ARTISTIC ANTROPOLOGY IN THE SHORT STORIES OF MARKO CHEREMSHYNA

Authors

  • T. О. Liakh Uzhhorod National University

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-318-330

Keywords:

artistic anthropology, metaphysical horizon, Modernism, short story, character, symbol, chronotop.

Abstract

The characteristic features of the Ukrainian literary process at the end of XIXth – the beginning of XXth centuries develop in connection with Modernism. Ukrainian writers reflected the realities of human life and psychological states, feelings of the characters. Marko Cheremshyna’s worldview was formed in the cultural context and philosophy of his time. Writer’s works are closely connected to Modernism tendencies especially to the transcendental sphere that forms the metaphysical horizon of the author’s fiction. The relevance of the research is determined by the fact that there is a need to study the writer’s artistic anthropology in connection with his own philosophical understanding of human existence in the world. Therefore, the article deals with Marko Cheremshyna’s artistic anthropology and metaphysic sphere of human and the world. Aesthetic, psychoanalytic, and hermeneutic methods were used in the research. In this study it was found that the metaphysical horizon of man and the world is primarily manifested by Marko Cheremshyna through the existential states, when the person opens the “supersensual”, “divine being” and is closely connected to the transcendental sphere. Such an approach of the writer to the creation of artistic anthropology was facilitated both by the modernist reception of folklore and mythological images and motifs, and by the latest directions of European philosophy, in particular the philosophy of F. Nietzsche. The investigation also focuses on the vitality motif in Marko Cheremshyna’s short stories of the cycle “Parasochka”. Solving this problem is connected with questions of nature, love, essence and sense of human life. Analysis of the writer’s artistic anthropology clarifies the inexhaustible phenomenon of his work. The research complements the idea of the special philosophical type of thinking of Marko Cheremshyna, outlines further aspects of the study of his short storiesin relation to the interdisciplinary research.

References

Абушенко В. Философская антропология // История философии: энциклопедия / сост. и гл. научн. ред. А.А. Грицанов. – Минск, 2002. – С. 1084-1087.

Афанасьев А. Заметки о загробной жизни по славянским преданиям // Афанасьев А. Происхождение мифа: статьи по фольклору, этнографии и мифологии. – М.: Индрик, 1996. – С. 289–305.

Бахтин М.М. Автор и герой в эстетической деятельности // Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. – М.: Искусство, 1986. – С. 9–191.

Бродюк Ю. Художня антропологія трилогії «Жменяки» М. Томчанія // Теоретична і дидактична філологія. – 2014. – Вип. 17. – URL: http://ephsheir.phdpu.edu.ua:8081/xmlui/bitstream/handle/8989898989/1165/23.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Донцов Д. Марко Черемшина // Донцов Д. Літературна есеїстика / відп. ред. і упоряд. Олег Баган. – Дрогобич: Відродження, 2009. – С. 190–208.

Єщенко Т. Текстово-антропоцентричний вимір метафори українських поетів 1990-х: монографія. – К.: Академвидав, 2018. – 352 с.

Зенгва В.О. Художня антропологія прози М. Хвильового: герой як феномен культури: автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.01.01; 10.02.03. – Харків, 2013. – 21 с.

Конончук Т.І. Юрій Мушкетик: концепти художньої антропології // Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія: Філологія. Літературознавство. – 2010. – Т. 141, Вип. 128. – С. 48-51.

Корет Э. Основы метафизики/ пер. с нем. – К.: Тандем, 1998. – 248 с.

Лобур Н.В. Антропометрична метафора у мовній картині світу: типологічна модель (на матеріалах української і чеської мов): автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.02.01; 10.02.03. – Львів, 1997. – 21 с.

Лозинський М. «Карби» Івана Семанюка (критична оцінка) // Діло. – Львів, 1902. – Дод. до ч. 84. – 13 (26) квіт.

Марковський М.П. Антропологія, гуманізм, інтерпретація// Теорія літератури в Польщі: Антологія текстів. Друга половина ХХ – початок ХХІ ст. – К.: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2008. – С. 491-503.

Мафтин Н. Неоромантична модель гуцульського дивосвіту (про новелістику Марка Черемшини) // Слово і час. – 1999. – № 6. – С. 20–24.

Моклиця М.В. Леся Українка і Ольга Кобилянська: дві грані модернізму // Леся Українка і сучасність (До 130-річчя від дня народження Лесі Українки): зб. наук.праць. – Луцьк, 2003. – С. 20–27.

Музика Т.Є. Домінанти художнього втілення антропологічної концепції Василя Барки// Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. – Серія: Філологія. – 2012. – Вип. 65. – С. 163-167.

Музичка А. Марко Черемшина (Іван Семанюк). – Одеса: Держвидав України, 1928. – 280 с.

Ницше Ф. Сумерки идолов, или Как философствуют молотом / пер. Н. Полилова // Ницше Ф. По ту сторону добра и зла: сочинения. – М.: ЭКСМО-Пресс; Харьков: Фолио, 2001. – С. 749–838.

Ніцше Ф. Так казав Заратустра; Жадання влади/ пер. з нім. А. Онишка, П. Таращука. – К.: Основи, Дніпро, 1993. – 415 с.

Пеленський Є.-Ю. Проблеми в творах Марка Черемшини // Черемшина Марко. Твори: у 3 т. Т. 3: твори / повне вид. за ред. Євгена Юліяна Пеленського. – К.: Ізмарагд, 1937. – С. 195–203.

Піхманець Р.В. Із покутської книги буття. Засади творчого мислення Василя Стефаника, Марка Черемшини і Леся Мартовича: монографія. – К.: Темпора, 2012. – 580 с.

Процюк С. Ерос і танатос у прозі Марка Черемшини // «Покутська трійця» в загальноукраїнському літературному процесі кінця ХІХ – початку ХХ століття: зб. наук. праць / упоряд. С. Хороб. – Івано-Франківськ, 2006. – С. 97–103.

Тарнашинська Л. Літературознавча антропологія: новий методологічний проект у дзеркалі філософських антропологій. – Слово і час. – 2009. – № 5. – С. 42-62.

Ткаченко А. Стиль. Напрям. Метод. Тип творчості // Слово і час. – 1997. – № 4. – С. 41–49.

Ткачук М.П. Наративні моделі українського письменства. – Тернопіль: ТНПУ, Медобори, 2007. – 464 с.

Фрай Н. Великий код: Біблія і література/ з англ. переклала Ірина Старовойт. – Львів: Літопис, 2010. – 362 с.

Фромм Э. Искусство любви: исследование природы любви / пер. с англ. Л.А. Чернышевой. – Минск: ТПЦ «Полифакт», 1991. – 80 с.

Хороб С. Українська модерна драма кінця ХІХ – початку ХХ століття: (неоромантизм, символізм, експресіонізм): монографія. – Івано-Франківськ: Плай, 2002. – 413 с.

Хоткевич Г. Камні отметаємиє (Філянський, Артим Хомик, Черемшина) // Українська хата. – 1909. – № 9. – С. 523–538.

Черемшина Марко. Новели; Посвяти Василеві Стефанику; Ранні твори; Переклади; Літературно-критичні виступи; Спогади; Автобіографія; Листи / [вступ. ст., упорядкув. й прим. О.В. Мишанича; ред. тому В.М. Русанівський]. – К.: Наук. думка, 1987. – 448 с.

Published

2022-12-27

How to Cite

Liakh T. О. (2022). ARTISTIC ANTROPOLOGY IN THE SHORT STORIES OF MARKO CHEREMSHYNA. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Word, (17(65), 318–330. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-318-330

Issue

Section

TO THE 150TH ANNIVERSARY OF THE CHEREMSHYNA STAMP