ТЕМАТИЧНІ ТА ЖАНРОВІ ПОШУКИ ФЕДОРА ДУДКА РАННЬОГО ПЕРІОДУ ТВОРЧОСТІ («КРАСА ЖИТТЯ», «ГЛУМ»)
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2025-21(77)-134-145Ключові слова:
Жанр, стиль, ідея, авторський стиль, новела, оповідання, проза, Федір Дудко, кінематографічне кадрування, композиція.Анотація
Стаття присвячена аналізові ранньої творчості Федора Дудка. Встановлено, що жанрова своєрідність ранньої прози Ф. Дудка, його жанрово-стильові пошуки проливають світло на «взаємини» письменника з традицією, вписуваність у літературний процес, тяжіння до новаторства. На загал твори збірки «Краса життя» засвідчили належність Дудкової прози до літератури «зламу століть», що реципіювала впливи новочасної європейської філософії, вирізнялась інтересом до малознайомих ще в українській літературі того часу проблем, потужним ліричним струменем. На користь цієї тези свідчать і жанрові модифікації його творів (оповідання, імпресія, легенда, казка), їх взаємопроникнення і взаємонакладання, виразна ліризація прози. Однак уже тут виразно виявляється і властива Дудкові манера письма, що нагадує кінематографічне кадрування, та увага до мікрообразу, талант моделювати інтригу, вибудовувати сюжет, що розвивається значною мірою в діалогічних партіях персонажів. Також уже на цьому етапі творчості спостерігаємо увагу письменника до деталей, у тому числі й поетики назви.
У жанровому аспекті проза Дудка 20-х років представлена переважно малими формами: оповідання, казка, легенда, імпресія (лірична мініатюра). Однак оповідання, як засвідчує композиція твору «Глум», набуває під пером письменника виразних жанрових ознак новели в обрамленні з класичним новелістичним «пуантом». Дослідження системогенези авторської свідомості засвідчує: цілісність пафосу творчості Дудка забезпечується цілісністю особистості письменника, підпорядкованості його життя і творчості ідеї служіння Україні.
Посилання
1. Бурлакова І. Федір Дудко: народження національної свідомості із духовних джерел української історії (на матеріалі оповідання “Отаман Крук”) / Бурлакова І. – Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. - №20 (207), Ч. ІУ, 2010. – С. 100-108.
2. Дорошенко В. Про письменника, громадянина, друга // Слово: Збірник. – Література. Мистецтво. Критика. Об’єднання Українських Письменників в Екзилі / Дорошенко В. – Нью-Йорк, 1962. – С. 315-317.
3. Дудко Ф. Краса життя. Оповідання / Федір Дудко. – Львів, 1922. – 40 с.
4. Дудко Ф. Глум. Оповідання / Федір Дудко. – Львів, 1925. – 52 с.
5. Журба Г. Федір Дудко / Галина Журба. “Дніпро” на 1937 рік. – Львів, 1936. – С. 125-128.
6. Кодак М. Поетика як система: літ.-крит. нарис. – 2-ге вид., доповнене / М. Кодак. – Луцьк: ПВД “Твердиня”, 2010. – 176 с.
7. Кодак М. Системогенеза авторської свідомості: теорія й проблеми історії літератури. // Слово і час. – 2001. – № 5. – С. 8-14.
8. Матіїв-Мельник М. Федір Дудко. Дівчата одчайдушних днів // Матіїв-Мельник М. Твори / Микола Матіїв-Мельник . – Львів : Наук. Т-во ім. Т. Шевченка, 1995. – Число 4. – 604-605. .
9. Мафтин Н. Західноукраїнська та еміграційна проза 20–30-х років ХХ століття : Парадигма реконкісти : [монографія] / Наталя Мафтин. – Івано-Франківськ : ВДВ ЦІТ Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, 2008. – 356 с.
10. Мафтин Н. У пошуках “Grand” стилю:західноукраїнська та еміграційна проза міжвоєнного двадцятиліття: [монографія]/ Наталя Мафтин. – Івано-Франківськ: ЛІК,2011. – 336 с.
11. Наливайко Д. Стиль напряму й індивідуальні стилі в реалістичній літературі ХІХ ст. / Дмитро Наливайко // Індивідуальні стилі українських письменників ХІХ – початку ХХ ст. : [зб. наук. праць / відп. ред. М. Т. Яценко]. – К. : Наук. думка, 1987. – С. 3–42.
12. Хомишин О. Проза Федора Дудка в контексті західноукраїнської літератури 20-30-х років ХХ століття. Автореф. на здобуття канд. Філол. Наук… Івано-Франківськ, 2015. 18 с.
13. Шерех Ю. Стилі сучасної української літератури на еміграції // Шерех Ю. Пороги і запоріжжя. Література. Мистецтво. Ідеології: у 3 т. – Харків: Фоліо, 1998. – Т.1. – С. 161-195.