EMBLEMATISM OF THE VIRGIN MARY MEANINGS OF THE UKRAINIAN BAROQUE
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-140-146Keywords:
emblem, iconic, conventional, sense-bearing modelling, the Virgin Mary, baroqueAbstract
Aim. The paper deals with the study of the emblematic forms expression of the Virgin Mary meanings in the literature of the Ukrainian baroque. The author focuses on the definition and description of emblematic arrangements, their structures, semiotic signs. The purpose of the paper is to identify the functionality and structural integrity of iconic-conventional schemes in working out the sacred meanings of the Virgin Mary. Methods. The study employs a systemic approach with genetic, hermeneutic and semiotic methods. The author draws on the scientific philosophy of semiotics and hermeneutics and employs the cognitive theory of literature (cognitive poetics). This is due to the distinctive nature of the study, its subject of inquiry and scope of research. Results. The paper reviews the emblematic meaning models that figure prominently in the mythological experience arrangement, and since the sixteenth century have been “legitimated” by literature, altered into a popular form that denotes a specific type of artistic iconic-conventional modelling with a specific structure, its individual modifications, a register of themes, symbols, images, which, in general, has the features of a particular genre and, at the same time, denotes a special way of metaphysical expression. The functionality of emblematic modelling is also manifested in the theological meanings making. Originality. The paper summarizes the findings of many scholars who have studied the phenomena of emblematic modelling of the Virgin Mary meanings, specifies their forms, individual artistic representations. Practical significance. The paper provides a basis for further studies on meaning modelling processes as well as iconic-conventional syncretism of representation of the Virgin Mary subject-matter. The findings can underpin coursework and graduation theses.
References
Григорьева Е. Эмблема: Очерки по теории и прагматике регулярных механизмов культуры. Москва: Водолей Publishers, 2005. 232 с.
Дем’янчук А. Богородиця в українському іконному малярстві (XI–XIX століття). основні іконографічні типи // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв : зб. наук. праць, № 3. Харків: ХДАДМ, с. 85-95.
Макаров А. Світло українського бароко. Київ: Мистецтво,1994. 288с.
Manning J. The Emblem. London: Reaktion Books, 2002. 400 р.
Михайлов А. Поэтика барокко: завершение риторической епохи // Историческая поэтика. Литературные эпохи и типы художественного сознания. Москва: Наследие, 1994. С.326-391.
Наливайко Д. Українські поетики й риторики епохи бароко: типологія літературно-критичного мислення та художня практика // Наук. зап. НаУКМА: Філологічні науки. 2001. Т. 48. С. 3-18.
Сковорода Г. Повна академічна збірка творів / За редакцією проф. Леоніда Ушкалова. Харків-Едмонтон-Торонто: Майдан; Видавництво Канадського Інституту Українських Студій, 2011. 1400 с.
Ушкалов Л.В. З історії української літератури XVII – XVIII століть Харків: Акта, 1999. 216 с.
Ушкалов Л.В. Творчість Григорія Сковороди крізь призму статистики // Ушкалов Л.В. Сковорода та інші: Причинки до історії української літератури. Київ: Факт, 2007. С.74-83.
Чижевський Д. Український літературний барок: нариси / підготовка тексту та мовна редакція Леоніда Ушкалова; вступна стаття Олекси Мишанича. Харків: Акта, 2003. 460 с.
Чижевський Д. Філософія Г.С.Сковороди / підготовка тексту та мовна редакція Леоніда Ушкалова. Харків: Акта, 2003. 432 с.