ЖАНРОВО-КОМПОЗИЦІЙНІ ОСОБЛИВОСТІ П’ЄСИ МИКОЛИ КУЛІША “ПАТЕТИЧНА СОНАТА”
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-2(54)-321-325Ключові слова:
експресіонізм, жанр, п'єса, композиція, «театр абсурду», внутрішній світ героя, драматургія, вертепна драма, синтез мистецтв.Анотація
У статті проаналізовано п'єсу Миколи Куліша «Патетична соната», її жанрово-композиційні особливості. Вказано, що письменник оживив традиції давньої української вертепної драми. Події у творі одночасно відбуваються в підвалі, на горищі та двох поверхах будинку. П’єса написана як спогад-монолог, тому передбачає залучення епічних засобів. Ремарки близькі до ліричних роздумів. Ліризм поглиблюється і за рахунок музичних елементів. Доведено, що митець використовує елементи «театру абсурду».
Посилання
Бобошко Ю. На високостях доби: про М. Куліша – драматурга і громадського діяча // Україна. – 1988. – № 41. – С. 13-15.
Гуляк А. Поетика сучасної вертепної драми. – [Електронний ресурс]. – http://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/459/3/759.pdf
Ковальова Т. Творчість Миколи Куліша в контексті експресіоністської «драми крику» // Слово і час. – Київ. – 2014. – № 2. – С. 45- 53.
Корнієнко Н. Лесь Курбас і духовні засади українського авангарду // Дзеркало тижня. – 2007.– № 4. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dt.ua/CULTURE/les_kurbas_i_duhovni_zasadi_ukrayinskogo_avangardu.html.
Кудрявцев М. Трагедія гуманізму, або Розстріл ілюзій із-під Бетховена: спроба сучасного прочитання драми М. Куліша «Патетична соната» // Дивослово. – 1998. – № 5. – С. 11-12.
Кузякіна Н. П’єси Миколи Куліша: літературна і сценічна історія. – К.: Рад. письменник, 1970. – 457 с.
Куліш М. Твори: В 2 т. – Т. 1: П’єси, статті, виступи, документи, листи, спогади / Упоряд., підгот. текстів, комент. Л. С. Танюка. – К.: Дніпро, 1990. – 877 с.
Творчість М. Куліша в контексті розвитку української драматургії 20-х–поч. 30-х рр. «Патетична соната» – нова форма драми. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vikidalka.ru/2-94339.html
Хороб С. Українська модерна драма кінця ХІХ – початку ХХ ст. (Неоромантизм, символізм, експресіонізм). – Івано-Франківськ: Плай, 2002. – 413 с.