VASYL STEFANYK – IVAN CANCAR: TYPOLOGY OF ARTISTIC THINKING

Authors

  • Natalia Maftyn Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-16(63)-117-136

Keywords:

Vasyl Stefanyk, Ivan Cankar, modernism, Slovenian literature, dominant of the tragic, typology of artistic thinking, genre-style features, short-story telling.

Abstract

The importance of the article lies in the need to study Ukrainian-Slovenian relations, in particular at the level of two prominent representatives of modernism, Ukrainian and Slovenian ones, – Vasyl Stefanyk and Ivan Cankar. There exists only a small amount of works concerning comparative studios of the Ukrainian and Slovenian literatures. Moreover, there are no scientific works devoted to the personalities of V. Stefanyk and I. Cankar, whose fates and artistic views have much in common, although there is no evidence of possible direct contacts between them.

The study of the chosen problem makes it possible to expand the Slavic context of the Ukrainian modern literature and to look at the era through the prism of the writers’ fates and works, as the idea of the "evolutionary history of literature" gives way to the "study of the history of writers". Both writers were citizens of the Habsburg Empire and lived in the same period. Both Ukrainian and Slovenian writers were influenced by European modernism, and their artistic pathes of developing individual style strategies went through iconic cities – the centers of the European modernism culture (for V. Stefanyk it was Krakow, for I. Cankar – Vienna). However, both writers manifest their national core as their creative basis. 

Both writers reacted to the same social challenges of their epoch (the topics of emigration, and war, commoners’ lives, difficult childhood). Their works revolve around the dominant of the tragic. Additionally, there is a strong feeling of marginality inherent in their works: being citizens of a large empire, neither V. Stefanyk nor I. Cankar belonged to the representatives of the titular nation. This manifested in their understanding of commitment to the "service to the community" which was quite clearly declared in the work of the two writers.

The typology of artistic thinking of the Slovenian and Ukrainian authors in the article is traced at the thematic, genre, and stylistic levels. The research encompasses the analysis of the ideological and artistic, genre and style features of the lyrical sketches "The Road" by V. Stefanyk and "My Field" by I. Cankar, the story "Batrak Jernej and his right", the short stories "Holy Communion", "Old and children" by I. Cankar and the shorts stories by V. Stefanyk "Arsonist", "Thread", "Child' s Adventure", which reveals the typology of artistic thinking of the two authors at the level of personal and biographical motivation,  and at the same time the research work focuses on the differences that can be explained by the specifics of both the mental organization of the writers and the existence of "national archetypes" deeply rooted in them.

References

Бодрова А. Автобиографическая проза И. Цанкара. СПб: Издательский дом Санкт-Петербургского гос. Университета, 2010.

Бодрова А. Национальный нарратив Ивана Цанкара и его роль в формировании словенской культурной идентичности. Славянский мир в третьем тысячелетии. 2018. Вып. 13. №3-4. С. 108-118.

Вассиян Ю. Творець із землі зроджений: Василь Стефаник. Твори. Т. ІІ. Торонто, 1974.

Гаморак Ю. Василь Стефаник: Спроба біографії. Стефаник В. Твори. Реґенсбург, 1948. С.

Горецький А.В. Образ героя-революціонера у словенській соціалістичній прозі 30-х років . Українське слов’янознавство. Література та культура зарубіжних слов’янських народів. Вип. 3. С.3-11. Вид-во Львівського університету. Львів -1970. С.3-11

Демська-Будзуляк Л. Українське літературознавство від ідеї до тексту: неокласичний дискурс: монографія. Київ: Смолоскип, 2019. 600с.

Доманська Е. Історія та сучасна гуманітаристика: дослідження з теорії знання про минуле / пер. з польськ. та англ. В. Склокін. Київ: Ніка-Центр, 2012. 264 с.

Жирмунський В. Літературні течії як явище міжнародне. Сучасна літературна компаративістика: стратегії і методи. Антологія / за заг. Ред. Дмитра Наливайка. К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2009.

Жост Франсуа. Порівняльне літературознавство як філософія літератури. Сучасна літературна компаративістика: стратегії і методи. Антологія / за заг. Ред. Дмитра Наливайка. К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2009. С. 59 – 92.

Канцедал Л. Українсько-словенські взаємини кінця ХІХ – початку ХХ ст. Київ: 2005. ПЦ Фоліант. 176 с.

Канцедал Л. Українсько-словенські літературні взаємини кінця ХІХ – початку ХХ ст. 10.01.04 – Література зарубіжних країн 10.01.02 – Українська література. Автореф. дисертації на здобуття ненового ступеня кандидате філологічних наук. Київ. 1995. 17 с.

Касперський Едвард. Про теорію компаративістики. Сучасна літературна компаративістика: стратегії і методи. Антологія / за заг. Ред. Дмитра Наливайка. К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія». 2009. С. 125 – 147.

Мафтин Н. Телеологія художнього мислення Василя Стефаника в рецепції західноукраїнської новелістики міжвоєнного двадцятиліття. Василь Стефаник у дослідженнях та спогадах / упоряд. С. Хороб. Іва-но-Франківськ: Місто НВ, 2021. С. 342 – 351.

Піхманець Р. Листи Василя Стефаника як джерело вивчення його життя і творчості. Василь Стефаник у дослідженнях та спогадах / упоряд. С. Хороб. Івано-Франківськ: Місто НВ, 2021. С. 229 – 251.

Погребенник Ф.П. Василь Стефаник у слов’янських літературах. К.: Наукова думка, 1976. 294 с.

Погребенник Я. Вплив європейської культури на формування літературних смаків Василя Стефаника. Василь Стефаник у дослідженнях та спогадах / упоряд. С. Хороб. Івано-Франківськ: Місто НВ, 2021. С. 199 – 204.

Поліщук Я. Краків як текст та естетична школа Василя Стефаника. Василь Стефаник у дослідженнях та спогадах / упоряд. С. Хороб. Івано-Франківськ: Місто НВ, 2021. С.221 – 229.

Рябова Е. Иван Цанкар. Избранное. В 2-х т. М.: Худож. Лит, 1981. Т. 1. 1981. С. 3-24.

Сергієнко О. Інтертекстуальне прочитання «Думи» О. Жупанчича в контексті українських інспірацій словенського модернізму http: // wwwBdpu.org / scientific_publishedcukr_lit_2008.

Стефаник В. Твори. Київ. 1964.

Тепеші де Зепетнек Стівен. Нова компаративістика як теорія і метод. Сучасна літературна компаративістика: стратегії і методи. Антологія / за заг. Ред. Дмитра Наливайка. К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2009. С. 147 – 178.

Цанкар Иван. Избранное. В 2-х т. – М.: Худож. Лит. 1981. Т. 1. 1981.

Чепелевская Т. Иван Цанкар и литературно-художественная Вена. Художественная культура Австро-Венгрии: Искусство многонациона-льной империи. 1867-1918 / Отв. Ред. Н.М.Вагапова, Е.К.Виноградова. СПб: Алетейя, 2005. С. 168-175.

Цівкач О., Томчак А. Психологія біхавіоризму і новелістика В. Стефаника (на матеріалі новели «Діточа пригода»). Шевченко. Франко. Стефаник: Матеріали Міжнародної наукової конференції. Івано-Франківськ, Плай, 2002. С. 449-456.

Ющук І. Український струмінь у словенській поезії кінця ХІХ – початку ХХ ст. Слов’янське літературознавство і фольклористика. 1967. Вип. 3. С.72-89.

Olena Dzjuba-Pogrebnjak Simpozij OBDOBJA 40 LJUBLJANA: Znanstvene založba Filosofske fakultete. 2001.

Wellek R. Upadek historii literatury / tłum. G. Cendrowska. Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej, 2008. No 79/3. S. 207-221.

Published

2022-08-26

How to Cite

Maftyn, N. (2022). VASYL STEFANYK – IVAN CANCAR: TYPOLOGY OF ARTISTIC THINKING. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Word, (16(63), 117–136. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-16(63)-117-136

Issue

Section

ВАСИЛЬ СТЕФАНИК І КУЛЬТУРНО-ІСТОРИЧНІ КОНТЕКСТИ