ПСИХОЛОГІЯ ПРОЦЕСУ РОЗУМІННЯ ЯК НАСКРІЗНОГО ПРОЦЕСУ ТВОРЧОГО МАТЕМАТИЧНОГО МИСЛЕННЯ
Ключові слова:
творче математичне мислення, процес розуміння, процесуально-динамічний компонент розуміння творчої математичної задачі, розуміння-впізнавання, розуміння-прогнозування, розуміння- пояснення, розуміння-об’єднання.Анотація
У статті розглядаються питання стосовно психологічної сутності процесу розуміння в творчому математичному мисленні. Описані
сучасні наукові підходи до дослідження творчого мислення. Виокремлено індифікаційні ознаки мисленнєвої діяльності людини в галузі математики. Розглядаються питання, пов’язані із психологічною сутністю процесу розуміння. Проведено аналіз процесуально-динамічного аспекту процесу розуміння як складового процесу творчого математичного мислення, спрямованого на розв’язання математичної задачі. Доводиться наскрізний характер цього процесу і його взаємопов’язаність з іншими складовими (процесом прогнозування розв’язку та процесом апробації мисленнєвих результатів).
Посилання
2. Богоявленская Д.Б. Психология творческих спосібностей /Д.Б.Богоявленская. – М.: Академия, 2002. – 318 с.
3. Брушлинский А.В. Проблемы субъекта психологической науки /А.В.Брушлинский // Психол. журн. – № 6. – 1991. – С. 1-3.
4. Гурова Л.Л. Интуиция и логика в психологической структуре решения задач / Л.Л.Гурова // Семантика, логика, интуиция в мыслительной деятельности человека. – М.: Педагогика, 1979. – С. 8-45.
5. Знаков В.В. Понимание в познании и общении / В.В.Знаков. – М.: Изд-во РАН Института психологии, 1994. – 237 с.
6. Коваленко А.Б. Психология розуміння / А.Б.Коваленко. – Київ: Геропринт, 1999. – 184 с.
7. Корнилов Ю.К. Психологические проблемы понимания /Ю.К.Корнилов. – Ярославль: Изд-во Ярослав. ун-та, 1979. – 80 с.
8. Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психологічний розвиток особистості / Г.С.Костюк. – К.: Радянська школа, 1989. – 108 с.
9. Крутецкий В.А. Психология математических способностей школьников / В.А.Крутецкий. – М.: Просвещение, 1968. – 432 с.
10. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А.Н. Леонтьев. –М.: Политиздат, 1975. – 304 с.
11. Мойсеєнко Л.А. Психологія творчого математичного мислення / Л.А.Мойсеєнко. – Івано-Франківськ: Факел, 2003. – 481 с.
12. Моляко В.А. Психология конструкторской деятельности / В.А.Моляко. – М.: Машиностроение, 1983. – 136 с.
13. Мордухай-Болтовский Д.Д. Философия. Психология. Математика /Д.Д.Мордухай-Болтовский. – М: Серебряные нити, 1998. – 552 с.
14. Пойа Д. Математическое открытие / Д.Пойа. – М.: Наука. – 1976. –336 с.
15. Рубинштейн С.Л. Принципы и пути развития психологии / С.Л.Рубинштейн. – М.: АН СССР, 1959. – 356 с.
16. Тихомиров О.К. Психология мышления / О.К.Тихомиров. – М.: Изд-во МГУ, 1984. – 270 с.
17. Шевчук В. Объяснение явлений и проблема инсайта / В.Шевчук // Вопр. психологии. – 1964. – №3. – С. 111-122.
18. Эсаулов А.Ф. Активизация учебно-познавательной деятельности студентов / А.Ф.Эсаулов. – М.: Высшая школа, 1982. – 223 с.
19. Bransford J.D. Consideration of some problems of comprehension / J.D.Bransford, M.K.Johnson // Visual information processing. N.Y. –
London, 1973. – P. 383-438.
20. Mumford M.D. Creativity syndrome: Integration, applica-tion and innovation. Psychological Bullelin / M.D.Mumford, S.B.Gustafson – 1988. – 27-43 p.
21. Ziff P. Understanding Understanding / P.Ziff. – Ithaca. London, 1972. – 146 p.