THE CLOSED CIRCLE "DEATH–LIFE–DEATH": CINEMA POETICS OF THE COLLECTION OF VASILY STEFANIK "DOROHA"
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-17(65)-131-139Keywords:
Vasyl Stefanyk, film poetics, frame, general plan, close-up.Abstract
The article is devoted to the study of film poetics of Vasyl Stefanyk's collection "The Road". The purpose of the investigation is to give an answer to the problematic question: is the artist consistent in the use of film poetic means. Stefanikologists consistently state the visuality of the writer's short stories, but these statements are devoid of careful textual analysis. The author uses a proven method that involves paying attention to the artistic space, the inner world of the characters, colors, sounds and artistic details. The main research attention will be paid to the works «The Road», «Skin», «Palium», «Funeral», «Dream», «Ozymina», «Such a Man». This constitutes the historical and literary novelty of the work. As a result, the coloristics of plans, the semantics of artistic details, the images presented in close-up, the dynamics of events in the frame were analyzed; it was found that only semantically meaningful images are presented in close-up, the colors of successively arranged frames match, and the used sounds add harmony to the frames. In the short stories, there is an alternation of general and close-up shots, the last and first short stories create integrity thanks to the use of the visual image of the road.
References
Вірченко Т. «Синя книжечка» Василя Стефаника: поетика серіальності / мозаїчності. Синопсис: текст, контекст, медіа. 2021. № 27 (3). С. 136–140.
Горак Р. Кров на чорній ріллі : есе-біографія Василя Стефаника. Київ: ВЦ «Академія», 210. 608 с.
Євшан М. Василь Стефаник. Критика. Літературознавство. Естетика. Київ: Основи, 1998. С. 213–216.
Муравецька Я. С. Візуальні форми зображення в реалістичній прозі (на матеріалі творчості Івана Нечуя-Левицького): дис. … канд. філол. наук: 10.01.06 – теорія літератури. Київ, 2019. 209 с.
Наконечна Л., Наконечна Л. Поетика оповідних структур у текстах Василя Стефаника. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово. 2022. № 16 (63). С. 222–231.
Піхманець Р. Із покутської книги буття. Засади мислення Василя Стефаника, Марка Черемшини і Леся Мартовича: монографія. Київ: Темпора, 2012. 580 с.
Піхманець Р. Метафізика крові. Стефаник В. С. Зібрання творів: у 3 т. у 4-х кн. / редкол.: С. І. Хороб (голова) та ін. Івано-Франківськ: Місто-НВ, 2020. Т. 1. Кн. 1. Твори. С. 571–671.
Полторацький Ол. Етюди до теорії кіна. Київ : Укртеакіновидав, 1930. 129 с.
Пуніна О. Кінофікація українського літературного дискурсу (20–30-ті роки XX століття). Донецьк: ДонНУ, 2012. 332 с.
Стефаник В. С. Зібрання творів: у 3 т. у 4-х кн. / редкол.: С. І. Хороб (голова) та ін. Івано-Франківськ: Місто-НВ, 2020. Т. 1. Кн. 1. Твори / упорядкув. Р. В. Піхманця. 676 с.
Стефаник В. С. Зібрання творів: у 3 т. у 4-х кн. / редкол.: С. І. Хороб (голова) та ін. Івано-Франківськ: Місто-НВ, 2020. Т. 1. Кн. 2. Листи / упорядкув. Є. Баран. 600 с.
Франко І. З останніх десятиліть ХІХ віку. Франко І. Зібрання творів у 50 т.Київ: Наукова думка, 1984. Т.41. С. 471–529.
Хороб С. Публіцистика Василя Стефаника: штрихи до портрета. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово. 2022. № 16 (63). С. 264–278.
Яструбецька Г. І. Динаміка українського літературного експресіонізму: монографія. Луцьк: ПІД «Твердиня», 2013. 380 с.