LEXICAL-SEMANTICAL PECULIARITIES OF POLISH LANGUAGE ADVERTISING TEXT AT THE BEGINNING OF THE XXth CENTURY

Authors

  • O. M. Pelekhata Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-2(54)-355-363

Keywords:

advertising text, semantics, manipulation, functions of advertising, cultural-historical period.

Abstract

The article analyzes the lexical-semantic peculiarities of advertising on the pages of the newspaper «Kurier Stanisławowski», depending on the cultural-historical situation in the period of the formation of massive newest communications. The lexical-semanticfield «Beauty, health, fashion and resttime of the city inhabitants» is separated. Manipulative approaches in advertising texts are analyzed.

References

Вежбицкая А. Семантические универсалии и описание языка. Москва, 1999. 257с.

Географічна та економічна характеристика м. Івано-Франківська. Режим доступу: http://www.ifstat.gov.ua/rn/m-IF.htm

Городецька І. В. Англійськомовний рекламний текст косметичних засобів: структура, семантика, прагматика: автореф. дис. на зд. наук. ступ. канд. філол. наук. Чернівці, 2016.22с.

Земская Е.А. Язык как деятельность. Москва, 2004.670с.

Кубійович В. М. Етнічні групи південнозахідної України (Галичини) на 1.1.1939 = EthnicgroupsoftheSouth-WesternUkraine (Halyčyna-Galicia) 1.1.1939: нац. статистика Галичини; vorwort G. Stadtmuller. XXV. – Wiesbaden, 1983. 173 c.

Уфимцева А. А. Опыт изучения лексики как системы (на материале английского языка). Москва, 2010.288 с.

Bralczyk J. Języknasprzedaż. Gdańsk, 2008. 168 c.

Językowy obraz świata i kultura / pod red. Anny Dąbrowskiej i Janusza Anusiewicza. Wrocław, 2000. 370s.

Językowy obraz świata / pod red. Jerzego Bartmińskiego. Lublin, 2004. 297s.

Karwatowska M., Szpyra-Kozłowska J. Lingwistyka płci. Lublin, 2010. 294s.

Korpus językowy. Słownik języka polskiego. https://sjp.pwn.pl/korpus

Kurier Stanisławowski (1909, 1911, 1921 рр. З фондів Державного архіву Івано-Франківської області).

Pojęcie-Słowo-Tekst / pod red. R.Grzegorczykowej i Kr.Waszakowej. Warszawa, 2008. 290s.

Grzegorczykowa R. Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa, 1995. 186s.

Wierzbicka A. Język-Umysł-Kultura. Warszawa, 1999. 293s.

Współczesny język polski, Językowy obraz świata / pod red. R. Nycz, W. Miodunka, T. Kunz. Kraków, 2010. 469s.

Published

2019-01-22

How to Cite

Pelekhata, O. M. . (2019). LEXICAL-SEMANTICAL PECULIARITIES OF POLISH LANGUAGE ADVERTISING TEXT AT THE BEGINNING OF THE XXth CENTURY. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Word, (2(54), 355–363. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-2(54)-355-363