ОНІМНИЙ ПРОСТІР ЗБІРКИ НОВЕЛ МАРКА ЧЕРЕМШИНИ «СЕЛО ЗА ВІЙНИ»

Автор(и)

  • Т. О. Лях Ужгородський національний університет
  • І. М. Гречин Ужгородський національний університет

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-331-338

Ключові слова:

онімний простір, онім, антропонім, топонім, образ, новела

Анотація

Онімний простір є важливим складником формування картини світу художнього тексту, адже є відображенням не лише індивідуальної манери письменника, стилістики твору, а й культурно-історичної епохи, до якої він належить. Марко Черемшина – письменник-новатор, котрий жив і творив у час формування українського модернізму, тому дослідження онімного простору художніх творів письменника потребує належної уваги. У сучасному українському мовознавстві сформувалися різні погляди щодо поняття онімного простору та класифікації онімів. Найвідомішими є наукові доробки Л. Белея, В. Калінкіна, Ю. Карпенка, кожен з яких сформував власний підхід до вивчення онімії художнього тексту, термінологію на позначення власних назв у художньому творі. Доречними для пропонованого дослідження є твердження тих мовознавців, котрі розглядають онімний простір художнього твору у зв’язку зі світосприйняттям автора (Н. Подольська, Л. Селіверстова). Для вивчення онімного простору новелістичної збірки Марка Черемшини «Село за війни» найоптимальнішим буде загальновживаний підхід до класифікації, який спирається на розподіл власних назв живих істот та назви неживих предметів. Провідний лінгвістичний метод даного дослідження – описовий (дескриптивний). За допомогою цього методу в дослідженні виділено одиниці аналізу, здійснено їхню класифікацію та інтерпретацію за допомогою прийомів зовнішньої і внутрішньої інтерпретації. Зроблено висновок, що типи онімів у збірці Марка Черемшини «Село за війни» підпорядковуються жанру художнього тексту, його загальній ідеї. З’ясовано, що онімний простір збірки «Село за війни» репрезентовано досить розмаїто, проте найчисельнішу групу у збірці становлять антропоніми. Ономастична лексика досліджуваної збірки виступає вагомим художньо-виражальним засобом та є виразним маркером авторського індивідуального стилю Марка Черемшини.

Посилання

Белей Л. Нова українська літературно-художня антропонімія: проблеми теорії та історії. – Ужгород, 2002. – 176 с.

Вінтонів Т.М. Антропоетоніми повісті М. Гоголя «Тарас Бульба» // Логос ономастики. – Донецьк, 2008.–№ 1 (2). – С. 85-90.

Гнідан О.Д. Марко Черемшина: нарис життя і творчості. – К. : Дніпро, 1985. – 167 с.

Дергач Д.В. Специфіка лінгвістичної інтерпретації онімів як компонентів лексичної системи мови. – Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=apyl_2008_17_14

Карпенко О.Ю. Когнітивна ономастика. – Режим доступу: http://karpenko.in.ua/wp-content/uploads/2012/12/49.pdf

Карпенко О.Ю. Ментальна організація власних назв // Мовознавство. – 2004.–№ 4. – С. 25-34.

Карпенко Ю.А. Пушкинский ономастикон «Повести Белкина» // Русское языкознание. – 1981.–№ 2. – С. 80-86.

Костик В. Інтерпретація гаївкового образу Зельмана у циклах новел Марка Черемшини «Село за війни» та «Верховина» // «Покутська трійця» в загальноукраїнському літературному процесі кінця ХІХ – початку ХХ століття: зб. наук. праць / [упоряд. С. Хороб]; МО і науки України, Прикарпат. нац. ун-т ім. Василя Стефаника. – Івано-Франківськ, 2006. – С. 324–331.

Легкий М. До поетики циклу "Парасочка": деякі реконструкції та спостереження // «Покутська трійця» в загальноукраїнському літературному процесі кінця ХІХ – початку ХХ століття: зб. наук. праць / упоряд. С. Хороб; МО і науки України, Прикарпатський національний університет імені Стефаника. Івано-Франківськ, 2006. – С. 148 – 154.

Лях Т. Архетип землі у новелістиці Марка Черемшини // Сучасні проблеми мовознавства та літературознавства / [відп. ред: І.В. Сабадош; редкол.: В.В. Барчан та ін.]. – Ужгород, 2009. – Вип. 13. – С. 177–179.

Лях Т. Творчість Марка Черемшини у контексті західноукраїнської новелістики: жанрово-стильові тенденції: монографія / [рец.: В.І. Антофійчук, Н.В. Мафтин, С.Д. Кирилюк]. – Ужгород: Ґражда, 2015. – 200 с.

Лях Т. О. Функції антропонімів у творчості Марка Черемшини // Studia Slovakistica: Ономастика. Антропоніміка: зб. наук. ст.; [упоряд. і відп. ред.: С. Пахомова, Я. Джоґаник]. – Ужгород: Видавництво Олександри Гаркуші, 2009. – Вип. 9. – С. 272–280.

Селiверстова Л. I. Ономастикон у поетичному ідіолекті Яра Славутича: автореф. дис… канд. філол. наук: 10.02.01 «Українська мова». – Харків, 2002. – 21 с.

Словарь русской ономастической терминологии / ред. Н.В. Подольская. – М., 1978. – 199 с.

Українська мова: енциклопедія. – К., 2000. – С. 79-80.

Черемшина Марко. Новели; Посвяти Василеві Стефанику; Ранні твори; Переклади; Літературно-критичні виступи; Спогади; Автобіографія; Листи; вступ. стаття, упоряд. й приміт. О.В.Мишанича; ред. тому В.М.Русанівський. – К.: Наукова думка, 1987. – 448 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-27

Як цитувати

Лях, Т. О. ., & Гречин, І. М. (2022). ОНІМНИЙ ПРОСТІР ЗБІРКИ НОВЕЛ МАРКА ЧЕРЕМШИНИ «СЕЛО ЗА ВІЙНИ». Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (17(65), 331–338. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-331-338