РІВНЯННЯ РУХУ МАХОВИКА В АМОРТИЗОВАНОМУ КАРДАННОМУ ПІДВІСІ ТА ЇХ АНАЛІЗ

Автор(и)

  • І. В. Цідило Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу
  • І. Р. Михайлюк Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7399-2020-1(59)-91-97

Ключові слова:

маховичний двигун, гіроскоп, маховик, амортизатор, математична модель, рівняння руху, стійкість руху.

Анотація

У статті досліджується механічна транспортна система з маховичним двигуном, яка знаходить все ширше застосування в техніці, є екологічно чистим джерелом енергії, має високу питому потужність, а також є надійною і довговічною. Механічна система займає проміжне місце між гіроскопом і маховиком, що обертається в жорстко закріплених опорах. Для створення таких механічних систем необхідно провести ряд досліджень з вібростійкості, оцінити їх динамічні властивості і видати рекомендації для створення транспортних засобів з інерційними накопичувачами енергії.  В роботі наведено формули для знаходження функції Релея, кінетичної та потенціальної енергії системи, враховано демпфування пружних елементів опор, а також отримано рівняння руху механічної системи. Проведено аналіз руху маховика і оцінено вплив нелінійних членів рівнянь на стійкість механічної системи. Визначено зміну частот руху маховика в залежності від параметрів механічної системи та оцінено її придатність для практичного використання. Отримані залежності зміни частот коливань від кутової швидкості маховика.

Встановлено, що зі збільшенням кутової швидкості маховика частота нутації зростає, а частота прецесії зменшується. З ростом жорсткості пружних елементів опор частота нутації також зростає, причому коливання маховика і параметри механічної системи є взаємопов’язаними.

Посилання

Боголюбов Н.Н., Митропольский Ю.А., Асимптотические методы в теории нелинейных колебаний. – М.: Наука, 1974. – 504 с.

Герасимов А.Н., Забавніков Н. А., Иванов С.Ю., Корсунский В. А. Оценка эффективности вторичного подрессоривания маховика при колебаниях транспортного средства // Изв. высш. учебн. завед. – 1983, №8. – С. 105–108.

Гулиа Н.В. Маховичные двигатели. – М.: Машиностроение, 1986.– 170 с.

Збруцкий А.В., Гавриленко В.В., Стеценко Т.В. Измерение угловых переменных вибрационными гироскопами. Вісник Черкаського держ. техн. ун-ту. Спецвипуск, 2006. – С. 29 – 35.

Зубов В.И. Устойчивость движения. – М.: Высшая школа, 1973. – 277 с.

Кузьо І.В., Векерик В.І., Цідило І.В. та ін. Теоретична механіка: підручник для студ. вищ. навч. техн. закл. – Харків: Фоліо, 2017. – 780 с.

Мангус К. Гироскоп. Теория и применение. – М.: Мир, 1974. – 526 с.

Павловский М.А., Збруцкий А.В. Динамика роторных вибрационных гироскопов. – Киев: Высшая школа, 1984. – 191 с.

Хрисанов М. И., Дзюба Г.Ю. К вопросу исследования гироскопических явлений и некоторых параметров колебаний карьерных автомобилей с инерционным аккумулятором // Автомобильный транспорт. – Киев: Техника, 1983. – №20.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-01-28

Як цитувати

Tsidylo, I. V., & Mykhaylyuk, I. R. (2021). РІВНЯННЯ РУХУ МАХОВИКА В АМОРТИЗОВАНОМУ КАРДАННОМУ ПІДВІСІ ТА ЇХ АНАЛІЗ. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Number, (1(59), 91-97. https://doi.org/10.31471/2304-7399-2020-1(59)-91-97

Номер

Розділ

Математика та механіка