ТВОРЧІСТЬ МАРКА ЧЕРЕМШИНИ Й ЕПОХА FIN DE SIÈCLE (ЛІТЕРАТУРНИЙ КОНТЕКСТ)
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-20(74)-13-25Ключові слова:
епоха fin de siècle, індивідуальний стиль, ліризація, ритміка й мелодика тексту, гуцульський колорит, гуцульський діалект, фольклоризм, еротизм.Анотація
У статті розглянуто творчість Марка Черемшини в контексті літературних пошуків епохи fin de siècle – кінця ХІХ й початку ХХ століть. Дебютувавши в жанрі романтичного оповідання, письменник збіркою «Карби» віднайшов власний неповторний індивідуальний стиль, увиразнив його іманентні ознаки в збірці «Село вигибає», циклах «Верховина» та «Парасочка» – з суттєвою ліризацією викладу, специфічною ритмікою й мелодикою прозового тексту, імпресіоністичною технікою з вагомими вкрапленнями натуралістичних описів, відтворенням гуцульського колориту, активним використанням гуцульського діалекту, трагічним і водночас гумористичним та іронічним пафосом, фольклоризмом, еротизмом.
Посилання
1. Грушевський М. Йван Семанюк (Марко Черемшина). «Карби». Новели з гуцульського життя. Чернівці, 1901, ст. 141 [Рец.] // Грушевський М. Твори: У 50 томах. Львів: Світ, 2008. Т. 11. Серія «Літературно-критичні та художні твори». Літературно-критичні праці (1883–1931). «По світу». С. 290–295.
Денисюк І. Любовні історії української белетристики // Денисюк І. Літературознавчі та фольклористичні праці: У 3 томах, 4 книгах. Львів, 2005. Т. 1: Літературознавчі дослідження. Кн. 1. С. 367–379.
2. Донцов Д. Марко Черемшина // Літературно-науковий вісник. 1927. Т. 93. Кн. 7/8. С. 305–322.
3. Зеров М. Марко Черемшина й галицька проза // Зеров М. Твори: У 2 томах. Київ: Дніпро, 1990. Т. 2: Історико-літературні та літературознавчі праці. С. 401–435.
4. Коцюбинський М. Твори: В 7 томах. Київ: Наукова думка, 1974. Т. 5: Листи (1886–1904). 432 с.
5. Літературознавча енциклопедія / Автор-укладач Ю. Ковалів: У 2 томах. Київ: ВЦ «Академія», 2007. Т. 1: А–Л. 608 с.; Т. 2: М–Я. 624 с.
6. Музичка А. Марко Черемшина (Іван Семанюк). Одеса: ДВУ, 1928. 280 с.
7. Піхманець Р. Із покутської книги буття: Засади творчого мислення Василя Стефаника, Марка Черемшини і Леся Мартовича: Монографія. Київ: Темпора, 2012. 580 с.
8. Рудницький М. Письменники зблизька (Спогади). Львів: Книжково-журнальне вид-во, 1958. 171 с.
9. Салій О. «Сей край невичерпаної красоти»: гуцульський текст в українській художній прозі кінця ХІХ – початку ХХ століття. Київ: Наукова думка, 2018. 326 с.
10. Семанюк Н. Співець Гуцульщини: Спогади про Марка Черемшину. Ужгород: Карпати, 1970. 99 с.
11. Стефаник В. Іван Семанюк (Марко Черемшина) // Стефаник В. Камінний хрест. Харків: Фоліо, 2013. С. 247–249.
12. Франко І. Зібрання творів: У 50 томах. Київ: Наук. думка, 1976–1986.
13. Франко І. Українсько-руська література і наука в 1899 році // Франко І. Додаткові томи до Зібрання творів у 50 томах. Київ: Наукова думка, 2011. Т. 54: Літературознавчі, фольклористичні, етнографічні та публіцистичні праці. 1896–1916. С. 245–250.
14. Черемшина Марко. Новели. Посвяти Василеві Стефанику. Ранні твори. Переклади. Літературно-критичні виступи. Спогади. Автобіографія. Листи. Київ: Наукова думка, 1987. 448 с.
15. Черемшина М. Твори: У 3 томах. Львів: Імарагд, 1937. Т. 2. 248 с.