PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF ACTIVATION OF CREATIVE MATHEMATICAL THOUGHT

Authors

  • Л. А. Мойсеєнко Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas

Keywords:

creative mathematical thought, process of understanding, process of prognostication, process of approbation, creative training, CAROUS.

Abstract

The psychological aspects of activation and optimization of creative thought are analysed. Described terms of conducting of training directed on a thought process. The psychological bases of introduction of the creative training for activation of creative mathematical thought are examined. Attention on the necessity of activation of constituents of decision of creative mathematical tasks is accented: process of understanding, process of prognostication, process of approbation. Possibility of positive influence on quality of creative mathematical thought by the treningovoi system CAROUS and approbation of tasks by the series of the special questions are mentioned.

References

1. Адамар Ж. Исследования психологии процесса изобретения в области математики / Ж.Адамар. – М.: Соврадио, 1970. – 152 с.
2. Альтшуллер Г.С. Найти идею. Введение в теорию решения изобретательских задач / Г.С.Альтшуллер. – Новосибирск: Наука, 1986. – 206с.
3. Буш Г.Я. Основы эвристики для изобретателей / Г.Я.Буш. – Рига: Зна-ние, 1977. – 95 с.
4. Вейль Г. Математическое мышление / Г.Вейль. – М.: Наука, 1989. – 400с.
5. Вертгеймер М. Продуктивное мышление / М.Вертгеймер. – М.: Про-гресс, 1987. – 336 с.
6. Гальперин П.Я. Общий взгляд на ученье о так называемом поэтапном формировании умственных действий, представлений и понятий / П.Я.Гальперин // Вестн. Моск. Ун-та. – Сер. №14. – Психология. – 1998. – №2. – С. 3-8.
7. Клайн М. Математика. Поиск истины / М.Клайн. – М.: Мир, 1988. – 295 с.
8. Коваленко А.Б. Психология розуміння / А.Б.Коваленко. – Київ: Геропринт, 1999. – 184 с.
9. Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психологічний розвиток особистості / Г.С. Костюк. – К.: Радянська школа, 1989. – 108 с.
10. Мойсеєнко Л.А. Психологія творчого математичного мислення / Л.А.Мойсеєнко. – Івано-Франківськ: Факел, 2003. – 481 с.
11. Моляко В.А. Психологическая система творческого тренинга “КАРУС” / В.А. Моляко. – К.: Знание, 1996. – 44 с.
12. Пойа Д. Математическое открытие / Д.Пойа. – М.: Наука. – 1976. –336с.
13. Про математику і математиків. – К.: Рад.школа, 1981. – 254 с.
14. Пуанкаре А. О науке / А.Пуанкарке. – М.: Наука, 1990. – 735 с.
15. Семенов И.Н. Проблемы рефлексивной психологии решения творческих задач / И.Н.Семенов. – М.: НИНОПП АПН СССР, 1990. – 215 с.
16. Чавчанидзе В.В. Проблемы управления интеллектуальной деятельностью. Психоэвристическое программирование / В.В.Чавчанидзе. – Тбилиси: Мецниереба, 1974 – 167 с.
17. Эсаулов А.Ф. Активизация учебно-познавательной деятельности студентов / А.Ф.Эcаулов. – М.: Высшая школа, 1982. – 223 с.
18. Gordon W. Metaphor and invention / W.Gordon // The creativity Questions. Durham, NC: Duke University Press. – 1976.
19. Kahneman D. Prospect theory: An analysis of decision under risk / D.Kahneman, А.Tversky // Econometrica. – 1979. – №47. – 263-291 p.
20. King A. Inquiring minds really do want to know: using questioning to teach critical thinking. Psychologists teach critical thinking [Special is-sue] / А. King // Teaching of Psychology. – 1995. – Р. 13-17.
21. Osborn A.F. Applied imagination. Principles and procedures of creative problem solving / A.F. Osborn. – New York: Scribner’s. – 1963.

Published

2019-06-24

How to Cite

Мойсеєнко, Л. А. (2019). PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF ACTIVATION OF CREATIVE MATHEMATICAL THOUGHT. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Idea, (3(11), 51–64. Retrieved from https://pvntsh.nung.edu.ua/index.php/idea/article/view/726