ЗНАЧЕННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ТРАНСФОРМАЦІЙНОМУ СУСПІЛЬСТВІ
Ключові слова:
компетентність, громадянські компетентності, політична культура, трансформаційні процесиАнотація
У статті аналізується необхідність формування громадянських компетеностей в перехідний період і їх вплив на консолідацію демократії та розвиток громадянського суспільства. Автором концептуально обґрунтовується роль політично освічених громадян, здійснюється інтерпретація та операціоналізація основних понять дослідження. Порівнюється вузьке та широке розуміння політичних компетентностей, важливість когнітивних та ціннісних складових в контексті сучасних моделей демократій. Наведено моделі «компетентного громадянина» з метою подальшої рефлексії на етап трансформації. Прослідковується на прикладі України стан та проблемні моменти громадянського виховання та політичної соціалізації.
Посилання
2. Громадянськість в Україні, Молдові та Білорусі. Звіт за результата- ми дослідження громадської думки в трьох країнах [Електронний ре-сурс]. – Режим доступу: https://issuu.com/undpukraine/docs/civic_ literacy_ukr
3. Даль Р.А. Проблемы гражданской компетентности [Электронный ре-сурс] / Роберт А. Даль. – Режим доступа: http://www.politnauka.org/ library/teoria/dahl.php
4. Демократія та права людини в школі Діагностика ситуації в школах-учасницях Програми [Електронний ресурс] // Аналітичний звіт. – Ре-жим доступу: file:///C:/Users/%D0%9D%D0%B0%D1%82%D1%83% D1%81%D0%B5%D0%BD%D1%8C%D0%BA%D0%B0/Documents/EWC_SfD_ShoolProfileReport_UKR.pdf
5. Инглхарт Р. Модернизация, культурные изменения и демократия: Последовательность человеческого развития / Р. Инглхарт, К.Вельцель. – М.: Новое издательство, 2011. – 464 с.
6. Калиновський Ю.Ю. Громадянська відповідальність особистості як атрибутивний феномен правового суспільства / Ю.Ю. Калиновський, Є.М. Мануйлов // Вісник Національного університету “Юридична академія України імені Ярослава Мудрого”. Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія. – Харків, 2015. – № 2. – С. 113-129.
7. Марадик Н. Концептуальні моделі та методологічні засади вивчення процесів демократичного переходу у постсоціалістичних країнах / Н. Марадик // Сучасна українська політика. Політики і політологи про неї. – 2010. – Вип. 21. – С. 246-256.
8. Мюнклер X. Гражданская компетентность / Х. Мюнклер. – Бонн: Б, и., 1997. – С. 153-172.
9. Печенюк Д.О. Партисипаторна теорія демократії як напрям сучасної американської політичної науки: історія становлення і концептуальні засади / Д.О. Печенюк // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Філософія. Політологія. – 2013. – Вип. 2. – С. 40-44.
10. Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки/ Указ Президента України від 13.10.2015 №580/2015 [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/ show/580/2015
11. Проект Концепція громадянської освіти та виховання дітей і молоді в Україні [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/ img/zstored/files/doc_30112012.doc.
12. Прохоров Е. Должны ли журналисты думать о формировании гражданской культуры населения? [Электронный ресурс] / Е. Прохоров. – Режим доступа: http://www.tolerance.ru /biblio/mi/1_prohorov.html
13. Слінченко Л. В. Державна політика формування громадянської компетентності в контексті інтеграції України у європейський освітній простір / Л. В. Слінченко // Гілея. Історичні науки. Філософські науки. Політичні науки. – К.: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2013. – Вип. 72 (№5). – С. 856-861.
14. Степаненко В. Громадянське суспільство в Україні: проблеми інституціоналізації / В. Степаненко // Соціальні виміри суспільства. – Вип.7. – К.: Ін-т соціології НАН України, 2004. – С. 320-341.
15. Українське суспільство 1992-2013. Стан та динаміка змін. Соціологічний моніторинг / за ред. д-ра. соц. наук В. Ворони, д-ра. соц. наук М. Шульги. – К.: Інститут соціології НАН України, 2013. – 566 с.
16. Українське суспільство. Двадцять років незалежності. Соціологічний моніторинг: у 2-х т. Т.1: Аналітичні матеріали / за ред. В. Ворони, М. Шульги. – К.: Інститут соціології НАН України, 2011. – 576 c.
17. Almond G. The Civil Culture. Political Attitudes and Democracy in Five Nations / Almond G., Verba S. – Princeton, NJ: Princeton University Press, 1965. – 123 р.
18. Branson M. Education for informed, effective, and committed democ-ratic citizenship. A Keynote Address to the Workshop Educating Youth for Active Citizenship [Electronic resource] / Margaret Stimmann Branson. – Access to resources: http://www.civiced.org/pdfs/MB_Malaysian_ keynote_1204.pdf
19. Godlewski T. Obywatelskie kompetencje polityczne, [w:] D. Karnowska (red.) Demokracja w Polsce po 2005 roku / T. Godlewski. – Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2008. – 252 s.
20. Putnam R. Demokracja w działaniu: tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech /Robert D. Putnam. – Warszawa, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 1995. – 324 p.
21. Sekuła P. Kultura polityczna a konsolidacja demokracji / P. Sekuła. – Kraków, Oficyna Wydawnicza AFM, 2009. – 320 s.
22. Siatkowski A. Kompetencje obywatelskie a aktywność w sferze publicznej/ Siatkowski Andrzej. – Poznań: Wydaw. Fund. Humaniora, 2014. – 240 с.
23. Weare K. What works in promoting children's emotional and social competence and well-being? / К.Weare, G.Gray [Electronic resource]. –London, UK: Department of Education and Skills. – Access to resources: http://learning.gov.wales/docs/learningwales/publications/121129emotionalandsocialcompetenceen.pdf
24. Wiktorska-Święcka А. Od obywatela dobrego do dojrzałego Koncepcje kształcenia obywatelskiego w Niemczech po 1989/1990 roku ze szczególnym uwzględnieniem systemu szkolnictwa / Aldona Wiktorska-Święcka. – Wrocław, 2011. – 558 s.