ПОХОРОННИЙ ОБРЯД «ГРУШКА» У ГУЦУЛЬСЬКОМУ ТЕКСТІ МИХАЙЛА КОЦЮБИНСЬКОГО, МАРКА ЧЕРЕМШИНИ І ПЕТРА ШЕКЕРИКА-ДОНИКОВА
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-96-105Ключові слова:
смерть, гуцульський текст, поховальна обрядовість, «грушка», «посіжини», ерос, гуцули, ритуал, циклічність.Анотація
У статті йдеться про смерть як явище, що міцно вкорінилося в гуцульській культурі, філософії життя горян. Тому всі письменники, які писали про цей край, розвивали тему смерті у своїх творах. Гуцули жили у циклі обрядово-магічного часу, куди смерть входила як природний феномен. Тому одним з важливих елементів їхньої похоронної обрядовості були ігри біля покійника, окремі з яких мали еротичний характер. Цей обряд, в якому жаль сплітався з веселощами, а смерть з життям, ввели в сюжет своїх художніх творів М. Коцюбинський, Марко Черемшина та П. Шекерик-Доників. Тож це дослідження про те, як кожен з них опрацьовував цю тему, чому цей обряд був важливий, що означав для гуцулів тоді і яке значення відіграє сьогодні як елемент гуцульського художнього тексту.
Посилання
Андрусів С. М. Модус національної ідентичності: Львівський текст 30-х років ХХ ст. Тернопіль : Джура, 2000. 340 с.
Войтович В. Українська міфологія. Вид. 4-те. Київ : «Либідь», 2015. 664 с.
Волицька І. Театральні елементи в традиційній обрядовості українців Карпат кінця ХІХ ‒ початку ХХ століття : монографія. Київ : Наукова думка, 1992. 138 с.
Гаврилюк Е. Хаос, Танатос і Ерос у символіці обрядів переходу / Елеонора Гаврилюк. Народознавчі зошити : двомісячник / гол. ред. С. Павлюк ; Ін-т народознавства НАН України. Львів, 1995. № 1 : Thanatos. Студії з інтегральної культурології. С. 63–70.
Галета О. Від антології до онтології: антологія як спосіб репрезентації української літератури кінця ХІХ ‒ початку ХХ століття : монографія. Київ : «Смолоскип», 2015. 640 с.
Гузій Р. Похоронні звичаї та обряди українців Карпат (ХІХ ‒ ХХ ст.) : автореф. дис... канд. істор. наук : 07.00.05 «Етнологія» / Гузій Роман Богданович; Інститут народознавства НАН України. Львів, 2002. 23 с.
Коцюбинський М. Листи до Олександри Аплаксіної. Київ : Критика, 2008. 639 с.
Коцюбинський М. Твори в двох томах. Т. 2 : Повісті та оповідання (1907–1912). Статті та нариси / упоряд. Та прим. В. А. Зіпи. Київ : «Наукова думка», 1988. 496 с.
Кузеля З. Українські похоронні звичаї й обряди в етнографічній лїтературі. Огляд студій і бібліоґрафія. Свєнцїцький Іларіон, Похоронні голосіння. Володимир Гнатюк, Похоронні звичаї й обряди. Етнографічний збірник [репринтне видання]. Харків : Фоліо, 2019. С. 133–202. Серія «Першодруки».
Пилипчук Р. Зародки театру: ігри та обряди, скоморохи, літургійне дійство. URL: http://litopys.org.ua/istkult2/ikult229.htm
Піхманець Р. Структурно-семантична основа художнього мислення Марка Черемшини. Слово і час. 2010. № 7. С. 31–50.
Похоронні звичаї й обряди в селї Головах, Косівського повіта. Зап[исав] П. Шекерик-Доників. Свєнцїцький Іларіон, Похоронні голосіння. Володимир Гнатюк, Похоронні звичаї й обряди. С. 252–288.
Похоронні звичаї й обряди в селї Зеленици, Надвірнянського пов. Зап[исав] А. Онищук. Свєнцїцький Іларіон, Похоронні голосіння. Володимир Гнатюк, Похоронні звичаї й обряди. С. 231–252.
Сушко В. Уявлення про смерть і поховальні звичаї гуцулів. Народна творчість та етнологія. 2014. № 1. С. 91–97. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NTE_2014_1_19
Черемшина М. Автобіографія. Черемшина М. Твори : у 2-х т. К. : Наук. думка, 1974. Т. 2 : Посвяти Василеві Стефанику. Ранні оповідання. Поезія. Переклади. Літературно-критичні виступи. Спогади. Авто-біографія. Листи. С. 169–177.
Черемшина М. Твори : у 2-х т. / ред. кол. : О. Є. Засенко (гол.), О. В. Мишанич, Ф. П. Погребенник. К. : Наук. думка, 1974. Т. 1 : Карби. Село за війни. Верховина. Парасочка. 331 [1] с.
Шекерик-Доників П. Дідо Иванчік [роман у трьох частинах] / вип. ред. Д. Ватаманюк ; передм. В. Зеленчук. Верховина : «Гуцульщина», 2007. 494 с.
Шекерик-Доників П. Спомини про М. Коцюбинського. Шекерик-Доників П. Рік у віруваннях гуцулів. Вибрані твори. Верховина : «Гуцульщина», 2009. С. 322–323.