MATHEMATICAL THINKING IS A SUBJECT OF PSYCHOLOGICAL STUDY

Authors

  • Л. А. Мойсеєнко Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas

Keywords:

creative thinking, mathematical thinking, cognitive strategy, understanding, forecasting, approbation, intuition, mathematical style, creative training.

Abstract

In the article there have been pointed out the specific manifestations of thinking – mathematics, which is connected with application of mathematical symbolism, formalized model of investigated processes, parallel existence of axiomatic and constructive methods for developing mathematical theories and availability of algorithms for solving many mathematical problems.

Psychological study analysis of mathematical thinking gives the right to assert that they are differential (differented) and, as a result, there is no integral psychology characteristic of mathematical thinking; there has not been investigated its procedural-dynamic aspect; there have not been brought to light the peculiarities of searching process in solving creative mathematical problems.

References

1. Гнеденко Б.В. Математика и научное познание / Гнеденко Б.В. – М.: Знание, 1983. – 64 с.
2. Клайн М. Математика. Поиск истины / Клайн М. – М.: Мир, 1988. – 295 с.
3. Журавлев Г.Е. Системные проблемы развития математической пси-хологии / Журавлев Г.Е. – М.: Наука, 1983. – 288 с.
4. Перминов В.Я. Априорность и реальная значимость исходных пред-ставлений математики. // Стили в математики: социокультурная фи-лософия математики. – С. Пб.: РХГИ, 1999. – С. 80-100.
5. Лобачевский Н.И. Полное собрание сочинений. – Т.1. – М.-Л.: Госте-хиздат, 1946. – 416 с.
6. Про математику і математиків. – К.: Рад.школа, 1981. – 254 с.
7. Марнянський І.А. Аксіоми – для чого вони?/ Марнянський І.А – Ки-їв: Рад. школа, 1986. – 112 с.
8. Клейн Ф. Лекции о развитии математики в XIX столетии / Клейн Ф. – М.: Наука, 1989. – 456 с.
9. Биркгофф Г. Математика и психология / Биркгофф Г – М.: Сов. ра-дио, 1977.– 96 с.
10. Leblanc M.D., Weber-Russell S. Text integration and mathematical connection: A computer model of arithmetic word problem solving // Cogn. Sci. – 1996. – 20, №3. – P. 357-407
11. Полани М. Личностное знание: на пути к посткритической филосо-фии / Полани М.– М.: Прогресс, 1985. – 334 с.
12. Султанова Л.Б. Роль интуиции и неявного знания в формировании стиля математического мышления // Стили в математике: социоку-льтурная философия математики. – С. Пб.: РХГИ, 1999. – С. 66-76.
13. Вейль Г. Математическое мышление / Вейль Г. – М.: Наука, 1989. – 400 с.
14. Крутецкий В.А. Психология математических способностей школь-ников / Крутецкий В.А. – М.: Просвещение, 1968. – 432 с.
15. Мордухай-Болтовский Д.Д. Философия, Психология. Математика / Мордухай-Болтовский Д.Д. – М: Серебряные нити, 1998. – 552 с.
16. Адамар Ж. Исследования психологии процесса изобретения в облас-ти математики / Адамар Ж. – М.: Соврадио, 1970. – 152 с.
17. Асмус В.Ф. Проблема интуиции в философии и математике / Асмус В.Ф. – М.: Соцэкгиз, 1963. – 312 с.
18. Барабашов А.Г. Будущее математики: методологические аспекты прогнозирования / Барабашов А.Г.– М.: Изд-во МГУ, 1991. – 160 с.
19. Беляев Е.А., Перминов В.Я. Философские и методологические про-блемы математики / Беляев Е.А., Перминов В.Я.– М.: Изд-во Моск. ун-та, 1981. – 217 с.
20. Пуанкаре А. О науке / Пуанкаре А.– М.: Наука, 1990. – 735 с.
21. Пойа Д. Как решать задачу / Пойа Д.– М.: Учпедгиз, 1961. – 207 с.
22. Бурбаки Н. Архитектура математики / Бурбаки Н. – М.: Знание, 1972. – 32 с.
23. Гаушенбах В.В. Поиск решения в задачах математического характе-ра / Гаушенбах В.В. // Психол. журн. – 1996. – Т. 17, № 2. – С. 80-87.
24.Славская К.А. Мысль в действии / Славская К.А.– М.: Политиздат, 1968. – 208 с.
25. Толковый математический словарь. – М.: Рус. яз., 1989. – 244 с.
26. Балл Г.О. Теория учебных задач: Психолого-педагогический аспект / Балл Г.О.– М.: Педагогика, 1990. – 184 с.
27. Мойсеєнко Л.А. Психологія творчого математичного мислення / МойсеєнкоЛ.А.– Івано-Франківськ: Факел, 2003. – 481 с.

Published

2019-06-25

How to Cite

Мойсеєнко, Л. А. (2019). MATHEMATICAL THINKING IS A SUBJECT OF PSYCHOLOGICAL STUDY. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Idea, (3(7), 104-117. Retrieved from https://pvntsh.nung.edu.ua/index.php/idea/article/view/746