IDEOLOGICAL ARTISTIC FEATURE OF NOVEL OF LEONID MOSENDZ «THE LAST PROPHET»

Authors

  • N. V. Maftyn Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

Keywords:

Leonid Mosendz, Egohanan, world view dominant, universalism, nationalism.

Abstract

In the article the question is ideological artistic features to the novel  of Leonid Mosendz « The Last Prophet» (on Ukraine the work was published during 1994-1995 in a magazine «Dnepr»). Influence of world view dominant is considered on forming of conception of work and its realization in the artistic measuring of text.

References

Баган О. Ґотика – як стиль і настрій. До джерел художнього стилю Леоніда Мосендза / Олег Баган // Українські проблеми. – 1998. – №2. – С. 122-129.

Бойко Ю. Естетичні погляди Лесі Українки та її стильові шукання / Ю. Бойко // Вибрані праці. – К.: Медекол, 1992. – С. 110-160.

Донцов Д. Туга за героїчним: Постаті та ідеї літературної України / Дмитро Донцов. – К.: 2003. – 101 с.

Кравців Б. Леонід Мосендз і його «Останній пророк» / Б. Кравців // Мосендз Леонід. Останній пророк. – Торонто, 1960. – С. V–ХХХІІ.

Мосендз Л. Останній пророк / Леонід Мосендз. – Торонто, 1960.– 455 c.

Набитович І. Леонід Мосенз – лицар святого Ґрааля. Творчість письменника в контексті європейської літератури / Ігор Набитович. – Дрогобич: Відродження, 2001. – 222 с.

Published

2020-09-17

How to Cite

Maftyn , N. V. (2020). IDEOLOGICAL ARTISTIC FEATURE OF NOVEL OF LEONID MOSENDZ «THE LAST PROPHET». PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Word, (2(26), 93–99. Retrieved from https://pvntsh.nung.edu.ua/index.php/word/article/view/1427