ЕМБЛЕМАТИЧНІ ФОРМИ БОГОРОДИЧНИХ СЕНСІВ УКРАЇНСЬКОГО БАРОКО

Автор(и)

  • О. М. Солецький Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-140-146

Ключові слова:

емблема, іконічний, конвенційний, Богородиця, бароко, сенсомоделювання

Анотація

Мета. Статтю присвячено дослідженню емблематичних форм репрезентування богородичних сенсів у літературі українського бароко. Автор зосереджується на визначенні та описі емблематичних композицій, їхніх структур, семіотичних знаків. Метою статті є виявлення функціональності та конструктивності іконічно-конвенційних схем у формуванні сакральних значень Богородиці. Дослідницька методика. У дослідженні використано систему з генетичного, герменевтичного, структурального та семіотичного методів. Автор опирається на наукову методику семіотики та герменевтики, використовує когнітивну теорію літератури (когнітивну поетику). Це зумовлено специфікою дослідження, його об’єктом та предметом. Результати. У статті оглянуто емблематичні сенсові моделі, що відіграли вагому роль у організації міфологічного досвіду та які з шістнадцятого століття «легалізуються» літературою, модифікуються в популярну форму, яка означує конкретний тип художнього іконічно-конвенційного моделювання з визначеною структурою, її окремими модифікаціями, реєстром тем, символів, образів, що, загалом, має прикмети конкретного жанру та, водночас, позначає особливий спосіб метафізичного висловлювання. Функціональність емблематичного моделювання виявляється й конструюванні богородичних сенсів. Наукова новизна. У статті узагальнюються спостереження багатьох дослідників про явища емблематичного моделювання Богородичних сенсів, конкретизуються їхні форми, окремі художні відображення. Практичне значення. Стаття може бути використана для подальшого вивчення явищ емблематинчих моделювань сенсів, іконічно-конвенційної синкретичності репрезентування Богородичної теми. Наукові результати дослідження можуть бути основою для написання курсових та дипломних робіт.

Посилання

Григорьева Е. Эмблема: Очерки по теории и прагматике регулярных механизмов культуры. Москва: Водолей Publishers, 2005. 232 с.

Дем’янчук А. Богородиця в українському іконному малярстві (XI–XIX століття). основні іконографічні типи // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв : зб. наук. праць, № 3. Харків: ХДАДМ, с. 85-95.

Макаров А. Світло українського бароко. Київ: Мистецтво,1994. 288с.

Manning J. The Emblem. London: Reaktion Books, 2002. 400 р.

Михайлов А. Поэтика барокко: завершение риторической епохи // Историческая поэтика. Литературные эпохи и типы художественного сознания. Москва: Наследие, 1994. С.326-391.

Наливайко Д. Українські поетики й риторики епохи бароко: типологія літературно-критичного мислення та художня практика // Наук. зап. НаУКМА: Філологічні науки. 2001. Т. 48. С. 3-18.

Сковорода Г. Повна академічна збірка творів / За редакцією проф. Леоніда Ушкалова. Харків-Едмонтон-Торонто: Майдан; Видавництво Канадського Інституту Українських Студій, 2011. 1400 с.

Ушкалов Л.В. З історії української літератури XVII – XVIII століть Харків: Акта, 1999. 216 с.

Ушкалов Л.В. Творчість Григорія Сковороди крізь призму статистики // Ушкалов Л.В. Сковорода та інші: Причинки до історії української літератури. Київ: Факт, 2007. С.74-83.

Чижевський Д. Український літературний барок: нариси / підготовка тексту та мовна редакція Леоніда Ушкалова; вступна стаття Олекси Мишанича. Харків: Акта, 2003. 460 с.

Чижевський Д. Філософія Г.С.Сковороди / підготовка тексту та мовна редакція Леоніда Ушкалова. Харків: Акта, 2003. 432 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-17

Як цитувати

Солецький, О. М. . (2023). ЕМБЛЕМАТИЧНІ ФОРМИ БОГОРОДИЧНИХ СЕНСІВ УКРАЇНСЬКОГО БАРОКО. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (17(65), 140–146. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-140-146