MUSICAL ELEMENTS OF THE RHYTHMIC ORGANIZATION OF THE DRAMATIC ACTION IN PLAYS «THE SONG OF ISRAEL» BY V. VYNNYCHENKO AND «SVICHKA’S WEDDING» BY I. KOCHERHA
Keywords:
music, rhythm singing and verbal, dramatic action, V. Vynnychenko, I. Kocherha, modernism.Abstract
The article researches the role of musical elements in the rhythmic organization of the dramatic action of such plays by Volodymyr Vynnychenko and Ivan Kocherha as, respectively, «The Song of Israel» («Kol-Nidre») and «Svichka’s Wedding». It proves that such syncretism of literary and musical images helped develop a dramatic show, unfold a conflict, an inner and outer structure of the Ukrainian authors’ dramas in general. Simultaneously, it focuses attention on national playwrights’ employment of modern poetics, marked by actual for that time (the 20-30s of the XXth c.) syncretism of arts.
References
1. Смолич Ю. Нові п’єси Винниченка / Юрій Смолич // Критика. – 1929. – №4. – С. 4-9.
2. Ласло-Куцюк М. Ключі до театру Івана Кочерги // Магдалина Ласло-Куцюк. Шукання форми. – Бухарест: Критеріон, 1980. – С. 267-296.
3. Гачев Г. Д. Жизнь художественного сознания. Очерки по истории образа / Г. Д. Гачев. Ч.1. – М.: Искуство, 1972. – 200 с.
4. Юськів М. Родовий синкретизм у стилістиці драми В. Винниченка «Пісня Ізраїля» / М. Юськів // Винниченко і сучасність: Зб. наукових праць. – Сімферополь, 2000. – С. 195-203.
5. Винниченко В. Пісня Ізраїля / Володимир Винниченко // Близнята ще зустрінуться. Антологія драматургії української діаспори. – К.-Львів, 1997. – С. 53-128.
6. Юськів М. Родовий синкретизм у стилістиці драми В. Винниченка «Пісня Ізраїля» / М. Юськів // Винниченко і сучасність: Зб. наукових праць. – Сімферополь, 2000. – С. 195-203.
7. Ласло-Куцюк М. Ключі до театру Івана Кочерги // Магдалина Ласло-Куцюк. Шукання форми. – Бухарест: Критеріон, 1980. – С. 267-296.
8. Кочерга І. Свіччине весілля / Іван Кочерга // Вибрані твори. – К.: Сакцент Плюс, 2005. – С. 25-184.
9. Ласло-Куцюк М. Ключі до театру Івана Кочерги / Магдалина Ласло-Куцюк // Шукання форми. – Бухарест: Критеріон, 1980. – С. 267-296.
2. Ласло-Куцюк М. Ключі до театру Івана Кочерги // Магдалина Ласло-Куцюк. Шукання форми. – Бухарест: Критеріон, 1980. – С. 267-296.
3. Гачев Г. Д. Жизнь художественного сознания. Очерки по истории образа / Г. Д. Гачев. Ч.1. – М.: Искуство, 1972. – 200 с.
4. Юськів М. Родовий синкретизм у стилістиці драми В. Винниченка «Пісня Ізраїля» / М. Юськів // Винниченко і сучасність: Зб. наукових праць. – Сімферополь, 2000. – С. 195-203.
5. Винниченко В. Пісня Ізраїля / Володимир Винниченко // Близнята ще зустрінуться. Антологія драматургії української діаспори. – К.-Львів, 1997. – С. 53-128.
6. Юськів М. Родовий синкретизм у стилістиці драми В. Винниченка «Пісня Ізраїля» / М. Юськів // Винниченко і сучасність: Зб. наукових праць. – Сімферополь, 2000. – С. 195-203.
7. Ласло-Куцюк М. Ключі до театру Івана Кочерги // Магдалина Ласло-Куцюк. Шукання форми. – Бухарест: Критеріон, 1980. – С. 267-296.
8. Кочерга І. Свіччине весілля / Іван Кочерга // Вибрані твори. – К.: Сакцент Плюс, 2005. – С. 25-184.
9. Ласло-Куцюк М. Ключі до театру Івана Кочерги / Магдалина Ласло-Куцюк // Шукання форми. – Бухарест: Критеріон, 1980. – С. 267-296.
Downloads
Published
2020-03-04
How to Cite
Олексюк, Г. В. . (2020). MUSICAL ELEMENTS OF THE RHYTHMIC ORGANIZATION OF THE DRAMATIC ACTION IN PLAYS «THE SONG OF ISRAEL» BY V. VYNNYCHENKO AND «SVICHKA’S WEDDING» BY I. KOCHERHA. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Word, (3(39), 258–267. Retrieved from https://pvntsh.nung.edu.ua/index.php/word/article/view/1254
Issue
Section
МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО