PSYCHOLOGY OF THE UNDERSTANDING PROCESS AS A PREVAILING PROCESS OF CREATIVE MATHEMATICAL THINKING

Authors

  • Л. А. Мойсеєнко Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas

Keywords:

creative mathematical thinking, understanding process, procedural-dynamic component of creative mathematical problem understanding, understanding-recognition, understanding-forecasting, understanding- explanation, understanding-unification.

Abstract

The article considers issues concerning psychological essence of the understanding process in creative mathematical thinking. Modern scientific approaches to the investigation of creative thinking have been described. There has been pointed out the identification signs of human thinking activity in the field of mathematics. The issues connected with the psychological essence of understanding process have been examined. Moreover, the analysis was conducted of procedural-dynamic aspect of the understanding process as a component of creative mathematical thinking process directed to the solution of mathematical problems. The article proves the prevailing character of this process and its interconnection with other components (process of solution forecasting and approbation process of thinking results).

References

1. Адамар Ж. Исследования психологии процесса изобретения в области математики / Ж.Адамар. – М.: Соврадио, 1970. – 152 с.
2. Богоявленская Д.Б. Психология творческих спосібностей /Д.Б.Богоявленская. – М.: Академия, 2002. – 318 с.
3. Брушлинский А.В. Проблемы субъекта психологической науки /А.В.Брушлинский // Психол. журн. – № 6. – 1991. – С. 1-3.
4. Гурова Л.Л. Интуиция и логика в психологической структуре решения задач / Л.Л.Гурова // Семантика, логика, интуиция в мыслительной деятельности человека. – М.: Педагогика, 1979. – С. 8-45.
5. Знаков В.В. Понимание в познании и общении / В.В.Знаков. – М.: Изд-во РАН Института психологии, 1994. – 237 с.
6. Коваленко А.Б. Психология розуміння / А.Б.Коваленко. – Київ: Геропринт, 1999. – 184 с.
7. Корнилов Ю.К. Психологические проблемы понимания /Ю.К.Корнилов. – Ярославль: Изд-во Ярослав. ун-та, 1979. – 80 с.
8. Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психологічний розвиток особистості / Г.С.Костюк. – К.: Радянська школа, 1989. – 108 с.
9. Крутецкий В.А. Психология математических способностей школьников / В.А.Крутецкий. – М.: Просвещение, 1968. – 432 с.
10. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А.Н. Леонтьев. –М.: Политиздат, 1975. – 304 с.
11. Мойсеєнко Л.А. Психологія творчого математичного мислення / Л.А.Мойсеєнко. – Івано-Франківськ: Факел, 2003. – 481 с.
12. Моляко В.А. Психология конструкторской деятельности / В.А.Моляко. – М.: Машиностроение, 1983. – 136 с.
13. Мордухай-Болтовский Д.Д. Философия. Психология. Математика /Д.Д.Мордухай-Болтовский. – М: Серебряные нити, 1998. – 552 с.
14. Пойа Д. Математическое открытие / Д.Пойа. – М.: Наука. – 1976. –336 с.
15. Рубинштейн С.Л. Принципы и пути развития психологии / С.Л.Рубинштейн. – М.: АН СССР, 1959. – 356 с.
16. Тихомиров О.К. Психология мышления / О.К.Тихомиров. – М.: Изд-во МГУ, 1984. – 270 с.
17. Шевчук В. Объяснение явлений и проблема инсайта / В.Шевчук // Вопр. психологии. – 1964. – №3. – С. 111-122.
18. Эсаулов А.Ф. Активизация учебно-познавательной деятельности студентов / А.Ф.Эсаулов. – М.: Высшая школа, 1982. – 223 с.
19. Bransford J.D. Consideration of some problems of comprehension / J.D.Bransford, M.K.Johnson // Visual information processing. N.Y. –
London, 1973. – P. 383-438.
20. Mumford M.D. Creativity syndrome: Integration, applica-tion and innovation. Psychological Bullelin / M.D.Mumford, S.B.Gustafson – 1988. – 27-43 p.
21. Ziff P. Understanding Understanding / P.Ziff. – Ithaca. London, 1972. – 146 p.

Published

2019-06-21

How to Cite

Мойсеєнко, Л. А. (2019). PSYCHOLOGY OF THE UNDERSTANDING PROCESS AS A PREVAILING PROCESS OF CREATIVE MATHEMATICAL THINKING. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Idea, (3(15), 72–87. Retrieved from https://pvntsh.nung.edu.ua/index.php/idea/article/view/708