ЛІРИКО-ІНТИМНА ДРАМАТУРГІЯ ОЛЕКСАНДРА ОЛЕСЯ В СЦЕНІЧНІЙ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ «МОЛОДОГО ТЕАТРУ» ЛЕСЯ КУРБАСА: ТИПОЛОГІЯ ЛІТЕРАТУРНОГО І МИСТЕЦЬКОГО СИМВОЛІЗМУ
Ключові слова:
символізм, лірико-інтимна драма, театр Леся Курбаса, порівняльна характеристика.Анотація
У дослідженні здійснено спробу типологізувати літературний і мистецький символізм (його самодостатність як національно-культурного явища) перших десятиліть ХХ століття. Для аналізу взято лірико-інтимну драматургію О. Олеся та її сценічну інтерпретацію під назвою «Драматичні етюди О. Олеся» в «Молодому театрі» Леся Курбаса. Доведено, що символістський тип художнього мислення, притаманний українським авторам першої третини минулого століття, постає не тільки органічним у літературно-сценічному середовищі того часу, а й проступає як цілковито оригінальне ідейно-естетичне та національно-культурне явище.
Посилання
Малютіна Н.П. Українська драматургія кінця ХІХ – початку ХХ століття: аспекти родожанрової динаміки / Н.П.Малютіна. – Одеса: Астропринт, 2006.
Пачовський В. Анотація до творів автора / В.Пачовський // Сон літньої ночі. – Львів, 1903. – С. ІV.
Пачовський В. Ладі й Марені терновий вінець мій / В.Пачовський. – Львів, 1912.
Корнієнко Н. Лесь Курбас: репетиція майбутнього / Н.Корнієнко. – К.: Факт, 1998.
Мамонтов Я. Українська драматургія передреволюційної доби (1900-1917) / Я.Мамонтов // Червоний шлях. – 1926. – №11-12.
Курбас Л. Про символічний театр і театр Олександра Олеся / Л.Курбас // Філософія театру. – К.: Видавництво Соломії Павличко “Основи”, 2001.
Василько В. У «Молодому театрі» / В.Василько // Молодий театр: ґенеза, завдання, шляхи. – К.: Мистецтво, 1991.
Федір Б [лизнюк]. Олесь на сцені «Молодого театру» // Нова хата. – 1917. – 19 листопада, – № 190. Цит. за: День за днем: Хронологія творчої діяльності «Молодого театру» (Уклав Микола Лабінський) // Молодий театр: ґенеза, завдання, шляхи. – К.: Мистецтво, 1991. – С. 253. Вочевидь, М.Лабінський не знав, кому належить цей криптонім, тому й означував його як «рецензент». Тим часом під ним публікував свої відгуки на театральні вистави Федір Близнюк, хоча й досі деякі дослідники української драматургії і театру початку ХХ століття вважають, що це псевдонім Андрія Ніковського.
А.Д. (Антонович Д.) «Молодий театр» // Робітнича газета. – 1917. – 19 листопада. – № 189. Цит. за: День за днем: Хронологія творчої діяльності «Молодого театру» (Уклав Микола Лабінський) // Молодий театр: ґенеза, завдання, шляхи. – К.: Мистецтво, 1991.
Кузьмин Е. «Молодой украинский театр»: Этюды Олеся / Е.Кузьмин // Голос Киева. – 1918. – 1 декабря. – № 169. Цит. за: День за днем: Хронологія творчої діяльності «Молодого театру» (Уклав Микола Лабінський) // Молодий театр: ґенеза, завдання, шляхи. – К.: Мистецтво, 1991.
Олесь О. Осінь. Драматичний етюд / О.Олесь // Твори: У 2 т. – К.: Дніпро, 1990. – Т.2. – С. 104.
Бондарчук С.К. “Молодий театр” / С.К.Боднарчук // Молодий театр: ґенеза, завдання, шляхи. – К.: Мистецтво, 1991. – С. 128.
Олесь О. Танець життя. Драматичний етюд / О.Олесь // Твори: У 2 т. – К.: Дніпро, 1990. – Т.2.
Олесь О. При світлі ватри. Драматичний етюд / О.Олесь // Твори: У 2 т. – К.: Дніпро, 1990. – Т.2.
Олійник О. Феномен символістської драми в системі українського модерну / О.Олійник // Стильові тенденції української літератури ХХ століття. – К.: ПЦ “Фоліант”, 2004.
Свербілова Т. Жанрово-стильова парадигма української драматургії першої третини ХХ століття / Т.Свербілова, Н.Малютіна, Л.Скорина. – Черкаси, 2009.
Єрмакова Н. Перша символічна вистава на українській сцені (До історії постановки драматичних етюдів О.Олеся в «Молодому театрі») / Н.Єрмакова // Аркадіа: Культурологічний та мистецтвознавчий журнал. – Одеса, 2007. – №3.