МАТЕМАТИЧНЕ МИСЛЕННЯ – ПРЕДМЕТ АКТУАЛЬНИХ ПСИХОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
Ключові слова:
творче мислення, математичне мислення, мисленнєва стратегія, розуміння, прогнозування, апробація, інтуїція, стиль математичного мислення.Анотація
В статті виділяються специфічні прояви мислення математика, що пов’язані із застосуванням математичної символіки, формалізованою формою досліджуваних процесів, паралельним існуванням аксіоматичного і конструктивного методів побудови математичних теорій, наявністю алгоритмів розв’язування багатьох математичних задач. Аналіз психологічних досліджень математичного мислення дає право стверджувати, що вони є розрізненими і, як наслідок, не створена цілісна характеристика психології математичного мислення, не досліджено його процесуально-динамічний аспект, не з’ясовані особливості пошукового процесу при розв’язуванні творчих математичних завдань.
Посилання
2. Клайн М. Математика. Поиск истины / Клайн М. – М.: Мир, 1988. – 295 с.
3. Журавлев Г.Е. Системные проблемы развития математической пси-хологии / Журавлев Г.Е. – М.: Наука, 1983. – 288 с.
4. Перминов В.Я. Априорность и реальная значимость исходных пред-ставлений математики. // Стили в математики: социокультурная фи-лософия математики. – С. Пб.: РХГИ, 1999. – С. 80-100.
5. Лобачевский Н.И. Полное собрание сочинений. – Т.1. – М.-Л.: Госте-хиздат, 1946. – 416 с.
6. Про математику і математиків. – К.: Рад.школа, 1981. – 254 с.
7. Марнянський І.А. Аксіоми – для чого вони?/ Марнянський І.А – Ки-їв: Рад. школа, 1986. – 112 с.
8. Клейн Ф. Лекции о развитии математики в XIX столетии / Клейн Ф. – М.: Наука, 1989. – 456 с.
9. Биркгофф Г. Математика и психология / Биркгофф Г – М.: Сов. ра-дио, 1977.– 96 с.
10. Leblanc M.D., Weber-Russell S. Text integration and mathematical connection: A computer model of arithmetic word problem solving // Cogn. Sci. – 1996. – 20, №3. – P. 357-407
11. Полани М. Личностное знание: на пути к посткритической филосо-фии / Полани М.– М.: Прогресс, 1985. – 334 с.
12. Султанова Л.Б. Роль интуиции и неявного знания в формировании стиля математического мышления // Стили в математике: социоку-льтурная философия математики. – С. Пб.: РХГИ, 1999. – С. 66-76.
13. Вейль Г. Математическое мышление / Вейль Г. – М.: Наука, 1989. – 400 с.
14. Крутецкий В.А. Психология математических способностей школь-ников / Крутецкий В.А. – М.: Просвещение, 1968. – 432 с.
15. Мордухай-Болтовский Д.Д. Философия, Психология. Математика / Мордухай-Болтовский Д.Д. – М: Серебряные нити, 1998. – 552 с.
16. Адамар Ж. Исследования психологии процесса изобретения в облас-ти математики / Адамар Ж. – М.: Соврадио, 1970. – 152 с.
17. Асмус В.Ф. Проблема интуиции в философии и математике / Асмус В.Ф. – М.: Соцэкгиз, 1963. – 312 с.
18. Барабашов А.Г. Будущее математики: методологические аспекты прогнозирования / Барабашов А.Г.– М.: Изд-во МГУ, 1991. – 160 с.
19. Беляев Е.А., Перминов В.Я. Философские и методологические про-блемы математики / Беляев Е.А., Перминов В.Я.– М.: Изд-во Моск. ун-та, 1981. – 217 с.
20. Пуанкаре А. О науке / Пуанкаре А.– М.: Наука, 1990. – 735 с.
21. Пойа Д. Как решать задачу / Пойа Д.– М.: Учпедгиз, 1961. – 207 с.
22. Бурбаки Н. Архитектура математики / Бурбаки Н. – М.: Знание, 1972. – 32 с.
23. Гаушенбах В.В. Поиск решения в задачах математического характе-ра / Гаушенбах В.В. // Психол. журн. – 1996. – Т. 17, № 2. – С. 80-87.
24.Славская К.А. Мысль в действии / Славская К.А.– М.: Политиздат, 1968. – 208 с.
25. Толковый математический словарь. – М.: Рус. яз., 1989. – 244 с.
26. Балл Г.О. Теория учебных задач: Психолого-педагогический аспект / Балл Г.О.– М.: Педагогика, 1990. – 184 с.
27. Мойсеєнко Л.А. Психологія творчого математичного мислення / МойсеєнкоЛ.А.– Івано-Франківськ: Факел, 2003. – 481 с.