WORK ON THE DEVELOPMENT AND ENRICHMENT OF THE VOCABULARY AMONG THE ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS DURING THE UKRAINIAN LANGUAGE LESSONS ON SYNONYMS AND ANTONYMS

Authors

  • O. Ju. Royik Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

Keywords:

language, conversation, development, conversational identity, synonyms, antonyms, vocabulary, communication skills.

Abstract

The article brings attention to the issues of the development of conversational skills among the elementary school students in modern schools. The article defines methods, conditions and ways to enrich the
vocabulary among the elementary-school age students during the lessons dedicated to learning synonyms and antonyms. The article also studies the role and significance of the development of the conversation skills and vocabulary expansion, which form the basis for further successful formation of the language and conversation culture of the person.

References

Бабич Н. Д. Основи культури мовлення: Навч. посібник / Н.Д. Бабич. – Львів: Світ, 1990. – 230 с.

Бадер В.І. Удосконалення мовленнєвого розвитку молодших школярів / В.І Бадер // Педагогіка і психологія. – 1998. – №4. – С. 31-36.

Блохіна Г.В. Фундаментальна обізнаність із синонімами у перших класах / Г.В. Блохіна // Початкова школа. – 1997. – №12. – С. 36-41.

Бутузова И.Д. Лексическая работа на уроках чтения // Начальная школа. – 1992. – №2. – С. 14-19.

Варзацька Л.О. Активізація мовленнєвої діяльності учнів / Л.О Варзацька // Початкова школа. – 1991. – №2. – С. 28-31.

Вашуленко М.С. Формування мовної особистості молодшого школяра в умовах переходу до 4-річного початкового навчання / М.С. Вашуленко // Початкова школа. – 2001. – № 1. – С. 11-14.

Гольдберг А.М. Особливості оволодіння учнями молодших класів лексикою рідної мови / А.М. Гольдберг. – К.: Рад. школа, 1959. – 240 с.

Державний стандарт початкової загальної освіти [Електронний ресурс] // Постанова Кабінету Міністрів від 20 квітня 2011 року № 462. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/426-2011-п

Дорошенко С.І. Методика викладання української мови: Навч. посібник / С.І. Дорошенко. – К.: Вища школа, 1992. – 380 с.

Забіяка В.О. Робота зі словником / В.О. Забіяка // Початкова школа. – 1997. – №10. – С. 8-11.

Зимняя И.А. Психология обучения народному языку. / И.Я. Зимняя. – М.: Русский язык, 1989. – 223 с.

Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах / М.І. Пентилюк, С.О. Караман, О.В. Караман та ін.; за ред. М.І. Пентилюк. – К.: Ленвіт, 2004. – С. 126-180.

Місяк П. Системність роботи зі словниковими словами / П. Місяк // Початкова школа. – 1997. – №4. – С. 21-23.

Пономарьова К.І. Увиразнення синонімами мовлення молодших школярів / К.І. Пономарьова // Початкова школа. – 2001. – № 4. – С. 23-26.

Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1-4 класи. – К.: Форум, 2001. – 106 с.

Трунова В.А. Лінгвістичні основи формування мовленнєвих умінь / В.А. Трунова // Початкова школа. – 1995. – №2. – С. 12-16.

Ушинський К.Д. Избранные педагогические сочинения. В 2-х т. – Т.2. Проблемы русской школы / К.Д. Ушинський. – М.: Педагогика, 1974. – 438 с.

Чуйко Г.А. Методика викладання української мови в початкових класах / Г.А. Чуйко, М.А. Білецька, Г.Ф. Школьна. – К: Вища школа. – 1975. – 384 с.

Published

2020-09-17

How to Cite

Royik, O. J. (2020). WORK ON THE DEVELOPMENT AND ENRICHMENT OF THE VOCABULARY AMONG THE ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS DURING THE UKRAINIAN LANGUAGE LESSONS ON SYNONYMS AND ANTONYMS. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Word, (2(26), 22–33. Retrieved from https://pvntsh.nung.edu.ua/index.php/word/article/view/1421