КОГНІТИВНІ СФЕРИ ІКОНОТРОПІЗМУ

Автор(и)

  • Г. М. Васильків Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-362-371

Ключові слова:

іконотропізм, іконічність, репрезентація, візуалізація, когнітивістика.

Анотація

Мета. У статті досліджено когнітивні сфери іконотропізму, робиться спроба конкретизування та увиразнення змісту цієї категорії у контексті студій, що присвячені між науковим інтерпретаціям явищ художнього пізнання та конструювання сенсів. Предметом аналізу є його етимологія та змістова вагомість, категоріальна доцільність, інтеграція в літературознавчу терміносистему, його ознаки в літературі постмодернізму. У статті застосовано семантико-когнітивний аналіз іконотропізму, осмислюється взаємозалежність та синтез усвідомлення психічних та біологічних процесів людського організму, його креативний пізнавальний потенціал. Останнім часом зростає інтерес до вивчення окремих літературознавчих явищ у фокусі когнітивістики. «Когнітивне літературознавство», яке виникло наприкінці ХХ століття, все більш виразно виявляє свій потенціал для розгерметизації багатьох літературознавчих проблем, зокрема й щодо осмислення функціонування іконотропічності. Методологічну базу статті становлять праці дослідників літератури Еллен Спольські, Ростона Мюррея та нейроантрополога Терренса Дікона, які стверджують про доцільність дослідження літератури, явищ художньої творчості крізь призму когнітивних процесів особистості, природу іконотропізму безпосередньо поєднують із еволюцією людини та її природньою жагою до тлумачення зображень.
Як результат, визначено декілька потрактувань «іконотропізму»; простежено його розвиток в діахронічному аспекті; окреслено когнітивні сфери іконотропізму; доведено, що саме цей термін доволі влучно позначає творчі механізми та акційну природу народження сенсів – візуальну інтерпретацію його змістів, особливість сприйняття читачем художнього твору, та й, зрештою, жагу людей до мистецтва (в цьому полягає практична цінність і новизна даного дослідження). Аналізуючи поетику постмодернізму в контексті іконотропії, охарактеризовано особливість таких іконічних концептів як «лабіринт», «ризома», «фрактал».

Посилання

Бистров Я.В. Фрактальна рекурсія у біографічному оповідному тексті: лінгво синергетичний аспект. Наукові записки. Серія «Філологічна». Острог: Вид-во Національного університету «Острозька академія», 2015. Вип. 59. С. 26-28. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2015_59_10

Бовсунівська Т.В. Когнітивна жанрологія та поетика: монографія. К.: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2010. 180 с.

Бровко О. О. Rhizomeversustrees: естетичні можливості колажної поетики. Масова література: проблеми інтерпретації, змісту та форми: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції 16-17 жовтня 2015 року. с. 22-25. URL:https://elibrary.kubg.edu.ua/

Делез Ж., Гваттари Ф. Ризома. Эстетика и теория искусства XX века: Хрестоматия/ Сост. Н.А. Хренов. А.С. Мигунов. Москва: Прогресс-Традиция, 2008. С. 296–306.

Дианова В.М. Постмодернистская философия искусства: истоки и современность. СПб., 2000. URL:http://anthropology.ru/ru/texts/dianova/ppa

ЛавриновичЛ. Б. Художня інтерпретація ідеї часопростору в романі О. Токарчук «Prawiek i inneczasy». Наукові записки. Серія «Філологіч-на». Острог : Вид-во Національного університету «Острозька академія», 2012. Вип. 28. С. 128-139.

Літературознавчий словник-довідник / за ред.: Р. Т. Гром'яка, Ю. І. Коваліва, В. І. Теремка. 2-ге вид., випр., допов. Київ : Академія, 2007. 752 с.

Набитович І. Й. Концепт лабіринту як сакрального локусу (на прикладі новелістики Х.Л. Борхеса, романів У. Еко «Ім’я рози» та К. Мосс «Лабіринт»). МАҐІСТЕРІУМ. Літературознавчі студії. 2010. Випуск 38. с. 42-51.

Солецький О.М. Емблематичні структури психоаналізу (теорія М.Кляйн і іконічно-конвенційна сигніфікація). Держава та регіони. Серія: Гуманітарні науки. 2017. №2 (49). С.4-10.

Солецький О.М. Емблематичні форми дискурсу: відміфу до постмодерну: монографія. Івано-Франківськ: «Лілея-НВ», 2018. 400 с.

Солецький О.М. Тілесний іконотропізм Василя Стефаника. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово. 2022. N 16(63). С. 187-196.

Фестингер Л. Введение в теорию диссонанса. Современная зарубежная социальная психология. М.: Издательство Московского университета, 1984. С.105.

García, Jorge Tomás, and Sandra Sáenz-López Pérez, eds. Iconotropy and cult images from the ancient to modern world. Routledge, 2022. URL: https://www.taylorfrancis.com

Roston Murray. Changing perspectives in literature and the visual arts, 1650-1820. Vol. 1066. Princeton University Press, 2014. URL: ttps://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9781400860913/html

Spolsky E. Iconotropism as Representational Hunger: Raphael and Titian. Iconotropism: Turning Toward Pictures, 2010. Р. 23-36. URL: http://dx.doi.org/10.17613/n9aj-jq60

Spolsky E. Archetypes Embodied, Then and Now. Poetics Today, 2017. 38(2), p.317-339.

Spolsky E. Introduction: Iconotropism or Turning toward pictures. Iconotropism: turning toward pictures /edited by Ellen Spolsky. Lewisburg, PA. Bucknell University Press, (c) 2004. Р.11–19.

Deacon Terrence William. The symbolic species: The coevolution of language and the brain. New York: WW Norton & Company, 1998. N. 202. p.221.

William J. Hamblin. “Iconotropy and the JS Abraham Facsimiles”, The Interpreter Foundation, 7 de abril de 2013. URL: https: //interpreterfoundation.org/blog-iconotropy-and-the-js-abraham-facsimiles/

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-27

Як цитувати

Васильків, Г. М. (2022). КОГНІТИВНІ СФЕРИ ІКОНОТРОПІЗМУ. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (17(65), 362–371. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-362-371