ПАСІОНАРНА ДОМІНАНТА СТИЛЮ МАЛОЇ ПРОЗИ УЛАСА САМЧУКА

Автор(и)

  • Наталія Мафтин Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2025-21(77)-77-87

Ключові слова:

Улас Самчук, новела, стиль, пафос, етнопсихологія, ідеологічно-риторичний код, хронотоп, ідея, конфлікт, часопросторовий континуум.

Анотація

Пропонована стаття присвячена аналізові ідейно-художніх особливостей малої прози Уласа Скамчука зі збірки «Віднайдений рай».   Мета дослідження полягає в тому, щоб   розкрити взаємодію ідеологічно-риторичного коду творів збірки зі світоглядною домінантою автора, а також детермінованість ним образності новел. Дослідницька  методика передбачає індуктивно-емпіричні, об’єктивно-аналітичні та етнопсихологічні студії, а також постколоніальні студії.

 Відтак з’ясовано, що ідеологічно-риторичний код збірки У. Самчука “Віднайдений рай” умотивований почуттям патріотизму, любові і туги за Україною, тривоги за її долю. Тому основою новелістичного мислення автора стає етнопсихологічна парадигма, яка детермінує і жанрово-композиційні, і стильові особливості. Саме етнопсихологічні чинники (закладене в характері українця бажання жити, сповідуючи ідеал чину – “Vita maхima et heroika” (О. Кульчицький), “інтимний зв‘язок із землею” (В. Янів), індивідуалізм та гостра потреба волі) стають підложжям художнього конфлікту окремих новел збірки; реалізуються через антитезу чільних рис української і московської ментальності (новели “Сильвестр”, “По-справжньому”). “Органічним зв‘язком з історичною долею народу”, бажанням” включити” хронотоп батьківщини в еміграційні будні, сповнивши їх у такий спосіб сенсу, викликана, на наш погляд, і така композиційна особливість Самчукових новел, як “двоплощинність”: наявність “подієвої”, фабульної частини, в якій йдеться про емігрантське життя, і “візійної”, що становить спогади про Україну і несе основне ідейне навантаження.

Посилання

1. Андрусів С. Модус національної ідентичності: Львівський текст 30-х років ХХ ст.- Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2000, Тернопіль, Джура, 2000. – 340 с.

2. Бородіца С. Концептуальний погляд на романістику У. Самчука в контексті прози його доби // Улас Самчук: художнє осмислення української долі в ХХ столітті… С. 129.

3. Коновалова М. Дихотомічна модель хронотопу в новелістичному циклі Уласа Самчука «Віднайдений рай». Вісник Маріупольського державного університету . Серія: Філологія. 2012. Вип. 6. С. 43-48. http://repository.mu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7254

4. Мафтин Н.В. Етнопсихологічна парадигма новелістики Уласа Самчука Улас Самчук: художнє осмислення української долі в ХХ столітті: зб. наук. праць за матеріалами Всеукр. наук. конф.11–13 травня 2005 р. (Рівне–Дермань–Тилявка–Кременець). Рівне, 2005. С. 157- 166.

5. Олійник-Рахманний Р. Літературно-ідеологічні напрямки в Західній Україні (1919-1939 роки). –К.: Четверта хвиля, 1999.

6. Руснак І. «Я був повний Україною». Художня історіософія Уласа Самчука. Монографія. Вінниця: ДП ДКФ, 2005. 406с.

7. Самчук У. Віднайдений рай. – Львів, Друкарня Видавничої спілки “Діло”. –1936.

8. Ткаченко Т. Модерністські пошуки Уласа Самчука у збірці «Віднайдений рай ». Траектория науки . 2016. № 3 (8) https://cyberleninka.ru/article/n/modernistski-poshuki-ulasa-samchuka-u-zbirtsi-vidnaydeniy-ray

9. Ткачук М. Художні виміри творчості Уласа Самчука // Наративні моделі українського письменства. Тернопіль, 2007. С. 391.

10. Шумило Н. Ментальність як складова системного аналізу// “Найголовніше – момент істини”. Пам‘яті академіка Леоніда Новиченка: Зб. –К.: ПЦ “Фоліант”, 2004. – С. 73-90.

11. Шумило Н. Під знаком національної самобутності. – К.: Задруга, 2004. – 354 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Мафтин, Н. (2025). ПАСІОНАРНА ДОМІНАНТА СТИЛЮ МАЛОЇ ПРОЗИ УЛАСА САМЧУКА . Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (21(77), 77–87. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2025-21(77)-77-87

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ