 351–353.
Лучинська М. Наративні моделі повісті Є. Гуцала «Становлення». Наукові записи. Серія: Філологічні науки (мовознавство). Кіровоград, 2011. Вип. 96(1). С. 20–212.
Мафтин Н.В. «Магічний» реалізм прози Євгена Гуцала. Прикарпатський вісник НТШ. 2016. № 2 (34). С. 304–315.
Мойсієнко А.К. Мова як світ світів: поетика текстових структур. Умань: РВЦ «Софія», 2008. 288 с.
Морозюк Н. Поняття добра і зла в чорнобильських оповіданнях Євгена Гуцала. Дивослово. 2007. № 4. С. 32–39.
Навроцька Н. Жанрові особливості малої прози Євгена Гуцала. Сучасний погляд на літературу: науковий збірник. Київ, 2000. С. 136–144.
Поліщук О. Естетичний вимір «настроєвої» прози Євгена Гуцала 1960-х років. Дивослово. 2012. № 1. С. 47–50.
Хороб М.Б. Пейзаж як засіб психологічної характеристики героя в новелах Євгена Гуцала. Традиції і новаторство в українському літературному процесі. Київ, 1983. С. 66–78.
Хороб М. Людина і природа у просторі малих епічних форм Євгена Гуцала. Грані художнього буття: нариси з української літератури ХХ століття: дослідження, статті, критичні етюди. Івано-Франківськ, 2013. С. 201–212.