THE IMAGE OF “AGGRESSIVE WAR” IN IVAN FRANKO’S POETRY “INVASION”
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2025-21(77)-174-185Keywords:
First World War, russian occupation, national identity, dialogic structure, imperial policy, allusion, sarcasm, cultural resistance, historical memory, assimilation.Abstract
The article provides a thorough analysis of Ivan Franko’s poetry “Invasion” as an important literary testimony to the events of the First World War and the russian occupation of Galicia. The poetry is examined in the context of Franko’s other war-related texts written between 1914 and 1916. Special attention is paid to the historical genesis of the poem, Franko’s personal experiences that became the source of his anti-war lyrics, and the impact of wartime events on the formation of Ukrainian national identity.
The article also explores the main aspects of the poetics of “Invasion”: its genre, artistic devices, the semantic connotation of the title, the role of the dialogic structure of the narrative, the artistic functionality of allegory, sarcasm, and irony, as well as the function of allusion in enhancing the historicity of the poem’s characters and events.
Through a verbal agon-dialogue between a Ukrainian patriot and a Russian occupier, Franko reveals the multidimensional nature of the concept of “invasion”—not only as a military incursion, but also as an attempt at the spiritual, cultural, religious, and economic subjugation of Ukrainians. The linguistic features of the verbal battle are highlighted to emphasize the otherness of the invader and the national resilience of the Ukrainian hero. Special emphasis is placed on the significance of historical allusions, particularly the images of Hetman Mazepa and King Danylo, as symbols of national memory and struggle.
The poetry “Invasion”, which belongs to Franko’s satirical and accusatory cycle of anti-militarist poetry, is not only a literary protest by the poet against the aggressive war of the russian empire, but also an important source for understanding the historical past, shaping national consciousness and exposing the deceitful imperial policy.
References
1. Дзерович Ю. Матеріяли до історії мартирології нашої церкви в часі всесвітньої війни // Московська окупація Галичини 1914–1917 рр. у свідченнях сучасників. Львів: Апріорі, 2018. С. 117–202.
2. Єфремов С. Iван Франко: Критико-біографічний нарис. Київ: Слово, 1926. 254 с.
3. Козлов, Р. Часопростір драматичної поезії Івана Франка 1901–1916 рр. Studia Methodologica : [науковий збірник] / гол. ред. Р. Гром'як; Тернопіль : ТНПУ, 2012. Вип. 34. C. 31–37.
4. Корнійчук В. Ліричний універсум Івана Франка : Горизонти поетики. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2004. 488 с.
5. Крип’якевич І. Галичина під час російської окупації серпень 1914 – червень 1915 // Московська окупація Галичини 1914–1917 рр. в свідченнях сучасників. С. 24–113.
6. Левицький Я. З днів російської інвазії // Московська окупація Галичини 1914–1917 рр. у свідченнях сучасників. Львів: Апріорі, 2018. С. 257–282.
7. Петлюра С. І. Франко – поет національної честі // Петлюра С. Вибрані твори та документи. К. : Довіра, 1994. С. 120.
8. Франко І. Додаткові томи до Зібрання творів Івана Франка у п’ятдесяти томах. Київ: Наукова думка, 2006–2010.
9. Франко І. Зібрання творів: У 50 т. Київ: Наукова думка, 1976–1986. При покликанні на це видання, в тексті у дужках зазначаємо том і сторінку.
10. Франко І. Покажчик купюр до Зібрання творів Івана Франка у п’ятдесяти томах. Київ: Наукова думка, 2009. 336 с.
11. Швець А. Поезія Івана Франка «Царські слова» в контексті антиімперського дискурсу письменника // Слово і Час. № 5, 2023. С. 20-34. https://doi.org/10.33608/0236-1477.2023.05.20-34.