MUSICALITY AS ELEMENT OF DRAMATURGIC THOUGHT OF OLEKSANDR OLES
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-2(54)-305-310Keywords:
musicality, dramatic action, dialogueness, plot, character, O. Oles, dramatic etudes.Abstract
It was investigated functionality of music elements in Oleksandr Oles’s dramatical pieces. By the example of dramatic etudes of “Quiet Evening” and “Golden Thread” author, it is proved that musicality is a necessary ingredient of artistic (dramatic) thought of the writer, and the whole range of music elements contribute to indepth characteristics of heroes images, the development of the action and the conflict.
References
Рисак О. Найперше – музика у слові: Проблеми синтезу мистецтв в українській літературі кінця ХІХ – початку ХХ ст. / О. Рисак. – Луцьк: Вежа, 1999. – 402 с.
Малютіна Н. Українська драматургія кінця ХІХ – початку ХХ століття: аспекти родожанрової динаміки / Н. Малютіна. – Одеса: Астро-принт, 2006. - 352 с.
Олесь Олександр. Тихого вечора // Олесь Олександр. Твори: В 2-х т. / Упор., авт. передм. та прим. Р. Радишевського. – Т. 2. – К.: Дніпро, 1990. – С. 92-100.
Там само.
Там само.
Там само.
Олесь Олександр. Золота нитка // Олесь Олександр. Твори: В 2-х т. / Упор., авт. передм. та прим. Р. Радишевського. – Т. 2. – К.: Дніпро, 1990. – С. 87-91.
Там само.
Мамонтов Я. Українська драматургія передреволюційної доби (1900 – 1917) / Я. Мамонтов // Червоний шлях. – 1926. - № 11-12. – С. 182-205.