МОТИВ ЗАГАДКОВОСТІ В РОМАНІ РУТ ВЕА “ТА ДІВЧИНА”
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2025-21(77)-206-216Ключові слова:
мотив загадковості, таємниця, наратор, ненадійний наратор, метанаратив.Анотація
У статті досліджено мотив загадковості як ключову структурно-семантичну одиницю детективного роману, що визначає його жанрову специфіку та художню організацію. Особливу увагу приділено вивченню функціонального навантаження цього мотиву в структурі твору, зокрема його ролі у побудові інтриги, створенні напруження й активізації читацького інтересу. У центрі дослідження – роман “Та дівчина” Р. Веа, який виступає репрезентативним прикладом сучасного психологічного детективу й слугує основою для аналізу жанрово-стильових особливостей моделювання загадковості. Загадка розглядається не тільки як сюжетотвірний елемент, що забезпечує динаміку та спрямованість оповіді, а й як складний художній механізм, який формує специфічний тип читацької взаємодії з текстом, зокрема провокує залучення, інтерпретаційну активність та емоційне співпереживання. Такий підхід дає змогу висвітлити глибинні смислові структури твору і з’ясувати, яким чином мотив загадковості забезпечує цілісність і художню виразність детективного наративу.
Розглянуто етапи формування, розвитку й трансформації мотиву загадковості в романі Р. Веа, із акцентом на функціонування ретроспективної перспективи, ненадійного наратора, фрагментарності подання інформації, а також метанаративних і візуальних елементів. Виокремлено багаторівневу структуру загадки – фактологічну, психологічну та символічну. Підкреслено значення соціокультурного контексту, який посилює атмосферу таємничості. Мотив загадковості в сучасному детективному романі інтерпретується як структуроутворюючий компонент і засіб залучення читача до інтелектуальної гри, що створює унікальну комунікативну ситуацію між текстом, автором і реципієнтом.
Посилання
1. Ткачук О. Наратологічний словник. Тернопіль : Астон, 2002. 173 с.
2. Цапенко Л. В. Детективна розповідь: до проблеми визначення. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія “Філологічна”. 2015. Вип. 58. С. 128–130.
3. Auster P. The New York Trilogy. London: Faber & Faber, 1987. 478 p.
4. Eco and the Tradition of the Detective Story. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. P. 90–112.
5. Perec G. 53 Days. Boston: David R. Godine, 2015. 272 p.
6. Rzepka C. J., Horsley L. (eds.). A Companion to Crime Fiction. Chichester: Wiley-Blackwell, 2010. 629 p.
7. Todorov Tz. The Typology of Detective Fiction. The Poetics of Prose. Ithaca: Cornell University Press, 1977. 272 p.
8. Ware R. The It Girl. New York: Gallery Books, Simon & Schuster, 2022. 432 с. URL: https://spread.epub.pub/epub/62cfee14d3aa5e2c22f84daa (дата звернення: 28.04.2025).