ДІАЛОГ ЯК ЗАСІБ ВИРАЖЕННЯ ГЕНЕЗИ НАЦІОНАЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ У ДРАМАТИЧНИХ ТВОРАХ УКРАЇНСЬКОЇ ДІАСПОРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТ.: ПОРІВНЯЛЬНО-ТИПОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

  • О. І. Семак Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-219-229

Ключові слова:

драматургія, українська діаспора, характер, діалог.

Анотація

Перша половина ХХ ст. у драматургії діаспори стала роками актуалізації національного феномена як явища. У цей період українська драматургія знаходить нового героя, в якому вияв національної ідентичності поєднується з глибоким патріотизмом та прагненням до осмислення духовного життя нації. Українські драматурги-емігранти бачать своє завдання у виробленні самодостатнього національного характеру, який би свідчив про самобутність української нації. Завдяки їхнім зусиллям людина розглядається як психологічний феномен складної взаємодії індивідуального та національного. У долях конкретних героїв драматичних творів прочитується доля українського народу, позбавленого політичної державності.

Характерною ознакою літературних творів досліджуваного періоду є насиченість їх національно-патріотичним пафосом, який у драматургії втілюється не лише в зовнішньо-подієвому розвитку сюжету, але й у мовленні персонажів. Попередньо проведений аналіз наявних у вітчизняному літературознавстві досліджень драматургії української діаспори першої половини ХХ століття водночас засвідчив необхідність зусібічного вивчення поетики творів діаспори, недостатню з’ясованість історико-літературних проблем. Досить часто у п’єсах письменників, що творили за межами материкової України, перебіг зовнішніх подій чи історія життєвого моменту є приводом для передачі глибинних механізмів людських вчинків та їхніх характерів. Можемо говорити про намагання драматургів вивчити становлення і розвиток характеру українця, передовсім, як носія національної гідності та національних цінностей.

Приміром, у п’єсі В. Чапленка «Третя сила» прискіпливо вивчаються характери українців з точки зору здатності до державотворення. Риси характерів головних персонажів, що випливають із розгортання сюжетних ліній, вияскравлюються на мовному рівні. Сильний жіночий характер особливо приваблював українських драматургів-емігрантів. Ю. Липа бачив у ньому не лише втілення величі духа, але й запоруку збереження родини та нації. Створити достовірний жіночий образ, виразити авторську ідею допомагав художній діалог. У драматичній поемі Ю. Липи «Троянда з Єрихону» характер головної героїні, графині Моріньоль, увиразнюється не лише у внутрішньому діалозі, але й через діалоги інших героїв.

Випробування українського національного характеру в межовій ситуації демонструє п’єса І. Багряного «Морітурі», присвячена подіям 30-х років в Україні. Обмеження драматичної дії герметичним простором тюремної камери фокусує увагу читача на діалогах та полілогах ув’язнених.

Національний характер як етнодиференціююча характеристика українського народу повною мірою виявився в драматургічній спадщині діаспори через діалогічне мовлення персонажів. Аналіз особливостей конструювання національного характеру через діалогічне мовлення персонажів виявив тенденцію до ускладнення структури діалогу. Внаслідок наповнення реплік екзистенційним смислом діалоги у драмі-дискусії не лише відображають боротьбу ідейних позицій, але й служать засобом увиразнення та психологізації національного характеру. Розвиток почуття етнічної ідентичності зображується не тільки як обов’язкова умова формування національного характеру, а й як показник особистісної зрілості людини, сформованості її ціннісно-смислової сфери.

Посилання

Історія української літератури. Кінець ХІХ – початок ХХ ст.: у 2 кн. / за за ред. проф. О.Д.Гнідан. К.: Либідь, 2005. Кн.1. 2005. 624 с.

Погребенник Ф. Еміграція і література. / Слово і Час. 1991. № 10. С. 22-28.

Криловець А.О. Українська література перших десятиріч ХХ століття: філософські проблеми. Тернопіль : Навчальна книга Богдан, 2005. 256 с.

Державин В. Література і літературознавство: Вибрані теоретичні та літературно-критичні праці. Івано-Франківськ: Плай, 2005. 490 с.

Матющенко А. Час героя: українська драматургія першої третини ХХ століття. К.: Фоліант, 2004. 125 с.

Кульчицький О. Основи філософії і філософічних наук. Мюнхен-Львів, 1995. 164 с.

Чапленко В. Драматичні твори. Монтерей, 1963. 307 с.

Рудницький Л. Драматургія Григора Лужницького. Записки наукового товариства імені Т.Шевченка. 1992. Том CCXXIV. C.185-209.

Малютіна Н.П. Українська драматургія кінця ХІХ – початку ХХ століття: аспекти родожанрової динаміки. Одеса: Астропринт, 2006. 350 с.

Липа Ю. Твори: в 8 т. Львів: Каменяр, 2005. Т.1. 2005. 543 с.

Багряний І. Тигролови. Морітурі. К.: Наукова думка, 2005. 363 с.

Безпечний І. Теорія літератури. Канада. Торонто: Молода Україна, 1984. 304 с.

Франко І. Я. Зібр. тв.: у 50 т. К.: Наук. думка, 1981. Т. 31. 1981. 595 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-27

Як цитувати

Семак, О. І. . (2022). ДІАЛОГ ЯК ЗАСІБ ВИРАЖЕННЯ ГЕНЕЗИ НАЦІОНАЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ У ДРАМАТИЧНИХ ТВОРАХ УКРАЇНСЬКОЇ ДІАСПОРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТ.: ПОРІВНЯЛЬНО-ТИПОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (17(65), 219–229. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-219-229