THE VOCAL OF CREATIVE WORK OF ACTRESSES AT THEATRES OF HALYCHYNA (the end of the XIXth – the beginning of the XXth century)
Keywords:
versatility, vocal skill, acting, operetta, opera.Abstract
The research concerns the stage performance of the actors of the Galychyna theatrical troupes in the late 19th and early 20th centuries. In particular, it was madeanattempt to distinguish the musical aspect of their activity in performances, to determine the level of vocal skill in conjunction with the actor's. This is due to the synthetic repertoire of the period. The theater was not limited to dramatic performances (with singing) and light genres (vaudeville, operetta), but began to represent such a complex musical and dramatic genre as an opera. Consequently,the acting profession demanded versatility, which consists of the equal ability to play dramaticroleprofessionally, as well as to perform a vocal part.
References
2. Заборовська Д. З історії становлення оперного жанру в Західній Україні / Д. Заборовська // Записки Наукового Товариства ім. Т. Шевченка. – Львів, 1993. – Том СС ХХVІ: Праці Музикознавчої комісії. – С. 118-129.
3. Затварська Р. Корифеї галицьких театрів / Романна Затварська. – Ко-ломия: Вік, 1997. – 88 с.
4. Пилипчук Р. Український професіональний театр в Галичині (60-ті роки ХІХ ст.) / Ростислав Пилипчук; упоряд. Є. О. Гулякіна; вступ ст. О. Ю. Клековкіна. – К.: Криниця, 2015. – 414 с.
5. Нива. – 1865. – 10.IV. – Ч. 10. – С. 159.
6. Слово. – 1864.– 21.Х. (2.ХІ. – Ч. 84 (переклад з «язичія»).
7. Слово. – 1864. – 2(14) ХІІ. – Ч. 96.
8. Русь. – 1867. – 14. VІІ. – Ч. 31.
9. Чарнецький С. Історія українського театру в Галичині / С. Чарнецький // Нариси, статті, матеріали, світлини. – Львів: Літопис, 2014. – 584 с.
10. Горак Р. Іванна Біберович з Фалиша: артистка Руського Народного Театру / Р. Горак // Просценіум: театрознавчий журнал. – 2011. – №2/3. – С. 15-22.
11. Ревуцький В. В орбіті світового театру / В. Ревуцький. – Київ-Харків-Нью-Йорк: Вид-во М.П. Коць, 1995. – 244 с.
12. Шустакевич Ю. «Український театр в Америці» (Спомин української артистки) / Ю.М. Шустакевич. – Режим доступу: http://carpatho-russian-almanacs.org/UNA/UNA1944/UkrTheater.php
13. Боньковська О. Львівський театр товариства «Українська Бесіда» 1915-1924 / О. Боньковська. – Львів: Літопис, 2003. – 340 с.
14. Барвінський В. З театру / В. Барвінський // Громадський вісник. – 1922. – 14 берез.
15. Владимирская А. Франц Легар / А. Владимирская. – Л., 1981. – 172 с.
16. А. Г. [Андрій Головка]. З вистави опери «Циганська любов» Ф. Лєгара / Андрій Головка // Вперед. – 1922. – 14 лют.
17. Українська сцена у полікультурному просторі Австро-Угорщини (друга пол. ХІХ – поч. ХХ ст.). Хрестоматія. За матер. австрійської німецькомовної преси / упоряди. та науковий коментар Романа Лаврентія; переклад з нім. В. Кам’янця. – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2017. – 174 с. + 40 с. іл.
18. Медведик П.К. Катерина Рубчакова / П.К. Медведик. – К.: Мистецтво, 1989. – 107 с.
19. Чарнецький Ст. З театру / Ст. Чарнецький // Вперед. – 1919. – 19 жовт.
20. Барвінський В. З театру (Лисенковий «Ноктюрн» і «пан Сотник» Козаченка) / В. Барвінський // Громадський вісник. – 1922. – 8 квіт.
21. Романюк Л.Б. Музичне і театральне життя Станиславова (друга половина ХІХ – перша половина ХХ ст.): монографія / Л.Б. Романюк, М.В. Черепанин – Івано-Франківськ: Супрун В.П., 2016. – 508 с.