ПІДРУЧНИК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ –ДИДАКТИЧНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ І ПРОФЕСІЙНОЇ МОВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ СТУДЕНТА-МЕДИКА

Автор(и)

  • С. М. Луцак Івано-Франківський національний медичний університет
  • А. В. Ільків Івано-Франківський національний медичний університет

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-205-213

Ключові слова:

підручник, концепція, дидактичні принципи, іноземний студент-медик, професійне спілкування, мовленнєва компетенція.

Анотація

Статтю присвячено проблемі формування професійної мовлен-нєвої компетентності студентів-іноземців медичних спеціальностей у процесі вивчення ними української мови. Ефективність такого навчання найбільшою мірою залежить від цілеспрямованого й послідовного врахування перспективи розвитку професійно зорієнтованого мовлення у структурі навчального матеріалу підручників з дисципліни «Українська мова як іноземна». Аналіз наявних в освітньому просторі України підручників і посібників з української мови для студентів-іноземців переконує, що вони не завжди відповідають сучасним методичним концепціям і не повною мірою задовольняють освітній запит щодо наскрізної професійної спрямованості комунікативного матеріалу. Зазначену прогалину покликаний заповнити у сфері закладів вищої освіти МОЗ України т.зв. міжкафедральний підручник з української мови як іноземної, підготовлений авторським колективом однопрофільних кафедр з ініціативи опорної кафедри мовознавства Івано-Франківського національного медичного університету та поданий до друку у видавництво «Медицина».

У статті детально проаналізовано основні концептуальні вектори, методичні підходи та структуру викладу матеріалу в новому підручнику з «Української мови як іноземної» для студентів закладів вищої освіти МОЗ України. Визначено, що пріоритетним завданням укладання підручника стало формування в іноземних студентів-медиків комунікативної, лінгвістичної, соціокультурної та передусім профе-сійно зорієнтованої компетентностей, що забезпечать уміння ефективно використовувати українську мову в різноманітних ситуаціях навчально-побутового та фахового спілкування. У процесі підготовки підручника авторський колектив визначив одними з основних комунікативно-діяльнісний та компетентнісний підходи, що ґрунту-ються на використанні змодельованих ситуацій задля розвитку мовле-ннєвих навичок майбутнього лікаря, зокрема ведення діалогу з пацієн-том. Послідовно в підручнику дотримано принцип системності при підготовці завдань з усіх чотирьох видів мовленнєвої діяльності (читання, письма, аудіювання, говоріння) та в розподілі лексичного і власне комунікативного матеріалу відповідно до профілю навчання, що засвідчує реалізацію принципу адаптації навчальних матеріалів до комунікативних потреб студентів-медиків.

Посилання

Бандрівський, Ю.Л. (2014). Особливості педагогічного спілкування з іноземними студентами в українських вищих навчальних закладах. Вісник проблем біології і медицини. 3, Т. 2 (111), 50-53.

Еджиес С. Емре (2015). Педагогічні умови формування професійно комунікативної компетентності студентів-іноземців у ВНЗ. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 4 (48), 321-325.

Загальноосвітній стандарт з української мови як іноземної (рівні А1, А2, В1, В2, СІ). URL: http://оld.mon.gov.ua/ua/activity/education/1410876247/ (дата звернення: 01.05.2019).

Кочан І. (2012). Становлення і розвиток методики викладання української мови як іноземної. Теорія і практика викладання української як іноземної. Вип. 7. Львів, 17-23.

Палінська О. (2012) Принципи оптимізації роботи на занятті з української мови як іноземної. Българска украинистика. Брой 1. 104-115.

Стандартизовані вимоги до рівнів володіння українською мовою як іноземною, затверджені Колегією МОН України 22.05.2018 р. – URL: https://mon.gov.ua/ua/ministerstvo/pro-ministerstvo/doradchi-organi/kole-giya-ministerstva/rishennya-kolegiyi-2018 (дата звернення: 01.05.2019).

Ушакова Н. Концепція мовної підготовки іноземців у ВНЗ України / Н. Ушакова, В. Дубічинський, О. Тростинська // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки / [ред. кол.: Л. М. Черноватий (голов. ред.) та ін.]. – Харків: ХНУ ім. В. Каразіна, 2011. – Випуск 19. – С. 136-146.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-12

Як цитувати

Луцак, С. М. ., & Ільків, А. В. . (2019). ПІДРУЧНИК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ –ДИДАКТИЧНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ І ПРОФЕСІЙНОЇ МОВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ СТУДЕНТА-МЕДИКА. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (3(55), 205–213. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-205-213

Номер

Розділ

У СВІТЛІ МЕТОДИЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ